71. Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

Der Newsletter Fremdsprachen des LPM wird von Jürgen Wagner herausgeben.

Ziel: zeitnah informieren über

Topaktuell informiert via Twitter

Wer den nächsten Newsletter nicht erwarten kann, findet topaktuelle Infos auf meinem Twitter-Account oder in meinen Scoop.it-Angeboten in den einzelnen Rubriken.

Derzeitige Bilanz auf Twitter: 900+ "followers" :-)

https://twitter.com/wagjuer

Englisch

Cartoons: Geoffrey Hill's "The English Blog"

Sean Banville: Breaking News English + Famous People Lessons

ESL Holiday Lessons c/o Sean Banville

Durchdidaktisierte gebrauchsfertige Stundenentwürfe mit Lösungsschlüsseln zu allen möglichen Fest-, Aktions- und Gedenktagen rund um's Jahr, incl. PDF-Datei, Word-Datei, Online-Übungen, Mp3-Datei, .... you name it, we have it :-)

Eines von mehreren unschlagbaren Angeboten von Sean Banville

English measurements: The London Shard

""The latest tourist attraction in London is The Shard but what is it and why should you visit it? The read the article to find out and to learn some useful vocabulary and information about converting English measurements.

The Shard is now the tallest building in London and Europe. It’s height is 1,015ft. The tower has a total of 72 floors."

Weitere sehr interessante landeskundliche, didaktisch aufbereitete Themen - oft mit einsprachigen Vokabelerklärungen und passsenden YouTube-Videoclips im St. George's Blog

Fun grammar snacks!

Tweet from TeachingEnglish:

"Grammar snacks: This section offers you grammar practice in snack-size bites. Our Grammar Snack videos show the grammar being used in a natural way. A conversation-style explanation and interactive exercises will check that you can really use the language."

   

BBC One - Walk on the Wild Side

Beitrag von Marc Andree Hennekes in seinem Blog lehrkoerper:

"Britischer Humor ist sicher Gewohnheitssache, aber als Englischlehrer ist das
schon lustig":

In der rechten Seitenleiste sind weitere Videoclips zu "funny talking animals" zugänglich.

Daily Writing Tips

Talking about your week and weekend worksheets

Hinweis von Ingrid Braband (Bundesprachenamt):

"just found a number of worksheets by Alex Case:

At the end of each page you'll find a pdf-version for easy printing.

A to Z: Links für EnglischlehrerInnen

Linksammlung mit alphabetische geordneten Rubriken mit Ressourcen für den Englischunterricht

  • Webmaster: Jürgen Wagner

Tea-Time Mag

Französisch

Bonjour de France

Exercices FLE: Vocabulaire Français | Niveau Intermédiaire

Créé par Aurélie Bouet

"Vous souhaitez parler cuisine en français? Venez donc sur Bonjour de France pour tester vos connaissances lexicales sur le thème de la cuisine.

Nos exercices vous permettront d'enrichir votre vocabulaire culinaire. Cela vous facilitera la lecture, la compréhension et l'échange de recettes."

exercices interactifs, textes audios, explication du vocabulaire moyennant le "mouse-over effect"

A - Z: Links für FranzösischlehrerInnen

Linksammlung von Jürgen Wagner mit alphabetisch geordneten Rubriken zu allen Bereichen des Französischunterrichts.

Wirklich beste Freunde ? 50 Jahre Élysée-Vertrag: Französioschlehrertag Universität Erlangen-Nürnberg

Fortbildungsveranstaltung für Französischlehrer

  • Samstag 16. März 2013

Universität Erlangen-Nürnberg - In Zusammenarbeit mit RLFB für die Gymnasien bzw. die Realschulen in Mittelfranken, Landesverband Bayern der Vereinigung der Französischlehrer e.V. im GMF und deutsch-französisches Institut Erlangen

1 jour 1 actu: Des outils pour mieux comprendre l'info

"Regarde attentivement cette photo. Elle a été prise du haut du pic du Midi, dans les Pyrénées, en pleine nuit. Pourtant, le ciel est très éclairé. C’est à cause de la lumière émise la nuit par la ville de Toulouse, en contrebas.

Les lumières toulousaines semblent être très fortes car, bien que la photo ait été prise à cent vingt kilomètres de la ville, elles empêchent de voir correctement le ciel étoilé qui s’étend au-dessus.

Ces lumières participent à ce qu’on appelle la pollution lumineuse."

"Internet est devenu un outil formidable et incontournable. Il fait partie de notre quotidien.

De plus en plus de personnes l’utilisent pour rechercher des informations ou raconter leurs petites histoires, et aussi des choses très personnelles, par le biais des réseaux sociaux tels que Facebook ou Twitter.

Certaines écoles se servent même des Tweets pour travailler en classe. Mais peut-on tout dire sur Internet ? Quelques explications."

Fiche pédagogique "La folie des soldes"

Fiche pédagogique "La folie des soldes", Partie 1 - Niveau A2 - B2 , CIA-france.

"Peut se faire en une ou plusieurs séances (selon vos objectifs) Activité : Exploitation d'un document authentique selon une approche axée sur la pédagogie active.

Cette exploitation est centrée sur le niveau A2 mais elle propose des pistes claires à exploiter pour les niveaux B1 et B2.

Activité: Ce document authentique au service de la pédagogie active va permettre de stimuler la créativité pour créer une histoire à l'oral ou à l'écrit."

Vorlesewettbewerb 2013 der VdF - LV Saar

"Die VdF im GMF-LV Saar organisiert in diesem Schuljahr wieder einen Vorlesewettbewerb in der Fremdsprache Französisch, der sich an alle weiterführenden Schulen richtet."

Mitteilung von Julitte Ring [Vereinigung der Französischlehrerinnen / -lehrer e.V. (VdF)]

Liebe Kolleginnen und Kollegen,

in der Anlage übersenden wir Ihnen das aktuelle Rundschreiben zum diesjährigen  "Vorlesewettbewerb 2013" der Vereinigung der Französischlehrerinnen und -lehrer (VdF) im Gesamtverband Moderne Fremdsprachen (GMF).

Das Projekt steht unter der Schirmherrschaft des Ministers für Bildung und Kultur, Herrn Ulrich Commerçon.

Diese Nachricht richtet sich an die Fachkonferenz Französisch.
Wir würden uns freuen,  wenn Ihre Schule an dem Wettbewerb teilnehmen könnte und wenn Sie die Information an interessierte Kolleginnen und Kollegen weitergeben würden."

La chanson «A la chaîne» de Superbus

Tweet von cavilamvichy: Retrouvez sur le site de TV5MONDE la fiche de la semaine! La chanson «A la chaîne» de Superbus :...

Virtuelle Austauschpartner gesucht - e-mail Schüler-Kontakt zwischen Lernern und Muttersprachlern französisch-deutsch (Indischer Ozean)

Ein "Hilferuf" von Erik Lautenschlager :-)

  • "Ich bereite mich auf La Réunion (Indischer Ozean, gleich neben Mauritius) darauf vor, in Frankreich Deutschlehrer zu werden und hatte die Idee, mit einer deutschen Klasse Kontakt aufzunehmen, die Französisch lernt.
  • Aufgrund der Distanz ist das ja ideal, über Internet zu funktionieren, per Mail und vielleicht per Skype. So hätten die Lerner auf beiden Seiten einen echten Kommunikationspartner in ihrem Alter.
  • Für mein Praktikum will ich die Schüler entdecken lassen, was Ostern ist und wie das in D abläuft und dass das nicht alle Einwohner Deutschlands betrifft (multikulturelle Gesellschaft, Zusammenleben der verschiedenen Religionen, Übernahme von Bräuchen - das kennen die Schüler, denn hier sind viele Religionen friedlich vereint: Christentum, Islam, Hinduismus, um nur die grössten Gemeinschaften zu nennen).
  • Dann wollte ich die Schüler beschreiben lassen, wie das bei ihnen läuft oder ob es vergleichbare Feste gibt und was sie übernommen haben, was wiederum eine Grundlage für einen Austausch darstellen könnte.
  • Weitere Themen sind Berlin, Familie und neue soziale Strukturen (WG > Mehrgenerationenhaus), Wissenschaft und Ethik (z.B: Gentechnik, Recycling, Energiewende/ Atom, Nachhaltigkeit), Idee des Fortschritts (Facebook, Cybermobbing, neue Technologien)."

TICs en FLE: Exercice interactif : "Vive les soldes"

Tweet von Pilar_Mun

Fundort: Blog: TICs en FLE Le blog-FLE de Mª José

"Je vous laisse un exercice de Compréhension orale et écrite à propos du thème des soldes en France . Retrouvez-le par ici  . Lisez , écoutez et cochez la bonne réponse . Vous serez corrigés en ligne."

Tweet von Pilar_Mun: "Monument" - Jeu d'enfant pour découvrir les monuments français

Tweet von mjosfle [TICs en FLE]: Connaissez le vocabulaire de l'automobile

beinhaltet: "Très intéressant pour la prononctiation : écouter le vocabulaire de la voiture".

Tweet von claudeline: TICs en FLE: Quiz :

Test de langue pour obtenir la nationalité française

Hinweis im empfehlenswerten Scoop.it-Angebot von Pilar_Mun

siehe auch:

France Gall  Ella, Elle L'a

YouTuber-Clip mit den "paroles" und der Erklärung

"This song was made as a homage to Ella Fitzgerald. By France Gall's husband Michel Berger."

 

 

 

Le tour du monde francophone en 180 mn http://t.co/5nx9Aunr

Tweet de Pilar_Mun: Le tour du monde francophone en 180 mn

Die Deutsch-Französische Hochschule und ihr Netzwerk

"Die Deutsch-Französische Hochschule (DFH) ist ein Verbund von Mitgliedshochschulen aus Deutschland und Frankreich.

Ihr Verwaltungssitz ist Saarbrücken an der deutsch-französischen Grenze. Sie wurde 1997 als völkerrechtliche Einrichtung durch ein Regierungsabkommen
(Weimarer Abkommen) gegründet.

Die DFH hat eine Expertenfunktion für deutsch-französische
Hochschulbeziehungen übernommen mit dem Ziel, die Zusammenarbeit zwischen Deutschland und Frankreich im Hochschul- und Forschungsbereich zu stärken."

Weitere Infos unter

Blog INSUF-FLE von Jean Michel Ducrot

 

 

Spanisch

A - Z: Links für Spanischlehrer

Alphabetsich gegliederte Linksammlung zu allen Bereichen des Spanischunterrichts von Jürgen Wagner und Hartmut Petersen

Las horas del reloj

Tweet von Pilar_Mun

  • Juegos con el reloj y las horas

Literatura y ELE: Cinco horas con Mario (Myriam del Río Hernández)

Quelle: todoele: Materiales didácticos - Literatura y ELE:

Cinco horas con Mario (Myriam del Río Hernández)

http://t.co/MQzRJ2LD

Se proponen 8 actividades y materiales para la actividad [Documento en pdf]

  • I. Antes de la lectura
  • 1. Actividad de pre-lectura: Oral.
  • 2. Actividad de pre-lectura: Oral y escrita.
  • II. Lectura del texto
  • 3. Lectura del texto
  • III. Después de la lectura
  • 4. Actividad de comprensión de vocabulario mediante el contexto.
  • 5. Puesta en común y oportunidad para aclarar otras dudas de vocabulario.
  • 6. En grupos actividad de reflexión sobre el contenido ideológico del texto y la intención del autor.
  • 7. Debate sobre la interpretación del texto.
  • IV. Tarea final
  • 8. Ejercicio de escritura.

VideoELE: Youtube-Kanal von Agustin Iruela

Fächerübergreifend

Neuerscheinung: Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht

Untertitel: ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule

Herausgegeben von Wagner, Jürgen / Heckmann, Verena

Verlag: Hülsbusch, W | ISBN: 978-3-86488-022-3

  • "Der Sammelband stellt Good-Practice-Beispiele von Web-2.0-basierten Anwendungen für den Sprachunterricht vor und versteht sich als ein praxisorientierter Leitfaden für den Web-2.0-Neuling, aber auch den „Power-User“.

Zu diversen Artikeln finden kostenlose Online-Fachvorträge statt

 

 

Highlighting Is a Waste of Time: The Best and Worst Learning Techniques

"In a world as fast-changing and full of information as our own, every one of us — from schoolchildren to college students to working adults — needs to know how to learn well.

Yet evidence suggests that most of us don’t use the learning techniques that science has proved most effective.

Worse, research finds that learning strategies we do commonly employ, like rereading and highlighting, are among the least effective."

Linktipp in Ingrid Brabands Cusa-Gruppe

Hattie-Studie: Ich bin superwichtig!

"Kleine Klassen bringen nichts, offener Unterricht auch nicht. Entscheidend ist: Der Lehrer, die Lehrerin. Das sagt John Hattie. Noch nie von ihm gehört? Das wird sich ändern."

"John Hattie – Neuseeländer, Bildungsforscher, Professor an der University of Melbourne – hat 2008 ein Buch herausgebracht, das die pädagogische Welt seitdem elektrisiert. Visible Learning (sinngemäß übersetzt: sichtbare Lernprozesse) heißt der Titel des Werkes.

Es hat den Anspruch, die wichtigste Frage der Bildungsforschung umfassend zu beantworten: Was ist guter Unterricht?"

When Should Students Start Using Facebook?

"When you talk about #edtech, Facebook is inevitably going to come up in the discussion.

The proof is in the pudding, as the saying goes, and a quick look back shows that we’ve talked about Facebook a lot in the past here at Edudemic.

If you type ‘Facebook’ into the search engine of Edudemic.com, you’ll find that we talk about Facebook in so many different ways about using social media in the classroom.

Because that’s what we do in the 21st century, right?"

http://edudemic.com/2013/01/facebook-students/

Moodle

Moodle and web 2.0

Topical information about “The use of ITC in the foreign language classroom” via "Scoop.t" - curated by Jürgen Wagner

Moodlemoot 2013 - Programm

  • Konferenz: 28. Februar + 1. März 2013

Moodle-Verbot für eingescannte Unterrichtsmaterialien

"Arbeiten wie im 20. Jahrhundert."

"Lehrer/innen dürfen Unterrichtsmaterialien nun zwar einscannen, sie allerdings nicht über Netzwerke wie Moodle verteilen - das Moodle-Verbot.

An Schüler/innen dürfen Dateien nur auf 90er-Jahre-Medien wie CDs oder USB-Sticks weitergegeben werden. "

Hinweis in Twitter auf einen Beitrag im Blog "Lehrerfreund" von AG_GaK:

The Moodle course that has it all!

The Moodle course that has it all!

"Social constructivism, Networking netiquette, Peer assessment,  SEAL, coursework, homework support, Literacy skills… you name it, Our Lady’s Preston Assistant Headteacher Mark Greenwood’s Moodle course has it!

Since September, Mark, who has responsiblity for the school’s Moodle VLE,  has been using a social format course with his KS3 and KS4 interacting together."

6 videotutoriales de Moodle: cómo incrustar vídeos y documentos, publicar archivos y otras preferencias del curso

  • "Hace unas semanas explicaba con un par de screencasts cómo realizar una copia de seguridad y cómo reiniciar un curso Moodle, tareas indispensables antes de empezar la actividad en nuestras aulas virtuales durante este curso.
  • Ahora «solo» nos queda empezar a publicar recursos y actividades para los alumnos, no sin antes hacer unos pequeños ajustes en nuestros espacios virtuales.
  • En estos 6 nuevos screencasts explico paso a paso cómo ajustar las preferencias del curso, cómo publicar archivos y enlaces, el proceso de «incrustación» de contenidos multimedia (vídeos y documentos) y cómo crear tareas para los alumnos, para que puedan hacernos llegar sus trabajos en formato digital."

40+ Great Moodle Tutorials for Teachers and Students

" ... we deem it important that you learn how to use this learning virtual environment and for this purpose we are sharing with you a great list of video tutorials curated by our colleagues in elearning industry. Check them out below and if you know of other tutorials to add to this list please share with us in the comment form below . Enjoy."

40+ Tutorials

Moodle-Tutorials auf Youtube

"A quick screencast showing you how to set up a Choice activity for Moodle 2.3 along with some tips for using it."

"Takes you through all of the options to look at when setting up a forum, with explanations and tips on usage."

Online-Fortbildungen

Online-Fortbildungen des LPM und des IQSH

Aufzeichnung von Ingrid Brabands Webinar zu "learningapps.org"

Ankündigungen und hervorragende Besprechungen unserer Webinare im Blog von Stephanie Wössner:

Hier eine Übersicht über bisherige Berichte

.

Aufzeichnung des Webinars: Real-Life Tasks im sozialen Web

Referent: Dr. Christian Ollivier (Université de la Réunion)

  • Einführung in den interaktionalen Ansatz und dessen Vorteile;
  • Konkrete Task-Beispiele im Web 2.0;
  • Präsentation des Babelweb-Projektes und seiner möglichen Nutzung im
    Sprachunterricht.

Online-Fachvortrag am Tag des Digitalen Lernens: 07. 03. 2012

"Deutschland ist PISA-Letzter beim Einsatz des Computers in der Schule - das wollen wir ändern

Die Welt von heute ist nicht die Welt von gestern und das Lernen heute ist nicht das Lernen von gestern. Arbeiten mit dem Computer findet sich in fast allen Berufen, Arbeiten mit dem Computer findet sich in nur wenigen Fächern an den Schulen.

Deutschland ist nach PISA das Land mit dem geringsten Einsatz des Computers im Unterricht. Kann das so bleiben? Wir meinen nein, denn wir haben die Aufgabe die Schülerinnen und Schüler auf die Welt von heute vorzubereiten.

Wir müssen Unterricht und Schule neu denken, denn die Zeit bleibt nicht stehen."

Das LPM macht wieder mit bei diesem Aktions-Tag und trägt einen Online-Fachvortrag bei.

Mag Dr. Thomas Strasser (PH Wien) stellt am 07. 03. 2013 von 19:00h bis 20:00h sein neues Buch vor "Mind the App!", ein absolutes MUST für medienaffine Fremdsprachenlehrer.

Anmeldung: http://fortbildung-online.lernnetz.de/?p=3666

E-Learning EN

Mind the App: Inspiring internet tools and activities to engage your students.

Das Buch von Mag Dr Thomas Strasser (Helbling, 2012, 200 Seiten, englische Sprache) im Überblick

Mind the App! Inspiring internet tools and activities to engage your students.

Apps — Anwendungsprogramme für Computer, Tablet-PC, Netbook oder Smartphone — sind aus der Lebenswelt von Schülerinnen und Schülern nicht mehr wegzudenken.

Dieser zukunftsweisende Band behandelt das Thema PC-Apps im Hinblick auf deren Einsatzmöglichkeiten im Englischunterricht.

Zunächst werden die neuesten und nützlichsten Anwendungen und Lernprogramme vorgestellt.

Dabei wird deren optimale Anwendung Schritt für Schritt erläutert. Viele der präsentierten PC-Anwendungen können auf dem Tablet und Smartphone verwendet werden.

Weitere Info

Russell Stannard's Teacher Training Videos

"Back Channel tool is so simple to use and offers great opportunities for collaboration You simple click a button to create a room. Then all the students can enter that room and everyone can write and collaborate together.A short online course created using Camtasia Studio that will get you using the tool in minutes. It takes seconds ."

"This online tutorial set shows you how to use Wallwisher. Wallwisher produces a large "board" where you can write up your ideas. It allows you to brainstorm and get ideas together. Students can add "Post Its" onto the site at the click of a button. Great for the class or homework. You can also embed videos,links, pictures and text. So simple."

"Really simple podcasting tool. You can make recordings at the click of a button and share the recordings at the click of a button too This must be one of the simplest tools on the internet to use.
Simple Podcasting Tool."

Free Technology for Teachers - Richard M. Byrne's Blog

"recommendations on how to help students use Google more effectively ... put into PDF form for you to download and print if you like."

"Now you can add a Google Drive file to your Gmail messages without leaving the Gmail message composer. Now next to the attachment icon you will see a Google Drive icon. Click that icon to add a Google Drive file to your email message. Files added to messages can be up to 10GB in size."

A 60 Seconds Guide to The Use of Blogging in Education

  • "A few months ago Educational Technology and Mobile Learning posted a detailed guide on how Teachers can Use Blogging in Education. "
  • " ... this time we have an infographic from our colleague Langwitches. This graphic contains all the things you need to know as a teacher to set up your blog and the educational pluses you get from it.
  • Not that we have not already talked about this, but just the visual attractiveness of this infographic and also the compactness of  information makes it worth printing off and even sharing with students."

60 Educational Apps in 60 Minutes

Using iPads to Enhance Teaching and Learning

pgeorge: Preso [=presentation] by @joedale in #liveclass20 was fantastic! Recording & Livebinder links posted. Best Livebinder EVER for iPads!

18 iPad uses: How classrooms are benefiting from Apple's tablets

  • "iPads are quickly becoming a popular and powerful educational tool for classrooms.
  • Beyond the immediate benefit of engaging students, iPads can improve education efficiency and standards.
  • However, many teachers are unsure of how to use them effectively. Coupled with concerns over the costs involved, iPad implementation in schools is seen as an unnecessary and expensive risk.
  • As the case studies below demonstrate, iPads are being used in education environments around the world with great success.
  • Teachers can have paperless classrooms, take attendance, share interactive presentations and test their students—all on their iPad.
  • So just what are they doing? Education Dive has compiled a list."

Record Your iPad Screen (App)

Tweet von anamariacult:

"EduCreations is an app that lets you turn your iPad screen into a whiteboard while capturing everything that you do on your iPad screen and recording your voice at the moment."

Untertitel: About apps and web tools, and being a teacher …

 

Reading comprehension apps for iPad and iPhone

TOEIC Reading (Reading Comprehension)
http://appfinder.lisisoft.com/app/toeic-reading-reading-comprehension.html

"A great variety of English reading comprehension tests that will help you increase your TOEIC test score.

TOEIC Reading (Reading Comprehension) provides 20 reading exercises based on part VII of the TOEIC test written excellent preparation for other English exams.

The TOEIC Reading focus in reading base test, gives You an Advantage:
 Most Convenient, most Popular and Enhancement skill.

The TOEIC Reading measures your ability to use and understand English at the university level. And it evaluates how well your English structure skill."

GRE Reading Comprehension™
http://appfinder.lisisoft.com/app/gre-reading-comprehension.html

"Our mission is to enable you to get into the top graduate school of your choice. We want to help you by taking the stress and surprise away from GRE.

We have included GRE Test Taking Strategies, Math and Verbal Review Materials, Full Length Reading Comprehension Practice Tests, Advanced Analytics and Online Collaboration Tools to aid GRE applicants score the maximum on GRE Reading Comprehension sections."

 

10 Popular Tools Being Used On iPads In The Classroom

  • "iPads in the classroom provide student with the opportunity not to be restricted to the traditional way of learning.
  • The following is a list of free apps and websites that I have found that really motivates and inspires my students to be actively engaged in their learning."

10 unverzichtbare Tools fürs Lernen mit dem iPad/Tablet

Die zehn unverzichtbaren Apps für das iPad und das individuelle Lernen sind nach F. Young auf edudemic

  • 1 – TodaysMeet , 2 – CorkboardMe. 3 – StudyBlue, 4 – Fotobabble, 5 – SonicPics,
  • 6 – Doodle Buddy, 7 – Poll Everywhere, 8 – Evernote, 9 – Socrative, 10 – Fakebook
  • "I strongly believe the integration of technology in the classroom results in highly engaging and personalized learning. Students show more pride in their learning when they can actively participate in it.
  • The iPad is a great digital tool with many possibilities for motivate and inspire student learning!"
  • F. Young on edudemic.org

Realtime Board - Collaborative Online Brainstorming

Realtime Board "is a new online tool for hosting online, collaborative brainstorming sessions. Realtime Board provides a blank grid on which you can type, draw, and post pictures.

You can connect elements on your boards through a simple linking tool. The boards that you create on Realtime Board can be shared publicly or privately.

To help you communicate with your collaborators Realtime Board has a chat function built into every board."

Quelle: Richard Byrne: Free Technology for Teachers

One iPad in the classroom tips - presentation from TeachMeet Woodham

YouTube-Video-Tutorial:

"This presentation will give some hints and tips on how you can make good use of the device to support learning"

Simple Mind – A Nice Mind Mapping App for Android

  • "Simple Mind is an Android application that makes it easy to create mind maps on your Android phone or on your Android tablet.
  • To create a mind map with Simple Mind just type a central idea to get started. Then tap the “+” symbol on any side of the central idea to create new idea balloons.
  • If the color scheme of your mind maps is important to you, Simple Mind offers ten color schemes to choose from.
  • In the free version of Simple Mind all of your mind maps are stored in the app. In the paid version of Simple Mind you can export your mind maps as images and share them with others."
  • Quelle: Richard M. Byrne: Free technology for teachers

Scoop.it: Android-Apps [c/o Jürgen Wagner]

Nik's QuickShout: Create Instant Interactive Text Based Activities

Der französisch EduBlogger Christophe Jaeglin verweist auf eine englischsprachigen Blogpost von Nik Peachey zu einem empfehlenswerten bedienerfreundlichen Übungsgenerator:

10 Free Web 2.0 Tools And How To Easily Use Them In Your Classroom

Quelle: Edudemic

"The tools are ever changing, but the idea behind each of them is to engage more of our students in different ways. So, staff, I challenge you to “date” some tools here and there, but “marry” the idea and find ways to engage students!" :-)

iPad Lessons - [on Pinterest] pinned by Lisa Johnson

"If you would like more iPad resources, visit my blog http://www.techchef4u.com/

download the TechChef4u app, or find all things TechChef4u at

Also check out the new TechChef4u FB!

iPads in Education Daily

Scoop.it-Angebot von Jon Samuelson

  • Untertitel: Finding key resources to help educators integrate mobile learning into the classroom.

http://ipadapps4school.com/2013/01/22/inclass-a-great-multimedia-notebook-for-your-students-ipads/

"inClass is a fantastic free iPad app that students can use to take and keep track of the notes they record in all of their courses.

inClass
allows students to organize notebooks for each of their courses. Within each notebook students can include typed notes, audio notes, video notes, and pictures.

The ability to store those four types of notes makes inClass a great app for students to use in a science lab where they might want to have a little video clip of an experiment along with their own typed notes about the lab experiment."

Quelle: iPad-Apps for School - written by Richard Byrne

How A Classroom Of iPads Changed My Approach To Learning

"By recognizing that our prior experience with ICT had created paradigms that constrained our thinking, we are starting to glimpse new learning opportunities made possible by one-to-one integration of iPads.

Rather than viewing iPads as substitutes for other technologies (including paper), it is our view that iPads can be used as tools and environments for learning that allow for deeper and more diverse engagements"

http://edudemic.com/2012/10/classroom-ipads-changed-approach-learning/

Using SoundCloud in a Language Course

"SoundCloud is a free tool for creating and sharing sound tracks. On Monday I included it in my list of alternatives to Aviary. Today, I showed it to some teachers at the Bancroft School in Massachusetts.

When I showed the option for inserting text comments into the sound tracks a teacher spoke up with an idea for using Sound Cloud in a world languages course.

The suggestion the teacher made was to have students record spoken tracks on Sound Cloud and share them with her. Then she could use the comment feature to provide feedback that is tied directly to each student's recording.

The comments could be tied to the exact second at which a student pronounces something incorrectly, uses the wrong verb form, or to praise a student for pronouncing a new word particularly well."

Quelle  Richard M. Byrne: Free Technology for Teachers

19 Practical @evernote Ideas for Students

Tweet von tjhouston

  • Quelle: Jordan Collier's Evernote Student Handbook

 

 

A Brief Guide to Apps for Beginners

Posted by 

"Here is a brief guide to some Apps for beginners. I prepared this guide at the beginning of the 2012/13 Academic Year in order to help fellow colleagues that we work with at our college.

Most of the Apps in the guide are the key Apps our college has purchased for our students, like Pages, Keynotes and Numbers.

The guide includes the use of App with lesson ideas and some training videos. Please do suggest other Apps that we should add to the list."

How to use fancy gestures on the iPad (and why you should ...)

"Apple added 4- and 5-finger gestures last October, but the features don’t seem commonly used. After two weeks with my new iPad, however, I’m suddenly taking advantage of these gestures and they make the iPad experience even better.

E-Learning FR

TICE et langues

Scoop.it von Jürgen Wagner zum Thema "Les TICE en classe de langue". Topaktuelle News zum Einsatz der "Neuen" Medien im Französischunterricht.

Tablettes numériques dans l'enseignement : une communauté Google + pour échanger

Scooped by Kédem Ferré onto Tablettes numériques dans l'enseignement

"Pour échanger sur les expérimentations intégrant des tablettes numériques dans l'enseignement, que ce soit au collège ou au lycée.

Cette communauté est ouverte à tous les francophones et a pour but de permettre plus de facilité dans les échanges."

Sehr reger Informationsaustausch zu allen Fragen der Tablet-Integration in den Unterricht.

Kédem Ferré ist zur Zeit mit der Organisation des Colloque Cyberlangues 2013 in Lyon beschäftigt.

TodaysMeet: Un espace collaboratif pour votre audience

"TodaysMeet est un outil en ligne qui va vous permettre de créer un espace collaboratif en ligne privé pour le public d’une réunion, d’une présentation, les étudiants d’une classe.

L’idée est de fournir un espace d’échange aux personnes qui suivent une réunion par exemple. Un outil précieux pour permettre les échanges et la communication entre le sparticipants, encore plus précieux pour l’orateur, présentateur, enseignant qui pourra ajuster son discours aux besoins et aux sentiments de son audience. Twitter est souvent utilisé dans ce genre de situations, mais ce n’est pas toujours la meilleure solution."

Französischsprachiges "Tutoriel" zu Evernote

Eingestellt auf Slideshare von Antoine Phode, getweetet von Christophe Jaeglin

Un nouveau joueur dans le monde du mindmapping

Fonctionnalités de MindMaple

"MindMaple est un freeware permettant tout type d'usage (personnel, educatif et commercial). Son interface graphique est visuellement attrayante à la manière de celles proposées sur XMind et MindManager. Les fonctionnalités disponibles sont nombreuses, ce qui est assez rare dans une version gratuite. ...

Enfin, le logiciel propose des possibilités d'import (fichiers MindManager et FreeMind) et d'export (Word, Excel, Powerpoint, Image, Texte) particulièrement appréciables. Seul l'export en PDF est réservé à la version Pro. "

Tweet von Christophe Jaeglin

Tablettes Tactiles Androïd en Classe d'Anglais

französischsprachiger Blog von Laurence Bernard, die den "site académique" für das Fach Englisch auf La Martinique kompetent betreut.

Ebook Glue. Convertir un blog en ebook

via @chrisjaeg

"Ebook Glue est un outil en ligne qui va vous permettre de transformer votre blog en un ebook que vous pourrez lire sur n’importe quelle liseuse actuelle.

C’est plutôt pratique le fait de pouvoir convertir le contenu de tout un blog au format ebook pour pouvoir tranquillement le lire sur votre kindle ou toute autre liseuse sans avoir besoin d’une connexion Internet."

Quelle: http://allweb2.com/2013/01/ebook-glue-convertir-un-blog-en-ebook/

D’une clé USB à une autre, le tout sans PC

  • "Adieu l’ordinateur, voici un gadget qui permet le transfert direct des fichiers entre deux supports de stockages. USB2USB ouvre la voie vers un système de transmission plus simple, depuis une carte SD ou une clé USB à une autre.
  • USB2USB facilite le transfert des données en vous épargnant de l’utilisation d’un PC. A peine trois millimètres d’épaisseur, il se présente en un petit dispositif doté d’un écran tactile OLED avec deux connecteurs USB d’un côté, un slot pour carte SD de l’autre. Le tout étant relié à l’aide de fils amovibles  en caoutchouc et suivant la forme de l’appareil.
  • Une fois la carte externe et la clé USB branchées sur leur port respectif, l’utilisateur n’a qu’à parcourir le contenu dont l’aperçu sera affiché sur l’écran. Une fonction spécifique permet de transférer ou de copier directement les fichiers. Capable de lire presque tous les formats de carte mémoire, le dispositif se recharge via le connecteur USB."

FLE, TICE

“Ressources, articles sur le FLE et les TICE ”
Curated by Sarah Dosch, Institut Français de Madrid.

iMindMap presentation mode

iMindMap presentation mode:
"Courte présentation sur le mind mapping réalisée avec Imindmap"

Autor: Jean-Luc Deladrière

 

E-Learning DE

Studieren und Lernen mit dem iPad

"In diesem Video möchte ich Euch vorstellen, wie ich das iPad für mein Studium einsetze. Dazu habe ich das Video in sechs Kapitel unterteilt. Wenn Ihr noch Tipps und Anregungen habt, wie sich ein Tablet sinnvoll im Studium einsetzen lässt, würde ich mich über Kommentare freuen!"

Meine Website: http://www.michael-karbacher.de
Ich bin auch auf Twitter zu finden: https://twitter.com/mkarbacher

E-Learning ES

Las TIC en el aula de ELE

Topical information about ICT in Spanish teaching via "Scoop.it" - curated by Jürgen Wagner

Navegar para comprender

"acastrillejo: Mi presentación sobre audio/video en E/LE para la @VDSN_ supera las 10.000 visitas. ¡Muchas gracias a todos!

10 usos fantásticos de Flipboard en educación

"Una de las primeras aplicaciones que probé en el iPad fue la aplicación Flipboard. Se trata de una revista digital interactiva y social que puedes personalizar añadiendo contenido de temas variados al iPad, iPhone y también desde hace poco a dispositivos Android."

25 blogs de ELE (y educación) a seguir en 2013

  • "Ya tengo blog. ¿Y ahora qué? ¿Qué mejor que intentar devolver un poco de todo lo que recibo cada día a través de otros blogs?
  • Con este fin aprovecho la iniciativa comenzada por Jordí Martí en su blog XarxaTIC, y continuada por David Álvarez y Fernando Trujillo en sus respectivos blogs e-aprendizaje  y De estranjis.
  • Cada uno de ellos recomienda una lista de 25 blogs relacionados con la educación que deberíamos seguir con atención en 2013.
  • Os ofrezco, desde esta recién estrena bitácora, aquellos blogs de los que me he ido empapando y que me han servido en mi autoformación tanto en la enseñanza de español como lengua extranjera como en la educación y en la aplicación de las nuevas tecnologías en la docencia."

Herramientas TIC: ¿dónde, cómo y cuándo?

"Ya hemos comentado en varias ocasiones la ventaja que supone el usar herramientas 2.0 en el aula, ya que estas son independientes del sistema operativo que utilicemos, suelen ser gratuitas y facilitan el trabajo colaborativo.

Eso sí, para poder usarlas necesitamos generalmente registrarnos, usar nuestro navegador favorito y, por supuesto, tener conexión a Internet."

Engancha con AirPlay en el aula: Proyectar y grabar la pantalla del iPad

"Cada vez hay un mayor interés por parte de los profesores que tienen su propio iPad (o cuando el centro les ha proporcionado uno) por utilizarlo en el aula, tanto si los estudiantes también disponen de un tablet como no.

El iPad permite al profesor acceder a rico contenido multimedia y a un gran catálogo de aplicaciones educativas con mayor facilidad que con respecto a un ordenador de escritorio gracias a su pantalla táctil e intuitiva navegación.

El iPad además capta la atención de los alumnos y por tanto se convierte en un recurso interesante para el aprendizaje.

Sin embargo técnicamente el uso del iPad en el aula presenta al profesor con tres necesidades, que en mi experiencia desconocen cómo solucionar con la tecnología disponible."

Generador de oraciones para iPad

Sentence Builder, App para iPad

Esta app disponible en versión gratuita para Educación Infantil y Primer Ciclo de Educación Primaria, y a un precio relativamente razonable en su versión completa, nos permite plantear actividades de construcción de oraciones en inglés.

In eigener Sache

Liebe Abonnenten des LPM-Newsletters Moderne Fremdsprachen,

Tell a friend! Spread the word!