Landesinstitut für Pädagogik und Medien Saarland

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Landesinstitut für Pädagogik und Medien


  • E4.505-0756:  How to put a BYOD-concept [Bring Your Own Device] into practice
  • Dieter Umlauf
  • 30. 05. 2016 | 19:00h - 20:30h
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/owndevice/
  • Info: http://v.gd/owndevice
  • The introduction of a BYOD-policy (Bring Your Own Device)  as a widespread conideration  within many schools and institutions,  as almost everybody has a mobile device, nowadays
  • The necessity to figure out what legal and technical preconditions have to be fulfilled.
  • This seminar aims at making you familiar with the pros and cons in general, but with setup, technical specifications and concrete ways of implementing a BOYD environment in particular.
  • Participants will specially be informed about the basic network routines that will have to be set up to guarantee a successful launch




  • E4.111-0156: Digitale Lehrertasche: Unterrichtsvorbereitung und -durchführung mit Android-Geräten
  • Uwe Klemm
  • 02. 06. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/lehrertasche/
    Info: http://v.gd/lehrertasche
  • - Insbesondere Tablets können ein sehr praktisches Werkzeug für den Alltag des Lehrers sein. Oft wird dabei Apples iPad als Mass der Dinge betrachtet, aber auch Android-Geräte sind ernstzunehmende Tools.
  • - Vorstellen von Apps, Werkzeugen und Arbeitsabläufen für den Lehrer
  • - Unterrichtsplanung, Unterrichtsdokumentation, Notenberechnung, Notenvergabe, Bereitstellen von Unterrichtsmaterial für Schüler
  • - Die vorgestellten Apps und Dienste sind oft für unterschiedliche Plattformen verfügbar, im Webinar werden sie am Beispiel von Android diskutiert.
  • - Erwähnt werden u.a. Notiz- und Informationsdienste wie Evernote, verschiedene Notenrechner, spezifische Lehrerapps (z.B. TeacherStudio) etc.

  • Aprenderemos:
  • • ¿Qué es un juego y qué no lo es?
  • • La diferencia entre jugar y aprender
  • • Reglas, fases y tipos de juegos
  • Ponente: Javier Diaz Castromil
  • Asesor pedagógico de ELE de SGEL / Formador de formadores y coach
  • Anfitrión: Daniel Hernández Ruiz [ProfedeELE.es]

  • • ProfeDeELE.es: un blog para estudiantes y profesores de español.
  • • en 2014: mejor blog de enseñanza del español y
  • • en 2015: nueva versión de su blog.
  • • su creador: Daniel Hernández
  • • las pistas para tratar de mejorar el aprendizaje de tus estudiantes de español de una manera atractiva y eficaz

  • E4.121-0356 Sources of Free or Low-cost Professional Development on Demand
  • Dr. Peggy George / Host: Rita Zeinstejer
  • 13. 06. 2016 | 19:00h -20:30h CET
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/livebinders/
  • Info: http://v.gd/livebinders
  • The need for meaningful professional development for teachers  in times of severe budget cuts
  • The need for high quality, no-cost/low-cost alternatives which are flexible and support teachers who are eager to take charge of their own learning in relevant, meaningful ways at times that work for them
  • Presentation of a  collection of valuable sources of “Professional Development [PD] on Demand” – compiled in a Livebinder.
  • In this webinar we will:
  • *Explore a Livebinder of curated resources for free virtual conferences, online webinars and teaching resources for professional learning
  • *Take a guided tour of specific free conferences, webinars and resources available for global educators
  • *Tips and resources for tools to support your learning and sharing including Twitter, Pinterest, Periscope, Blab, blogs and more
  • *Introduction to Livebinders as a powerful tool for curating and sharing resources and learn how to get started creating your own
  • *See examples of Livebinders created by teachers and students and learn how they can be used in classrooms with students
  • *Takeaway:  access to the entire Livebinder of curated PD resources to fully explore following the webinar and learn how to make a copy of the Livebinder to “make it your own."

  • Aprenderemos:
  • Qué es el coaching;
  • Orígenes del coaching;
  • Metodología del coaching;
  • Aplicaciones del coaching en el aula y fuera de ella.
  • Ponente: Javier Díaz Castromil / Anfitriona: María Méndez Santos
  • 20. 06. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/educativo/
  • Info: http://v.gd/coaching

  • E4.505-0656: Förderung der Kommunikationskompetenz mit Tablets (Android/iOS)
  • Grundlagen zur Förderung der Kommunikationskompetenz
  • Vorstellung von Best-Practice-Beispielen
  • Aufzeichnung von Konversationen, Beschreibungen, Role-Plays und von Präsentationen mit geeigneten Apps
  • Erklärungen zum Workflow mit den vorgestellten Apps
  • Möglichkeiten des Peer-Audio-Feedback und deren Umsetzung
  • Referent: Jan HAMBSCH – Multimediaberater am Landesinstitut für Schulentwicklung Stuttgart
  • Moderator: Andreas HOFMANN  –  Medienpädagigischer Berater des NLQ
  • 23. 06. 2016 CET | 19:00h - 20:30h

  • Contenidos del anterior webinario:
  • los beneficios que supone trabajar con Infografías en clase de Ele
  • como hacer que el diseño de éstas sea el adecuado para facilitar el aprendizaje a nuestros estudiantes
  • Contenido de esta segundo parte:
  • conocer las herramientas necesarias para diseñarlas así
  • consejos para crearlas de manera rápida y sencilla sin necesidad de tener nociones previas.

  • origine du projet (génèse et mise en place du projet)
  • des outils pour la prévention (le site - le QR code - avantages et inconvénients)
  • aller au-delà et sensibiliser: la web radio (les outils numériques - impliquer les élèves - avantages et inconvénients)
  • temps questions-réponses
  • Jeudi, 30 juin 2016, 19:00h – 20:30h CET
  • Intervenante : Christelle Quesne, Collège Eugène Noël, Montville
    Modératrice : Amélie Silvert, Lycée Fénelon, Lille

 

 


  • Genèse du projet
  • Les objectifs du site et les ressources
  • Le fonctionnement d’une équipe collaborative : apports,  apprentissage, formation continue
  • Un fonctionnement ouvert pour de nouvelles modalités de   collaboration
  • Sélectionnez l’option “Entrer en tant qu’invité”
  • Saisissez impérativement votre nom ET prénom dans le masque et cliquez sur “Entrer dans la salle”
  • Vous n’avez besoin ni d’identifiant ni de mot de passé !
  • Étudiez ce PADLET pour lire le feedback des participants de nos derniers webinaires:

  • Por qué el uso de imágenes?
  • Dónde buscar imágenes
  • Cómo funciona Thinglink
  • El profe diseña imágenes interactivas: trabajamos gramática, vocabulario y cultura
  • Materiales auténticos
  • El estudiante crea imágenes interactivas

- Zielgruppe: Sprachenlehrer*innen an Schulen, Volkshochschulen oder Sprachenschulen
- Thema: Unterrichtsszenarien, die durch den Einsatz von online Werkzeugen leicht umzusetzen sind
- Unterstützung von Gruppenarbeiten mit online Diensten
- Szenarien für den Einsatz im und außerhalb des Unterrichtsraums
- Vorstellung von bewährten online Werkzeugen, darunter viele Online Dienste, die man ohne Nutzerkonto direkt verwenden kann
- Austausch und Diskussion mit anderen Teilnehmer*innen über online gestützte Lernaktivitäten und -szenarien und online Diensten in einem virtuellen grenzenlosen Lehrerzimmer gefüllt mit wohlwollenden Kollegen


  • What’s the Flipping Fuss All About
  • - the Padagogy Wheel in the flipped Classroom
  • Doing “flipped classrooms” is the flavour of the month for educators. What does it mean? Is it new? What exactly are we to flip? How do we approach the Learning and Teaching design to get the best outcomes?  Is this really worth it for students and can teachers handle the change management load?
  • We will introduce the Padagogy Wheel learning design model, which has gone viral on the Internet with over 150,000 copies downloaded and is in front of  tens of thousands of teachers around the world.
  • This approach to learning and teaching is all about mindsets and filtering everything we do as teachers through different grids.
  • We will show how this “disruptive” approach to curriculum design enables teachers to flip more than their classrooms. We will start at the finish (the excellent graduate) and map everything back from there.

  • one of the most popular language learning tools on the internet
  • a tool for desktops, mobiles and tablets.
  • how to get working with Quizlet in minutes.
  • getting up and started with Quizlet
  • some of the more advanced features
  • ways to get your students engaged
  • an ideal tool for any teacher, teaching any language

  • This globinar will include:
    • Varied literauture tasks to engage students
    • Online tools to study literature in depth
    • Flipped lit resources (to allow students to “dig deeper”)
    • A short account of real-life collaboration with an American author
    • The presentation of a future collaboration with an author and a university professor

  • Betrachtung der aktuellen PISA-Ergebnisse zum Thema Digitalität & Schule
  • Untersuchung der Aussagen der apokalyptischen Kreidezeitafficionados
  • Analyse der Killerargumente gegen den Einsatz von digitalen Medien im Unterricht
  • realistische Bestandsaufnahme, wie Schule mit dem Internet umgehen soll/kann, statt Romantisierung des Internets
  • Thomas Strasser / Moderator: Stephan Rinke
  • 12. 09. 2016 | 19:00h - 20:30h CET

  • Vous voulez exploiter des ressources audiovisuelles ? Diversifier vos supports et pratiques de cours ? Travailler avec l’actualité ? Donner envie d’apprendre le français ? Alors ce webinaire vous intéressera particulièrement.
  • Découvrir le dispositif multimédia TV5MONDE et ses deux sites spécialement dédiés à l’enseignement-apprentissage du français.
  • Pour les enseignants, enseigner.tv5monde.com : des ressources authentiques, « brutes » et « prêtes à l’emploi », des fiches pédagogiques, et une méthodologie pour exploiter la vidéo et travailler en classe toutes les compétences de compréhension et d’expression.
  • Pour les apprenants, apprendre.tv5monde.com : des exercices interactifs et autocorrectifs, toujours à partir de documents authentiques et extrêmement variés, pour les niveaux débutant à avancé.
  • Pourquoi choisir l’audiovisuel pour la classe de FLE ?
  • Comment mener une recherche sur le site et trouver des ressources pour un objectif précis ?
  • Présentation de différentes collections dont « 7 jours sur la planète » pour travailler avec l’actualité

  • ein vollständiges Nachschlagewerk, eine Brücke zwischen der französischen Grammatik und Übungen zu verschiedenen Themen des alltäglichen Lebens in Familie, Schule, Universität und Beruf.
  • klare Zweiteilung:  sowohl  reine Grammatik als auch Lehr- und Übungsbuch
  • links: das jeweilige Grammatik-Thema (erklärt und illustriert
  • rechts:  Anwendungen mit unterschiedlichem Schwierigkeitsgrad
  • Lösungen: auf einer dem Buch beigefügten CD
  • schneller und systematischer Lernfortschritt durch zahlreiche Tipps, Übersichtstabellen und leichte Diagramme
  • auf deutsche Muttersprachler zugeschnittenes  Lehrbuch (sowohl für die Schüler und Schülerinnen ab der Mittelstufe als auch für die Lehrer und Lehrerinnen für die Unterrichtsvorbereitung geeignet)
  • Inhalt: alle Aspekte der Grammatik wie Phonetik, Orthographie sowie eine alphabetisch geordnete Wortschatzliste aller in den Übungen und Beispielen verwendeten Verben.

  • E4.512-0567: Präsentieren wie Steve Jobs mit Prezi
  • Markus Neubauer / Moderator: Patrick Schäfer
  • 06.10.2016 | 19:00h - 20:390 CET
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/neubauer/
  • Info: http://v.gd/neubauer
  • Notwendigkeit des Schülervortrages
  • Beschränkung der Botschaft
  • Einfachheit der Folien
  • Natürlichkeit des Vortrags
  • Philosophie von Prezi
  • Praxis mit Prezi
  • Weiterführung: Prezi für Kooperation, Brainstorming, Moderation

  • TeilnehmerInnen, die an der Erstellung einer kollaborativen Präsentation mitwirken möchten, werden gebeten, die kostenlose Bildungslizenz (Edu) von Prezi zu erwerben für ihren Rechner, bzw. die App für ihr Tablet.





  • Individuell fördern mit dem I-Pad:
  • - Das digitale Basismodell der individuellen Förderung in der Praxis -
  • - Das digitale Basismodell: theoretische Grundlagen
  • - Handlungsfeld Diagnose/ Feedback
  • - Handlungsfeld Lernzeitgestaltung
  • - Handlungsfeld Klassenführung
  • - Individuell fördern mit App-smashing

  • Creating videoclips for language learning: tips and tricks for teachers and students
  • different kinds of videos and educational interests
  • equipment needed (from a simple smartphone to a complete video kit)
  • 5 film making tricks for a better quality sound and picture
  • 10 rules to follow for an attractive presentation
  • examples of teacher’s explaining short videos (iMovie with insertions…. / Explain Everything/ Knowmia / Videoscribe ….) – from the storyboard to the making of the video.
  • examples of students’ videos to have fun, learn and educate their peers (creation of video grammar lessons, videoguides, apps tutorials…. with Adobe Voice/ Morfo/ Photospeak/ I can animate/ Book Creator / Green Screen / TouchCast….).
  • Mélanie Auriel / Host: Joe Dale
  • 03. 11. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/creatingclips/
  • Info: http://v.gd/creatingclips





  • für LearningApps Nutzende die noch etwas mehr wissen möchten
  • Klassen, Ordner, Matrix, QR-Codes - den Austausch von Apps mit Lernenden und Kollegen organisieren
  • mathematische Formeln und Gleichungen mit LaTeX verwenden
  • Tricks für die bessere Darstellung am Beamer / Whiteboard
  • Statistiken und Auswertungen - nutzen und interpretieren
  • Blick hinter die Kulissen - eine Community und ihre Herausforderungen
  • Dr. Michael Hielscher / Moderator: Nico Steinbach
  • 07.11.2016 | 19:00h - 20:30h CET

  • Vorstellung geeigneter Apps (Hauptsächlich iOS, Möglichkeit Android-Apps anzusprechen besteht)
  • Mögliche Themen/Inhalte für Podcasts
  • Vorstellung legaler Quellen für Musik/Sounds
  • Vorstellung des Workflows bei GarageBand und weiteren ausgewählten Apps (Hier möchte ich keine nennen, da sich bis zum Webinar-Termin einiges verändern kann)
  • Veröffentlichungsmöglichkeiten
  • 10. 11. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Referent: Jan HAMBSCH – Multimediaberater am Landesinstitut für Schulentwicklung Stuttgart
  • Moderator: Marek MÜLLER – Max Hachenburg-Schule / Mannheim


  • Interactive Teaching in Languages with Technologies
  • 
Collaborative action research on classroom technologies in language teaching.
  • iTILT [Interactive Teaching in Languages with Technology]:  a professional development project to support interactive approaches to language teaching with classroom technologies
  • The history of the project focusing on using the IWB for language teaching.
  • The results so far:
  • - development of open educational web resource with over 250 video clips of IWB-mediated language teaching practice itilt.eu
  • - publication of a collective volume with case studies of IWB use in language education (Cutrim Schmid & Whyte, 2014) and a research monograph focusing on collaborative action research in a task-based framework (Whyte, 2015).
  • Objectives of the new three year project:  
  • - moving beyond the IWB to focus on developing effective teaching and learning of second languages with a wider range of new and emerging interactive technologies (such as tablets, smartphones and video).
  • - supporting teachers in task-based approaches to technology integration through observation, reflection and sharing via an online community of practice.
  • Presentation of:
  • -  ways to exploit iTILT’s currently available resources in teacher education and continuing professional development (Koenraad et al., 2013)
  • - the interim results of the new project
  • Presenters:
  • Ton Koenraad, TELLConsult, Netherlands
  • Shona Whyte, Université Nice Sophia Antipolis, France
  • Monday, 21. 11. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Time and date where YOU are: www.timeanddate.com/worldclock
  • Registration: http://lpm.lpm.uni-sb.de/Webinar/index2.php
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/itiltnew/

  • Inhalte:
  • - Vorstellung der Max-Hachenburg-Schule und der Tabletklasse
  • - Zusammensetzung der Tabletklasse
  • - Rahmenbedingungen tabletBS
  • - Start in den Schulversuch I: Aufbau der Infrastruktur
  • - Start in den Schulversuch II: Teambildung, Stundenplan
  • - Start in den Schulversuch III: Roll-out der Tablets
  • - Unterricht I: Dokumentenmanagement
  • - Unterricht II: Fünf Appdauerbrenner für den Alltag
  • - Fazit und Ausblick

  • E4.505-0167: BYOD - Bring Your Own Device - Umsetzung im schulischen Kontext
  • Dieter Umlauf [Medienfachberater Schulamtsbezirk Fulda] /Moderator(-in): N.N.
    28. 11. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
    Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/bringyour
    Info
  • Die Einbindung privater Smartphones und Tablets in Schulen und Unternehmen:  ein reizvoller Gedanke  – angesichts des Vorhandenseins  der Geräte bei fast allen SchülerInnen. (Bring-Your-Own-Device bzw. "BYOD").
  • Notwenidgkeit seitens  einer Institution oder Schule, vorher alle technischen Herausforderungen und datenschutzrechtlichen Anforderungen eines BYOD-Projektes zu  kennen
  • Konkrete Empfehlungen, was bei der Einführung von BYOD zu beachten ist
  • Notwendige netzwerktechnische und organisatorische Maßnahmen vor einer konkreten Implementierung, um einen erfolgreichen start eines solchen Projektes zu garantieren

  • This webinar is based on the Helbling Resourceful Series book: “English through Drama” (2016), authored by the speaker
  • the emergence of a personal drama pedagogy for teaching languages -  developed over 40 years in 17 countries
  • using drama as a learning medium
  • the premise: drama is education and language teaching can be  enhanced by the use of drama techniques
  • the need to create a safe environment for oral fluency and fun in   language teaching and learning
  • a little basic theory
  • lots of action covering classroom management, breathing, body, mime, voice and pronunciation exercises, plus language games for relaxation, concentration and fluency
  • objective: teachers will leave with lots of practical ideas for trying out in their language classrooms.
  • Susan Hillyard has a B.Ed. degree from Warwick University in UK. She has played  many roles in her long  career: Teacher, Head of Dept, Teacher Trainer, Conference Speaker, Workshop Facilitator, Materials Writer, Researcher, On-line tutor and Webinar Presenter.
  • She is former Coordinator of English in Action, training twenty teachers to teach English through Drama in Special Education, through blended learning.
  • Presently she is founder and Director of SHELTA, Susan Hillyard’s English Language Teachers’ Academy.
  • Her interests lie in Inclusion, Drama for ELT, Global Issues, World Englishes, Teacher Development and Trainer Training.

  • In this webinar you will :
  • Experience online polling and games – fun guaranteed!
  • Find out why you might want to poll your students
  • Learn how to create quick online surveys
  • Discover how to energise your classes with these tools
  • See how the different free tools compare to each other
  • NB You will need a smart phone to fully participate in the session.

  • Busuu, Livemocha, y Wespeke como herramientas para el aprendizaje combinado (blended learning) de lenguas extranjeras
  • En este webinario intentaremos contestar a estas preguntas:
  • 1. ¿Adaptan los alumnos su comportamiento social y de aprendizaje durante sus interacciones on-line?
  • 2. ¿En qué difieren Busuu, Livemocha, y Wespeke cuando siguen los principios del socio-constructivismo?
  • 3. ¿Cómo pueden integrarse Busuu, Livemocha, y Wespeke en ambientes de aprendizaje formal de lenguas extranjeras?
  • Webinario basado en experiencias prácticas del estudio piloto realizado para la obtención del Doctorado en Lingüística de la Universidad de Central Lancashire (Preston, Inglaterra).




  • In this webinar, we are going to try to answer these questions:
  • 1. How do learners adjust their social and learning behaviour during their online interactions?
  • 2. How do Busuu and Wespeke differ when adhering to the principles of socio-constructivism?
  • 3. How can Busuu and Wespeke be integrated in formal language learning environments?
  • This webinar is based on practical experiences of the Pilot Study carried out to obtain a PhD in Linguistics at the University of Central Lancashire (Preston, England, 2015-2018).

  • App Inventor ist ein grafisches Softwareentwicklungstool und zielt vor allem darauf ab, Schülern einen leichten Einstieg in das Programmieren von mobilen Endgeräten zu ermöglichen.
  • Inhalt:
  • - Einführung in den online App
    - Baukasten "App Inventor"
    - Programmierung einer einfachen Taschenrechner-App
    - Installation der App auf dem eigenen Android Smartphone/Tablet

Online-Fachvorträge zum Buch
Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht – ein Praxisbuch



Referentin: Maria Villarrasa
Datum: 27. 09. 2012 - 19:00h - 20:30h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p75153133/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ksmF7
Moderation: Paz Bartolomé / Jürgen Wagner


Referent: Thomas Strasser
Datum: 15. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p36958313/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/fd9SE
Moderation Jürgen Wagner


Referentin: Paz Bartolomé
Datum: 29. 10. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p59336284/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/HzCpm
Moderation: María Villarrasa / Jürgen Wagner


Referent: Christophe Jaeglin
Datum: 08.11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p58706221/
Präsentation als PDF: goo.gl/W0G9z
Moderation: Jürgen Wagner


Referentinnen: Alet Conradie & Justyna Sobota
Datum: 26. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/zJRoL
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Ulrike Montgomery
Datum: 29. 11. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39424293/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/24Czk
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Ensor, Simon
Datum: 06. 12. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p95215605/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/Qrd89
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Andrew Pickles
Datum: 14. 01. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://connect.iqsh.de/p84sj5wudp0/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/xTHXC
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: ingrid Braband
Datum: 21. 01. 2012 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p1ck9ckc93x/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/LD5Lj
Moderration: Jürgen Wagner


Referentin: Pihkala-Posti, Laura:
Datum: 18. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: http://breeze.lpm.uni-sb.de/p39974814/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/7MH8b
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Dr. Stephanie Merkenich
Datum: 25. 02. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2vuyrv35h5/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/ba9MI
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Jana Meißner
Datum: 11. 03. 2013 - 19:00h - 20:00h
Kollaborative
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p2ufx7eki1a/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/NNxP3
Moderation: Jürgen Wagner


Referent: Uwe Klemm
Datum: 08. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p8hjxsae059/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/qXvbu
Moderation: Jürgen Wagner


Referentin: Elke Lackner
Datum: 22. 04. 2013 - 19:00h - 20:00h
Aufzeichnung: https://webconf.vc.dfn.de/p9ra3kq9y6c/
Präsentation als PDF: http://goo.gl/eRH8Z

Moderation: Jürgen Wagner