Landesinstitut für P?dagogik und Medien Saarland

Das LPM ist zertifiziert

nach DIN EN ISO 9001:2008

Herausgeber des Portals

 optimiert für Mozilla Firefox 1024x768

Dieses Layout basiert auf YAML © von Dirk Jesse | TYPO3 Template © von t3net.de

Landesinstitut für Pädagogik und Medien

  • E4.111-0634 : Lernen mit Apps - immer app to date
  • Referentin: Monika Heusinger-Lahn
  • Termin: 20.11.2014  - 19:00h - 20:30h
    - neue bzw. erweitert bestehende didaktisch-methodische Konzepte eröffnet durch die Medienkonvergenz von Ton, Text und Bild in Tablets
    - Vorstellung von für den Unterricht nützlichen Apps
    - damit verbundene Lernszenarien zur effektiven Nutzung der Funktionen
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/apptodate
  • Infoblatt
  • Presenter: Marie-Hélène Fasquel
  • Host: Cathia Gaita Kinaci
    Let's learn about
    • Gamification as a useful concept for teaching languages,
    • online tools for implementing Gamification
    • some ideas on how to use Gamification.
    This Gamification webinar is followed by a 5-minute professional
    development presentation for teachers of English or other
    languages as a second language.
    - Webinar in English).
  • 01. 12. 2014 - 19:00h - 20:30h
  • Access Link: http://webconf.vc.dfn.de/implementing
  • Info: http://v.gd/implementing
  • a webinar for teachers and anybody else who wants to stay sane while managing a lot of information and tasks
  • - the basics of David Allen's self-management system Getting Things Done®
  • - how to make it work for you with Evernote®
  • - how to get things out of your head into a reliable system that will allow you to use your mind for thinking rather than for remembering
  • - how to become a more focused thinker with fewer items to keep in mind
  • - how to ensure you always have relevant information available when and as you need it
  • Presenter: Stephan Rinke - subject area manager in the languages dept of Volkshochschule Essen as well as founder of edumorph
  • Host: Thomas Strasser - Educational Technologist, PH2-professor, author, speaker, EFL teacher - University of Teacher Education Vienna
  • Date: 08.12.2014 - 19:00h – 20:30h (Continental Time)
  • = 18:00h – 19:30h United Kingdom
  • = UTC (GMT) 17:00h -18:30h
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/edumorph/
  • Infoblatt
  • the significant impact of mobile learning and peer to  peer language exchange sites on language learning
  • exploring the HelloTalk mobile app
  • looking at how it can be employed by language  teachers and students to share and develop their language skills
  • Presenter: Nik Peachey | Host: Rita Zeinstejer
  • 18. 12. 2014 – 19:00h – 20:30h CET
  • – Central European Time
  • Corresponds to 18. 12. 2014 – 18:00h – 19:30h – UTC
  • Current UTC, Time Zone (Coordinated Universal Time)
  • According to Time Zone Converter – Time Difference Calculator
  • Referentin: Marie-Hélène Fasquel
  • Leitung: Jürgen Wagner
  • - discussion of the experiences gained in a project where the flipped
    classroom concept was applied in an international and collaborative
    context.
    - presentation of an eTwinning project that allowed teachers from
    15 different schools and from 8 different countries to experiment
    with the concept and share their findings.
    (This webinar is in English).
  • 12. 01. 2015 - 19:00h - 20:30h
  • Access link: http://webconf.vc.dfn.de/flippedclassroom
  • Info: http://v.gd/MHFflipped
  • E4.111-0745 Kreative Materialien schnell erstellen
  • Web-basierte Anwendungen zur schnellen und unkomplizierten Materialserstellung zum Einsatz im Seminarraum oder auf einer Lernplattform
  • Quellen für urheberrechtlich unbedenkliche Bildquellen (Bilder unter Creative Commons oder ähnlichen Lizenzen)
  • Optionen der Online-Bearbeitung von Bildern
  • 3 Bereiche:
  • Bildbearbeitung mit Pixlr und PhotoCat
  • Kreative Zitate mit Quozio und Pinwords
  • Word Clouds mit Tagxedo als Alternative zum „normalen“ Bild
  • Referentin: MMag. Dr. Elke Lackner   
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/kreative/
  • 19.01.2015 | 19:00h - 20:30h    
  • InfoBlatt
  • - Extensive reading as a means to improve all language skills and fluency
  • - increasing students’ motivation and confidence
  • - changing their attitudes to learning another language
  • - the many benefits of extensive reading for pleasure (e.g. with graded readers)
  • - practical, fun ideas and classroom activities to help you make extensive reading an integral part of every language-learning programme
  • - the importance and benefits of incorporating the latest technology in the reading lesson
  • - various Web 2.0-tools which make working with readers a lot easier and more fun for you and for your students
  • 22.01.2015 | 19:00 Uhr  - 20:30 Uhr    
  • - Les  questions en amont :
  • - Quel type de tablettes choisir ?
  • - Combien ?
  • - Comment les recharger, les vidéoprojeter, accéder à
  • - internet, récupérer ses données?
  • - Comment installer des applis ?
  • - L’émergence  de questions certes techniques, mais
  • - également pédagogiques
  • - Peut-on enseigner comme avant ?
  • - Quelle plus-value pédagogique ?
  • - La réflexion d’ensemble lors du déploiement
  • - La question des usages en LVE (Langue Vivante Étrangère)
  • - Des applis indispensables
  • Intervenante: Mélanie Auriel, collège numérique 56
  • lundi, 26 janvier 2015, 19:00h - 20:30h
  • Inscription: Mail à JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Si c’est une première inscription, veuillez m’envoyer le nom et l’adresse postale de votre établissement, université ou institution, s’il vous plait.
  • Des attestations de participation peuvent être obtenues sur demande.
  • Sélectionnez l’option “Entrer en tant qu’invité”
  • Saisissez IMPÉRATIVEMENT votre nom ET prénom dans le masque et cliquez sur “Entrer dans la salle”
  • Vous n’avez besoin ni d’identifiant ni de mot de passé !
  • E4.111-0845: Moodle for Language Teachers: Increasing interactivity
  • How can we increase the level of interactivity on our Moodle courses?
  • How to make use of chats, forums, wikis, assessments and more
  • ways that we can engage and involve our students more in our Moodle courses
  • tools available in Moodle
  • one or two additional tools that link well with Moodle to make our content much more interactive and compelling.
  • Presenter: Russell Stannard
  • 09. 03. 2015 – 19:00h – 20:30h
    Access link: https://webconf.vc.dfn.de/interactivity
    Info: http://v.gd/russell
  • Russell Stannard Russell Stannard is the founder of http://www.teachertrainingvideos.com. It is a website that offers free training videos that help teachers incorporate ICT into their teaching and learning.
  • It won the Times Higher ‘Outstanding Initiative in ICT’ and the British Council ‘Technology’ award.
  • The site receives more than 300,000 visitors a year. Russell trains teachers in ICT all over the world and also runs on-line courses which are accessed by hundreds of teachers.
  • Moodle is one of his areas of expertise.
  • Russell teaches part-time at the University of Warwick and is a NILE associate trainer.

Online-Fachvorträge zum Buch
Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht – ein Praxisbuch

Referentin: Maria Villarrasa
Datum: 27. 09. 2012 - 19:00h - 20:30h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p75153133/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ksmF7
Moderation: Paz Bartolomé / Jürgen Wagner

Referent: Thomas Strasser
Datum: 15. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p36958313/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/fd9SE
Moderation Jürgen Wagner

Referentin: Paz Bartolomé
Datum: 29. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p59336284/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/HzCpm
Moderation: María Villarrasa / Jürgen Wagner

Referent: Christophe Jaeglin
Datum: 08.11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p58706221/
Präsentation als PDF: goo.gl/W0G9z
Moderation: Jürgen Wagner

Referentinnen: Alet Conradie & Justyna Sobota
Datum: 26. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/zJRoL
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Ulrike Montgomery
Datum: 29. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/24Czk
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Ensor, Simon
Datum: 06. 12. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p95215605/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/Qrd89
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Andrew Pickles
Datum: 14. 01. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://connect.iqsh.de/p84sj5wudp0/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/xTHXC
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: ingrid Braband
Datum: 21. 01. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p1ck9ckc93x/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/LD5Lj
Moderration: Jürgen Wagner

Referentin: Pihkala-Posti, Laura:
Datum: 18. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39974814/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/7MH8b
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Dr. Stephanie Merkenich
Datum: 25. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2vuyrv35h5/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ba9MI
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Jana Meißner
Datum: 11. 03. 2013 - 19:00h - 20:00h
Kollaborative
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2ufx7eki1a/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/NNxP3
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Uwe Klemm
Datum: 08. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p8hjxsae059/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/qXvbu
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Elke Lackner
Datum: 22. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p9ra3kq9y6c/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/eRH8Z

Moderation: Jürgen Wagner