Landesinstitut für P?dagogik und Medien Saarland

Das LPM ist zertifiziert

nach DIN EN ISO 9001:2008

Herausgeber des Portals

 optimiert für Mozilla Firefox 1024x768

Dieses Layout basiert auf YAML © von Dirk Jesse | TYPO3 Template © von t3net.de

Landesinstitut für Pädagogik und Medien

  • - Extensive reading as a means to improve all language skills and fluency
  • - increasing students’ motivation and confidence
  • - changing their attitudes to learning another language
  • - the many benefits of extensive reading for pleasure (e.g. with graded readers)
  • - practical, fun ideas and classroom activities to help you make extensive reading an integral part of every language-learning programme
  • - the importance and benefits of incorporating the latest technology in the reading lesson
  • - various Web 2.0-tools which make working with readers a lot easier and more fun for you and for your students
  • 16.04.2015 | 19:00 Uhr  - 20:30 Uhr    
  • Création de capsules vidéo à l’aide d’une tablette (iPad)
  • - introduction : intérêt de la tablette
  • - le principe de la classe inversée
  • - la perspective du professeur et de l'apprenant
  • - écriture du scénario et du script
  • - choix techniques
  • - exemples de réalisation
  • - présentation de quelques applications  (Book Creator,
  •   ExplainEverything, Grafio)
  • - exporter  (Youtube)
  • Intervenant: Alain Christophe
  • Modérateur: Etienne Kneipp
  • Le 20 avril 2015 – 19:00h – 20:30h (CET)
  • World Clock Meeting Planner
  • Lien d‘accès: https://webconf.vc.dfn.de/capsules/
  • Sélectionnez l’option „entrer en tant qu’invité“ et
  • saisissez IMPÉRATIVEMENT !!! votre nom ENTIER (prénom + nom) !!!
  • Inscription: Mail à JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Si c’est une première inscription, veuillez m’envoyer le nom et l’adresse postale de votre établissement, université ou institution, s’il vous plait.
  • Des attestations de participation peuvent être obtenues sur demande.
  • Feuille Info: http://v.gd/capsules
  • Blogs en clase – Una herramienta útil de trabajo para los profesores y los alumnos
  • Usos generales de un blog
  • Mejorar la comunicación con los alumnos fuera de la clase: un blog es también una red social
  • Qué pueden los profesores publicar en un blog
  • Aprovechar los recursos de la Web 2.0
  • Cómo adaptar los ejercicios a las necesidades propias
  • Herramientas fáciles de usar y con resultados inmediatos para publicar en nuestro blog
  • E4.124-0545: Blogs en clase - Una herramienta útil de trabajo para los profesores y los alumnos
  • Leticia Noser
  • Anfitrión: Fernando Plans
  • 27. 04. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/blogsenclase/
  • Info: http://v.gd/blogsenclase



  • Utiliser eTwinning pour motiver les élèves   
    • Le dispositif d'échange à distance eTwinning
    • Pédagogie de projet
    • Les outils fournis par eTwinning
    • Utilisation d'un espace de travail d'entraînement
    • Des outils en plus
    • Sans oublier les enseignants

E4.123-0845: Planning a virtual field trip to New Orleans

  • E4.123-0845: Planning a virtual field trip to New Orleans
  • a virtual tour of a place, city or region: a powerful vehicle for
  • promoting intercultural understanding
  • creating authentic language learning opportunities
  • free web tools for planning a virtual field trip: New Orleans as an example destination
  • how to find creative commons licensed images on Flickr
  • how to incorporate them into a Pinterest board
  • how to share them via a Padlet wall
  • Storybird as a creative writing tool bringing together key vocabulary and expressions
  • how to create a Google Slides presentation based on the content
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/fieldtrip/
  • Presenter: Joe Dale
  • 07.05.2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • E4.121-0345: Workflow mit dem iPad
  • - das iPad zur Unterrichtsvorbereitung und
      Unterrichtsgestaltung
    - Vereinfachung von Abläufen, Zentrierung auf EIN Medium
    - Reduzierung der Technik im Klassenraum
    - das iPad zur Notengebung
    - kollaborative Arbeit mit dem iPad, system- und plattformunabhängig
    - die „Brücken“ in die Windowswelt
  • Referent: Andreas Hofmann
  • 11. 05. 2015 | 19:00h - 20:30 CET
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/workflow/
  • Info: http://v.gd/workflow
  • Zur Pesron: Andreas Hofmann, 41 Jahre
    - Medienpädagogischer Berater für digitale Medien des NLQ (Land Niedersachsen)
    - Lehrer an der Waldschule Hatten, Oberschule
    - Initiator der ersten iPad- Klasse Niedersachsens
    - Themenschwerpunkte: Mobiles Lernen (mit Tablets)
    - Fächerkombination Englisch, Geschichte, Politik
    - Blog: waldschulpads.wordpress.com
    - Organisator einer der bundesweit größten Fortbildungsevents zum Thema Mobiles Lernen
    - n-21 Referenzschule
  • E4.123-0945: Fostering Oral Fluency with Free Webtools
    Presenter: Rita Zeinstejer / Host: Teresa Almeida d'Eca
    18.05.2015| 19:00h - 20:30h CET
    access link: https://webconf.vc.dfn.de/fluency/
    Info: http://v.gd/fluency
  • - using English in everyday situations: the best way to practise and improve non native English speakers' / EFL learners' oral skills
  • - free sites which provide English speaking practice will be explored and shared
  • - three different categories of sites: - language exchange sites, - social communication networks
  • - educational programs will be examined
  • - where to find educational programs provided by different educational and cultural institutes
  • - effective webtools which help EFL teachers aid their students in their difficult quest for oral fluency will be shared
  • E4.111-1445: Vocabulary tools in a digital world
  • The centrality and importance of vocabulary and how we can take some of the work out of it for learners
  • Digital tools to recycle and reinforce vocabulary and to flip the classroom
  • Using Quizlet outside class to help learners remember vocab taught
  • Making Quizlet work better with chunks of language and collocations
  • Using Educanon to pre-teach vocabulary in authentic videos and flip the classroom
  • Using FluentU as a way of motivating learners to acquire more vocabulary outside class.
  • Jo Gakonga / Host: Tilly Harrison
  • 04. 06. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/vocabtools/
  • Info: http://v.gd/vocabtools



  • - définir les besoins (compréhension de l'oral / compréhension de l'écrit / révision lexicale ou grammaticale / remédiation...)
  • - créer l'activité avec un outil web 2.0 (ex: LearningApps)
  • - créer l'activité avec une appli tablette (ex:Stick around)
  • - créer l'activité sur l'ordinateur et la mettre à disposition des élèves (ex: Eclipsecrossword)
  • E4.111-0156: Digitale Lehrertasche: Unterrichtsvorbereitung und -durchführung mit Android-Geräten
  • Uwe Klemm
  • 21. 09. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/lehrertasche/
    Info: http://v.gd/lehrertasche
  • - Insbesondere Tablets können ein sehr praktisches Werkzeug für den Alltag des Lehrers sein. Oft wird dabei Apples iPad als Mass der Dinge betrachtet, aber auch Android-Geräte sind ernstzunehmende Tools.
  • - Vorstellen von Apps, Werkzeugen und Arbeitsabläufen für den Lehrer
  • - Unterrichtsplanung, Unterrichtsdokumentation, Notenberechnung, Notenvergabe, Bereitstellen von Unterrichtsmaterial für Schüler
  • - Die vorgestellten Apps und Dienste sind oft für unterschiedliche Plattformen verfügbar, im Webinar werden sie am Beispiel von Android diskutiert.
  • - Erwähnt werden u.a. Notiz- und Informationsdienste wie Evernote, verschiedene Notenrechner, spezifische Lehrerapps (z.B. TeacherStudio) etc.
  • E4.124-0156: La Clase Invertida: trayendo la práctica al aula
  • Ponente: Rita Zeinstejer / Anfitrion(a): N. N.
  • 24. 09. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • Enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/invertida/
  • Info: http://v.gd/invertida

  • El modelo de “Clase Invertida” (Flipped Classroom) lleva el aprendizaje fuera de las paredes del aula. Consideraciones:
  • · libera el tiempo de clase para proyectos, la reflexión sobre el propio aprendizaje, el asesoramiento entre los alumnos
  • · los estudiantes dirigen los debates y las prácticas con la guía del docente
  • · los estudiantes realizan una búsqueda activa de las soluciones a los problemas que plantea el docente
  • El modelo favorece el aprendizaje colaborativo entre el alumnado y una competencia sana y productiva
  • Rita Zeinstejer abordará el tema de este modelo iniciado en el mundo anglosajón, compartiendo:
  • · objetivos
  • · características
  • · programas y herramientas de la web que promueven la integración de este modelo en el aprendizaje del idioma extranjero
  • E4.124-0256: El poder de PowerPoint
  • Paz Bartolomé Alonso
  • 16. 11. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/poder/
  • Info: http://v.gd/poder
  • ¿Qué hace a PowerPoint tan popular, utilizado e incluso imprescindible para algunos?
  • ¿Cuál es el “poder” de PowerPoint, que ningún otro software ha podido desbancarlo aunque haya habido múltiples intentos?
  • ¿Cuáles son las ventajas y desventajas de hacer una presentación con este programa con tanta solera?
  • Estas y otras preguntas las intentaremos responder en este taller sobre uno de los más conocidos componentes de la parrilla de Microsoft Office.
  • En este curso aprenderemos pues a realizar presentaciones cuyo atractivo y utilidad respondan a los objetivos originales de este programa.
  • From Newbie to Near-Pro: Making the most of Moodle’s tools in a listening course
  • Moving from simple courses that churn out PDFs to media-rich moodle courses that capture students’ interest—taking the leap from being the manager of a document storage platform to running a course with a clear progression and a mix of activities
  • Integrating lesser-used activities like choices and quizzes
  • Embedding various kinds of files and media in your moodle course
  • Making extensive use of conditional activities and activity completion tools to track student progress and to control the pace of your course
  • Using conditional availability to create a hybrid attendance/online course
  • Presenter: Henry Rademacher
  • Host: "MoodleFairy" Mary Cooch and / or Russell Stannard
  • Monday, November23rd 2015 – 19:00h – 20:30h CET
  • Time and date where YOU are
  • http://www.timeanddate.com/worldclock
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/newbie/
  • Info: http://v.gd/newbie
  • Henry Rademacher is a Senior Lecturer in the English Department at Saarland University.
  • He is the designated “moodle man” for his department, and is slowly but surely learning how to make most of his courses paperless (at least in theory …).

Online-Fachvorträge zum Buch
Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht – ein Praxisbuch

Referentin: Maria Villarrasa
Datum: 27. 09. 2012 - 19:00h - 20:30h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p75153133/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ksmF7
Moderation: Paz Bartolomé / Jürgen Wagner

Referent: Thomas Strasser
Datum: 15. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p36958313/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/fd9SE
Moderation Jürgen Wagner

Referentin: Paz Bartolomé
Datum: 29. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p59336284/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/HzCpm
Moderation: María Villarrasa / Jürgen Wagner

Referent: Christophe Jaeglin
Datum: 08.11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p58706221/
Präsentation als PDF: goo.gl/W0G9z
Moderation: Jürgen Wagner

Referentinnen: Alet Conradie & Justyna Sobota
Datum: 26. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/zJRoL
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Ulrike Montgomery
Datum: 29. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/24Czk
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Ensor, Simon
Datum: 06. 12. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p95215605/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/Qrd89
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Andrew Pickles
Datum: 14. 01. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://connect.iqsh.de/p84sj5wudp0/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/xTHXC
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: ingrid Braband
Datum: 21. 01. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p1ck9ckc93x/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/LD5Lj
Moderration: Jürgen Wagner

Referentin: Pihkala-Posti, Laura:
Datum: 18. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39974814/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/7MH8b
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Dr. Stephanie Merkenich
Datum: 25. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2vuyrv35h5/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ba9MI
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Jana Meißner
Datum: 11. 03. 2013 - 19:00h - 20:00h
Kollaborative
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2ufx7eki1a/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/NNxP3
Moderation: Jürgen Wagner

Referent: Uwe Klemm
Datum: 08. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p8hjxsae059/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/qXvbu
Moderation: Jürgen Wagner

Referentin: Elke Lackner
Datum: 22. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p9ra3kq9y6c/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/eRH8Z

Moderation: Jürgen Wagner