Landesinstitut für Pädagogik und Medien Saarland

Das LPM ist zertifiziert

nach DIN EN ISO 9001:2008

Herausgeber des Portals

 optimiert für Mozilla Firefox 1024x768

Dieses Layout basiert auf YAML © von Dirk Jesse | TYPO3 Template © von t3net.de

Landesinstitut für Pädagogik und Medien


  • managing files on iPad
  • replacing the blackboard
  • using the iPads as visualizer/IWB/presentation tool
  • processing information (e.g. mind-mapping/brainstorming)
  • tools for student management
  • using feedback tools

 

 


  • This webinar is based on the Helbling Resourceful Series book: “English through Drama” (2016), authored by the speaker
  • the emergence of a personal drama pedagogy for teaching languages -  developed over 40 years in 17 countries
  • using drama as a learning medium
  • the premise: drama is education and language teaching can be  enhanced by the use of drama techniques
  • the need to create a safe environment for oral fluency and fun in   language teaching and learning
  • a little basic theory
  • lots of action covering classroom management, breathing, body, mime, voice and pronunciation exercises, plus language games for relaxation, concentration and fluency
  • objective: teachers will leave with lots of practical ideas for trying out in their language classrooms.
  • Susan Hillyard has a B.Ed. degree from Warwick University in UK. She has played  many roles in her long  career: Teacher, Head of Dept, Teacher Trainer, Conference Speaker, Workshop Facilitator, Materials Writer, Researcher, On-line tutor and Webinar Presenter.
  • She is former Coordinator of English in Action, training twenty teachers to teach English through Drama in Special Education, through blended learning.
  • Presently she is founder and Director of SHELTA, Susan Hillyard’s English Language Teachers’ Academy.
  • Her interests lie in Inclusion, Drama for ELT, Global Issues, World Englishes, Teacher Development and Trainer Training.

  • In this webinar you will :
  • Experience online polling and games – fun guaranteed!
  • Find out why you might want to poll your students
  • Learn how to create quick online surveys
  • Discover how to energise your classes with these tools
  • See how the different free tools compare to each other
  • NB You will need a smart phone to fully participate in the session.

  • Vorstellung geeigneter Apps (Hauptsächlich iOS, Möglichkeit Android-Apps anzusprechen besteht)
  • Mögliche Themen/Inhalte für Podcasts
  • Vorstellung legaler Quellen für Musik/Sounds
  • Vorstellung des Workflows bei GarageBand und weiteren ausgewählten Apps (Hier möchte ich keine nennen, da sich bis zum Webinar-Termin einiges verändern kann)
  • Veröffentlichungsmöglichkeiten
  • 12. 12. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Referent: Jan HAMBSCH – Multimediaberater am Landesinstitut für Schulentwicklung Stuttgart
  • Moderatorin: Antje Brocke - Mitglied der Projektgruppe tabletBS am S

  • Hintergrund zur Entstehung im Rahmen des Projekts „La chanson à l’école“
  • Vorstellung einiger Titel der CD
  • Einsatzmöglichkeiten im Unterricht
  • Zugang zu den Liedern (und weiterem Material), die alle frei im Unterricht eingesetzt werden dürfen

  • Busuu, Livemocha, y Wespeke como herramientas para el aprendizaje combinado (blended learning) de lenguas extranjeras
  • En este webinario intentaremos contestar a estas preguntas:
  • 1. ¿Adaptan los alumnos su comportamiento social y de aprendizaje durante sus interacciones on-line?
  • 2. ¿En qué difieren Busuu, Livemocha, y Wespeke cuando siguen los principios del socio-constructivismo?
  • 3. ¿Cómo pueden integrarse Busuu, Livemocha, y Wespeke en ambientes de aprendizaje formal de lenguas extranjeras?
  • Webinario basado en experiencias prácticas del estudio piloto realizado para la obtención del Doctorado en Lingüística de la Universidad de Central Lancashire (Preston, Inglaterra).




  • - Flipped Classroom? Was ist das alles?
  • - Lernvideos in Minuten erstellen.
  • - Vorhandene Lernvideos verwenden – aber  wie?
  • - Und was mache ich jetzt im Unterricht?
  • - Was passiert hier in Österrich und was
  •   halten die SchülerInnen davon?

  • Was haben Open Educational Resources (OER) mit neuen Lern- und Lehrszenarien zu tun?
  • Wie lässt sich Qualitätssicherung durch die Community nutzen?
  • Wie und wo lassen sich Unterrichtsmaterialien mit edutags finden, die verbessert und angepasst werden können?
  • Wie kann edutags helfen Weblinks nie wieder zu vergessen, sondern abzuspeichern, zu organisieren und immer wiederzufinden?

 

 


  • - La sugestopedia y los impulsos que esta ofrece para
  •   fortalecer el movimiento
  • - La inteligencia cinética-corportal y cómo aprenden las
  •   personas por este canal.
  • - El papel del profesor al integrar este tipo de actividades.
  • - Ventajas y desventajas.
  • - Ideas y recursos para llevar a clase de ELE.
  • 02 de febrero 2017 : 19:00h – 20:30h CET
  • Ponente: Jennifer Niño
  • Anfitrion/a: N.N.

  • Quelle est cette formule magique qui rend les ressources mobiles d’un site à l’autre ?
  • Découvrez tout ce qu’il faut savoir sur le « code embarqué » pour optimiser votre travail !
  • Comment reconnaître et où trouver ce code embarqué ?
  • Sachez l’utiliser sans connaissances informatiques mais en connaissant l’édition sur un blog ou un site.
  • Quelle valeur ajoutée en formation ?

  • Reflexión previa sobre conceptos relativos al paradigma comunicativo: bases, destrezas, pertinencia y efectividad.
  • Cómo escuchan nuestros alumnos?
  • Tipología de actividades auditivas: análisis.
  • El “giro copernicano” hacia la Comprensión Audiovisual. ¿Por qué y para qué?




  • In this webinar, we are going to try to answer these questions:
  • 1. How do learners adjust their social and learning behaviour during their online interactions?
  • 2. How do Busuu and Wespeke differ when adhering to the principles of socio-constructivism?
  • 3. How can Busuu and Wespeke be integrated in formal language learning environments?
  • This webinar is based on practical experiences of the Pilot Study carried out to obtain a PhD in Linguistics at the University of Central Lancashire (Preston, England, 2015-2018).

  • Learning a language as a practical skill
  • – the necessity to practise to improve
  • - speaking well as a high priority
  • Practical ideas and some techy tools for keeping learners engaged and speaking, in and outside class
  • Tips and tools for error correction
  • Thursday, March 2nd 2017 | 19:00h - 20:30h CET
  • corresponds to: 18:00h – 19:30h UTC (Coordinated Universal Time)

E4.512-pqrs: Fuel Engagement with Humour
06. 03. 2017 | 19:00h - 20:30h CET
Rita Zeinstejer / Host. Peggy George
access link: https://webconf.vc.dfn.de/humour
Info: https://v.gd/humour

Apart from the fun factor, humour can :

• be an effective way to engage students and activate learning
• allow the student to feel a part of the class and possibly contribute without losing face, feeling exposed or vulnerable
• be of particular importance in a communicative classroom, where the accent is on verbal authentic communication, participation and interaction.
 
This webinar will intend to:

• dispel the myth that teachers must also be “comedians” to use humour in a language classroom successfully, with lots of examples and activities.
• emphasize the integration of humour to reduce tension, improve classroom climate, increase enjoyment, increase student-teacher rapport and even facilitate learning
• provide clear, practical examples of how and where to integrate humour into the classroom using different webtools.


  • Language Teaching 2.0
  • Target Audience: language teachers from all institutions (schools, colleges, universities, language schools,etc.)
  • Topic: teaching scenarios employing easy to use web tools
  • supporting group work with web tools
  • scenarios for use in and out of class
  • presentation of web tools, many of which don't require a login
  • Sharing best practice with and supporting other participants about learning and teaching scenarios that employ web-supported acitivities in our global staffroom filled with enthusiastic teachers and trainers
  • Presenter: Stephan Rinke
  • Facilitator: Mary Cooch
  • E4.512-2867: Language Teaching 2.0
  • Stephan Rinke | Host: Mary Cooch
  • 20. 03. 2017 CET | 19:00h - 20:30h
  • Access Link: webconf.vc.dfn.de/languageteaching20/
  • Info: https://v.gd/languageteaching20




  • Informations sur la réalisation du CD
  • Présenter certaines chansons du CD
  • Comment travailler avec les chansons en cours
  • Accès à un lien où on pourra télécharger tous les titres du CD (et d’autre matériel) dont on pourra se servir légalement pendant les cours

 

 


  • This webinar will aim at:
  • supporting struggling readers
  • helping teachers and students delve into creative writing painlessly
  • showing how different communication environments can allow learners to mingle with native and non-native speakers of English to improve these basic skills we teachers find so difficult to improve.
  • providing practical and varied examples of Internet-based writing activities, digital stories, text-to-speech tools, games, as well as the safe integration of Skype and of Chat and Chatrooms, plus Twitter, together with their benefits
  • posing the pedagogical rationale for integrating these tools

  • Die Aktivität Glossar: oft unterschätztes, aber außerordentlich vielseitiges Module in Moodle
  • Glossare: mehr als nur Wörterbücher – Unterstützung u.a. interessanter soziale Arbeitsformen
  • Das Modul „Glossar“ in seiner Funktionsvielfalt
  • Diskussion von Einsatzszenarien
  • Möglichkeit, sich mit dem Glossar vertraut zu machen.
  •  Besondere Vorkenntnisse sind nicht nötig, hilfreich (wenn auch nicht notwendig) sind Erfahrungen als Trainer / Kursautor. 




  • App Inventor ist ein grafisches Softwareentwicklungstool und zielt vor allem darauf ab, Schülern einen leichten Einstieg in das Programmieren von mobilen Endgeräten zu ermöglichen.
  • Inhalt:
  • - Einführung in den online App
    - Baukasten "App Inventor"
    - Programmierung einer einfachen Taschenrechner-App
    - Installation der App auf dem eigenen Android Smartphone/Tablet

  • Travaillez efficacement votre recherche de ressources sur Internet
  • Quels sont les outils à connaître pour rester informé sans être dépassé par trop d’informations ?
  • Optez pour les bons réflexes en utilisant des filtres de recherche adaptés
  • Scoop.it, Pearltrees, Zeef, Netvibes, outils de bookmarking, flux RSS : Quel service correspond le plus à mes besoins pédagogiques ?

 



  • E4.512-396: El uso de la tableta en la clase de ELE
  • Ponente: Daniel Hernández Ruiz
  • Anfitrión: Matías Hidalgo
  • 29 de Mayo de 2017| 19:00h – 20:30h CET
  • enlace de acceso: webconf.vc.dfn.de/<wbr />tableta/
  • Info: https://v.gd/tableta
  • El uso de la tableta en la clase de ELE
  • •    Las tabletas: una herramienta de gran ayuda para nuestros estudiantes
  • •    Las numerosas posibilidades
  • -    en proyectos de BYOD (sus propios dispositivos)
  • -    como con tabletas del centro
  • •    Cómo compartir la pantalla con el proyector
  • •    Toda una serie de aplicaciones útiles
  • -    para nuestras clases y
  • -    para el aprendizaje asincrónico.

 

 


  • Creating videoclips for language learning: tips and tricks for teachers and students
  • different kinds of videos and educational interests
  • equipment needed (from a simple smartphone to a complete video kit)
  • 5 film making tricks for a better quality sound and picture
  • 10 rules to follow for an attractive presentation
  • examples of teacher’s explaining short videos (iMovie with insertions…. / Explain Everything/ Knowmia / Videoscribe ….) – from the storyboard to the making of the video.
  • examples of students’ videos to have fun, learn and educate their peers (creation of video grammar lessons, videoguides, apps tutorials…. with Adobe Voice/ Morfo/ Photospeak/ I can animate/ Book Creator / Green Screen / TouchCast….).
  • Mélanie Auriel / Host: Joe Dale
  • 05. 06. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/creatingclips/
  • Info: http://v.gd/creatingclips





  • Quizlet es una de las herramientas más populares para aprender idiomas en internet
  • Los aprendientes pueden aprender jugando o jugar aprendiendo tanto en el ordenador como en cualquier dispositivo móvil
  • Los profesores pueden crear las tarjetas de memoria tanto en el ordenador como en cualquier dispositivo móvil
  • Las tarjetas de memoria pueden crearse en minutos y ser dirigidas totalmente a las necesidades de nuestros alumnos
  • La motivación de tus alumnos se mantiene siempre viva

 


dl.dropboxusercontent.com/u/8905964/Breeze/Quizlet_Noser.pdf

Online-Fachvorträge zum Buch
Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht – ein Praxisbuch



Referentin: Maria Villarrasa
Datum: 27. 09. 2012 - 19:00h - 20:30h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p75153133/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ksmF7
Moderation: Paz Bartolomé / Jürgen Wagner


Referent: Thomas Strasser
Datum: 15. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p36958313/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/fd9SE
Moderation Jürgen Wagner


Referentin: Paz Bartolomé
Datum: 29. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p59336284/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/HzCpm
Moderation: María Villarrasa / Jürgen Wagner


Referent: Christophe Jaeglin
Datum: 08.11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p58706221/
Präsentation als PDF: goo.gl/W0G9z
Moderation: Jürgen Wagner


Referentinnen: Alet Conradie & Justyna Sobota
Datum: 26. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/zJRoL
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Ulrike Montgomery
Datum: 29. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/24Czk
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Ensor, Simon
Datum: 06. 12. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p95215605/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/Qrd89
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Andrew Pickles
Datum: 14. 01. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://connect.iqsh.de/p84sj5wudp0/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/xTHXC
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: ingrid Braband
Datum: 21. 01. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p1ck9ckc93x/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/LD5Lj
Moderration: Jürgen Wagner


Referentin: Pihkala-Posti, Laura:
Datum: 18. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39974814/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/7MH8b
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Dr. Stephanie Merkenich
Datum: 25. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2vuyrv35h5/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ba9MI
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Jana Meißner
Datum: 11. 03. 2013 - 19:00h - 20:00h
Kollaborative
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2ufx7eki1a/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/NNxP3
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Uwe Klemm
Datum: 08. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p8hjxsae059/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/qXvbu
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Elke Lackner
Datum: 22. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p9ra3kq9y6c/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/eRH8Z

Moderation: Jürgen Wagner