Landesinstitut für Pädagogik und Medien Saarland

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Landesinstitut für Pädagogik und Medien


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  • ¿Qué es CharlaELE1?
  • Cómo funciona CharlaELE1

  • one of the most popular language learning tools on the internet
  • a tool for desktops, mobiles and tablets.
  • how to get working with Quizlet in minutes.
  • getting up and started with Quizlet
  • some of the more advanced features
  • ways to get your students engaged
  • an ideal tool for any teacher, teaching any language

  • This globinar will include:
    • Varied literauture tasks to engage students
    • Online tools to study literature in depth
    • Flipped lit resources (to allow students to “dig deeper”)
    • A short account of real-life collaboration with an American author
    • The presentation of a future collaboration with an author and a university professor

  • Betrachtung der aktuellen PISA-Ergebnisse zum Thema Digitalität & Schule
  • Untersuchung der Aussagen der apokalyptischen Kreidezeitafficionados
  • Analyse der Killerargumente gegen den Einsatz von digitalen Medien im Unterricht
  • realistische Bestandsaufnahme, wie Schule mit dem Internet umgehen soll/kann, statt Romantisierung des Internets
  • Thomas Strasser / Moderator: Stephan Rinke
  • 12. 09. 2016 | 19:00h - 20:30h CET

  • Viele Schulen verfügen bereits über Lernplattformen, mit denen Sie mit Schülern gemeinsam arbeiten. Meist ist die Nutzung aber auf die Schüler der Schule begrenzt.
  • Wenn Sie über die Schulgrenze hinaus mit anderen Schulen in Deutschland oder im europäischen Ausland arbeiten wollen, bietet eTwinning die Möglichkeit, Partner zu finden, mit Ihnen in Kontakt zu treten, ein Projekt zu planen und dies durchzuführen.
  • Wie Sie mit eTwinning in Projekten über die Schulgrenzen hinweg in europäischen oder in deutschen Projekten untereinander arbeiten können, wird in der Veranstaltung gezeigt.
  • Do 15. September 2016 – 19:00h – 20:30h CET
  • Referent: Michael Gros:  
  • Landesinstitut für Pädagogik und Medien (LPM)
  • Stellvertretender Leiter des Fachbereichs Neue Medien
  •  Option „Als Gast eintreten“ wählen und UNBEDINGT !!! vollständigen !!! Namen eingeben. (Kein Kennwort erforderlich!)
  • Bei gedrückter Steuerungstaste (Strg. / Ctrl.) können Sie auch mehrere Webinare auswählen und sich für diese in einem Arbeitsgang anmelden.

  • Vous voulez exploiter des ressources audiovisuelles ? Diversifier vos supports et pratiques de cours ? Travailler avec l’actualité ? Donner envie d’apprendre le français ? Alors ce webinaire vous intéressera particulièrement.
  • Découvrir le dispositif multimédia TV5MONDE et ses deux sites spécialement dédiés à l’enseignement-apprentissage du français.
  • Pour les enseignants, enseigner.tv5monde.com : des ressources authentiques, « brutes » et « prêtes à l’emploi », des fiches pédagogiques, et une méthodologie pour exploiter la vidéo et travailler en classe toutes les compétences de compréhension et d’expression.
  • Pour les apprenants, apprendre.tv5monde.com : des exercices interactifs et autocorrectifs, toujours à partir de documents authentiques et extrêmement variés, pour les niveaux débutant à avancé.
  • Pourquoi choisir l’audiovisuel pour la classe de FLE ?
  • Comment mener une recherche sur le site et trouver des ressources pour un objectif précis ?
  • Présentation de différentes collections dont « 7 jours sur la planète » pour travailler avec l’actualité

  • ein vollständiges Nachschlagewerk, eine Brücke zwischen der französischen Grammatik und Übungen zu verschiedenen Themen des alltäglichen Lebens in Familie, Schule, Universität und Beruf.
  • klare Zweiteilung:  sowohl  reine Grammatik als auch Lehr- und Übungsbuch
  • links: das jeweilige Grammatik-Thema (erklärt und illustriert
  • rechts:  Anwendungen mit unterschiedlichem Schwierigkeitsgrad
  • Lösungen: auf einer dem Buch beigefügten CD
  • schneller und systematischer Lernfortschritt durch zahlreiche Tipps, Übersichtstabellen und leichte Diagramme
  • auf deutsche Muttersprachler zugeschnittenes  Lehrbuch (sowohl für die Schüler und Schülerinnen ab der Mittelstufe als auch für die Lehrer und Lehrerinnen für die Unterrichtsvorbereitung geeignet)
  • Inhalt: alle Aspekte der Grammatik wie Phonetik, Orthographie sowie eine alphabetisch geordnete Wortschatzliste aller in den Übungen und Beispielen verwendeten Verben.

  • E4.512-0567: Präsentieren wie Steve Jobs mit Prezi
  • Markus Neubauer / Moderator: Patrick Schäfer
  • 06.10.2016 | 19:00h - 20:390 CET
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/neubauer/
  • Info: http://v.gd/neubauer
  • Notwendigkeit des Schülervortrages
  • Beschränkung der Botschaft
  • Einfachheit der Folien
  • Natürlichkeit des Vortrags
  • Philosophie von Prezi
  • Praxis mit Prezi
  • Weiterführung: Prezi für Kooperation, Brainstorming, Moderation

  • TeilnehmerInnen, die an der Erstellung einer kollaborativen Präsentation mitwirken möchten, werden gebeten, die kostenlose Bildungslizenz (Edu) von Prezi zu erwerben für ihren Rechner, bzw. die App für ihr Tablet.





  • Individuell fördern mit dem I-Pad:
  • - Das digitale Basismodell der individuellen Förderung in der Praxis -
  • - Das digitale Basismodell: theoretische Grundlagen
  • - Handlungsfeld Diagnose/ Feedback
  • - Handlungsfeld Lernzeitgestaltung
  • - Handlungsfeld Klassenführung
  • - Individuell fördern mit App-smashing

  • Creating videoclips for language learning: tips and tricks for teachers and students
  • different kinds of videos and educational interests
  • equipment needed (from a simple smartphone to a complete video kit)
  • 5 film making tricks for a better quality sound and picture
  • 10 rules to follow for an attractive presentation
  • examples of teacher’s explaining short videos (iMovie with insertions…. / Explain Everything/ Knowmia / Videoscribe ….) – from the storyboard to the making of the video.
  • examples of students’ videos to have fun, learn and educate their peers (creation of video grammar lessons, videoguides, apps tutorials…. with Adobe Voice/ Morfo/ Photospeak/ I can animate/ Book Creator / Green Screen / TouchCast….).
  • Mélanie Auriel / Host: Joe Dale
  • 03. 11. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/creatingclips/
  • Info: http://v.gd/creatingclips





  • für LearningApps Nutzende die noch etwas mehr wissen möchten
  • Klassen, Ordner, Matrix, QR-Codes - den Austausch von Apps mit Lernenden und Kollegen organisieren
  • mathematische Formeln und Gleichungen mit LaTeX verwenden
  • Tricks für die bessere Darstellung am Beamer / Whiteboard
  • Statistiken und Auswertungen - nutzen und interpretieren
  • Blick hinter die Kulissen - eine Community und ihre Herausforderungen
  • Dr. Michael Hielscher / Moderator: Nico Steinbach
  • 07.11.2016 | 19:00h - 20:30h CET

  • Vorstellung geeigneter Apps (Hauptsächlich iOS, Möglichkeit Android-Apps anzusprechen besteht)
  • Mögliche Themen/Inhalte für Podcasts
  • Vorstellung legaler Quellen für Musik/Sounds
  • Vorstellung des Workflows bei GarageBand und weiteren ausgewählten Apps (Hier möchte ich keine nennen, da sich bis zum Webinar-Termin einiges verändern kann)
  • Veröffentlichungsmöglichkeiten
  • 10. 11. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Referent: Jan HAMBSCH – Multimediaberater am Landesinstitut für Schulentwicklung Stuttgart
  • Moderator: Marek MÜLLER – Max Hachenburg-Schule / Mannheim


  • Interactive Teaching in Languages with Technologies
  • 
Collaborative action research on classroom technologies in language teaching.
  • iTILT [Interactive Teaching in Languages with Technology]:  a professional development project to support interactive approaches to language teaching with classroom technologies
  • The history of the project focusing on using the IWB for language teaching.
  • The results so far:
  • - development of open educational web resource with over 250 video clips of IWB-mediated language teaching practice itilt.eu
  • - publication of a collective volume with case studies of IWB use in language education (Cutrim Schmid & Whyte, 2014) and a research monograph focusing on collaborative action research in a task-based framework (Whyte, 2015).
  • Objectives of the new three year project:  
  • - moving beyond the IWB to focus on developing effective teaching and learning of second languages with a wider range of new and emerging interactive technologies (such as tablets, smartphones and video).
  • - supporting teachers in task-based approaches to technology integration through observation, reflection and sharing via an online community of practice.
  • Presentation of:
  • -  ways to exploit iTILT’s currently available resources in teacher education and continuing professional development (Koenraad et al., 2013)
  • - the interim results of the new project
  • Presenters:
  • Ton Koenraad, TELLConsult, Netherlands
  • Shona Whyte, Université Nice Sophia Antipolis, France
  • Monday, 21. 11. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Time and date where YOU are: www.timeanddate.com/worldclock
  • Registration: http://lpm.lpm.uni-sb.de/Webinar/index2.php
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/itiltnew/

  • Inhalte:
  • - Vorstellung der Max-Hachenburg-Schule und der Tabletklasse
  • - Zusammensetzung der Tabletklasse
  • - Rahmenbedingungen tabletBS
  • - Start in den Schulversuch I: Aufbau der Infrastruktur
  • - Start in den Schulversuch II: Teambildung, Stundenplan
  • - Start in den Schulversuch III: Roll-out der Tablets
  • - Unterricht I: Dokumentenmanagement
  • - Unterricht II: Fünf Appdauerbrenner für den Alltag
  • - Fazit und Ausblick

  • E4.505-0167: BYOD - Bring Your Own Device - Umsetzung im schulischen Kontext
  • Dieter Umlauf [Medienfachberater Schulamtsbezirk Fulda] /Moderator(-in): N.N.
    28. 11. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
    Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/bringyour
    Info
  • Die Einbindung privater Smartphones und Tablets in Schulen und Unternehmen:  ein reizvoller Gedanke  – angesichts des Vorhandenseins  der Geräte bei fast allen SchülerInnen. (Bring-Your-Own-Device bzw. "BYOD").
  • Notwenidgkeit seitens  einer Institution oder Schule, vorher alle technischen Herausforderungen und datenschutzrechtlichen Anforderungen eines BYOD-Projektes zu  kennen
  • Konkrete Empfehlungen, was bei der Einführung von BYOD zu beachten ist
  • Notwendige netzwerktechnische und organisatorische Maßnahmen vor einer konkreten Implementierung, um einen erfolgreichen start eines solchen Projektes zu garantieren

  • This webinar is based on the Helbling Resourceful Series book: “English through Drama” (2016), authored by the speaker
  • the emergence of a personal drama pedagogy for teaching languages -  developed over 40 years in 17 countries
  • using drama as a learning medium
  • the premise: drama is education and language teaching can be  enhanced by the use of drama techniques
  • the need to create a safe environment for oral fluency and fun in   language teaching and learning
  • a little basic theory
  • lots of action covering classroom management, breathing, body, mime, voice and pronunciation exercises, plus language games for relaxation, concentration and fluency
  • objective: teachers will leave with lots of practical ideas for trying out in their language classrooms.
  • Susan Hillyard has a B.Ed. degree from Warwick University in UK. She has played  many roles in her long  career: Teacher, Head of Dept, Teacher Trainer, Conference Speaker, Workshop Facilitator, Materials Writer, Researcher, On-line tutor and Webinar Presenter.
  • She is former Coordinator of English in Action, training twenty teachers to teach English through Drama in Special Education, through blended learning.
  • Presently she is founder and Director of SHELTA, Susan Hillyard’s English Language Teachers’ Academy.
  • Her interests lie in Inclusion, Drama for ELT, Global Issues, World Englishes, Teacher Development and Trainer Training.

  • In this webinar you will :
  • Experience online polling and games – fun guaranteed!
  • Find out why you might want to poll your students
  • Learn how to create quick online surveys
  • Discover how to energise your classes with these tools
  • See how the different free tools compare to each other
  • NB You will need a smart phone to fully participate in the session.

  • Busuu, Livemocha, y Wespeke como herramientas para el aprendizaje combinado (blended learning) de lenguas extranjeras
  • En este webinario intentaremos contestar a estas preguntas:
  • 1. ¿Adaptan los alumnos su comportamiento social y de aprendizaje durante sus interacciones on-line?
  • 2. ¿En qué difieren Busuu, Livemocha, y Wespeke cuando siguen los principios del socio-constructivismo?
  • 3. ¿Cómo pueden integrarse Busuu, Livemocha, y Wespeke en ambientes de aprendizaje formal de lenguas extranjeras?
  • Webinario basado en experiencias prácticas del estudio piloto realizado para la obtención del Doctorado en Lingüística de la Universidad de Central Lancashire (Preston, Inglaterra).




  • - Flipped Classroom? Was ist das alles?
  • - Lernvideos in Minuten erstellen.
  • - Vorhandene Lernvideos verwenden – aber  wie?
  • - Und was mache ich jetzt im Unterricht?
  • - Was passiert hier in Österrich und was
  •   halten die SchülerInnen davon?

  • - La sugestopedia y los impulsos que esta ofrece para
  •   fortalecer el movimiento
  • - La inteligencia cinética-corportal y cómo aprenden las
  •   personas por este canal.
  • - El papel del profesor al integrar este tipo de actividades.
  • - Ventajas y desventajas.
  • - Ideas y recursos para llevar a clase de ELE.
  • 02 de febrero 2017 : 19:00h – 20:30h CET
  • Ponente: Jennifer Niño
  • Anfitrion/a: N.N.

  • Reflexión previa sobre conceptos relativos al paradigma comunicativo: bases, destrezas, pertinencia y efectividad.
  • Cómo escuchan nuestros alumnos?
  • Tipología de actividades auditivas: análisis.
  • El “giro copernicano” hacia la Comprensión Audiovisual. ¿Por qué y para qué?




  • In this webinar, we are going to try to answer these questions:
  • 1. How do learners adjust their social and learning behaviour during their online interactions?
  • 2. How do Busuu and Wespeke differ when adhering to the principles of socio-constructivism?
  • 3. How can Busuu and Wespeke be integrated in formal language learning environments?
  • This webinar is based on practical experiences of the Pilot Study carried out to obtain a PhD in Linguistics at the University of Central Lancashire (Preston, England, 2015-2018).

E4.512-pqrs: Fuel Engagement with Humour
06. 03. 2017 | 19:00h - 20:30h CET
Rita Zeinstejer / Host. Peggy George
access link: https://webconf.vc.dfn.de/humour
Info: https://v.gd/humour

Apart from the fun factor, humour can :

• be an effective way to engage students and activate learning
• allow the student to feel a part of the class and possibly contribute without losing face, feeling exposed or vulnerable
• be of particular importance in a communicative classroom, where the accent is on verbal authentic communication, participation and interaction.
 
This webinar will intend to:

• dispel the myth that teachers must also be “comedians” to use humour in a language classroom successfully, with lots of examples and activities.
• emphasize the integration of humour to reduce tension, improve classroom climate, increase enjoyment, increase student-teacher rapport and even facilitate learning
• provide clear, practical examples of how and where to integrate humour into the classroom using different webtools.


  • This webinar will aim at:
  • supporting struggling readers
  • helping teachers and students delve into creative writing painlessly
  • showing how different communication environments can allow learners to mingle with native and non-native speakers of English to improve these basic skills we teachers find so difficult to improve.
  • providing practical and varied examples of Internet-based writing activities, digital stories, text-to-speech tools, games, as well as the safe integration of Skype and of Chat and Chatrooms, plus Twitter, together with their benefits
  • posing the pedagogical rationale for integrating these tools

  • App Inventor ist ein grafisches Softwareentwicklungstool und zielt vor allem darauf ab, Schülern einen leichten Einstieg in das Programmieren von mobilen Endgeräten zu ermöglichen.
  • Inhalt:
  • - Einführung in den online App
    - Baukasten "App Inventor"
    - Programmierung einer einfachen Taschenrechner-App
    - Installation der App auf dem eigenen Android Smartphone/Tablet

Online-Fachvorträge zum Buch
Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht – ein Praxisbuch



Referentin: Maria Villarrasa
Datum: 27. 09. 2012 - 19:00h - 20:30h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p75153133/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ksmF7
Moderation: Paz Bartolomé / Jürgen Wagner


Referent: Thomas Strasser
Datum: 15. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p36958313/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/fd9SE
Moderation Jürgen Wagner


Referentin: Paz Bartolomé
Datum: 29. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p59336284/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/HzCpm
Moderation: María Villarrasa / Jürgen Wagner


Referent: Christophe Jaeglin
Datum: 08.11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p58706221/
Präsentation als PDF: goo.gl/W0G9z
Moderation: Jürgen Wagner


Referentinnen: Alet Conradie & Justyna Sobota
Datum: 26. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/zJRoL
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Ulrike Montgomery
Datum: 29. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/24Czk
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Ensor, Simon
Datum: 06. 12. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p95215605/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/Qrd89
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Andrew Pickles
Datum: 14. 01. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://connect.iqsh.de/p84sj5wudp0/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/xTHXC
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: ingrid Braband
Datum: 21. 01. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p1ck9ckc93x/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/LD5Lj
Moderration: Jürgen Wagner


Referentin: Pihkala-Posti, Laura:
Datum: 18. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39974814/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/7MH8b
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Dr. Stephanie Merkenich
Datum: 25. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2vuyrv35h5/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ba9MI
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Jana Meißner
Datum: 11. 03. 2013 - 19:00h - 20:00h
Kollaborative
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2ufx7eki1a/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/NNxP3
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Uwe Klemm
Datum: 08. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p8hjxsae059/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/qXvbu
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Elke Lackner
Datum: 22. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p9ra3kq9y6c/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/eRH8Z

Moderation: Jürgen Wagner