Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

87. Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

Topaktuell informiert via Twitter

  • Wer den nächsten Newsletter nicht erwarten kann, findet topaktuelle Infos auf meinem Twitter-Account oder in meinen Scoop.it-Angeboten in den einzelnen Rubriken.
  • Derzeitige Bilanz auf Twitter: 1250+ "followers" :-)
  • https://twitter.com/wagjuer

Englisch

Cartoons: Geoffrey Hill's "The English Blog"

Infographics on Nelson Mandela

What dialect do you speak? A map of American English

  • by Reid Wilson (Washington Post)
  • "Do you pahk the cah in Hahvahd yahd? Do you refer to multiple people as “dey”? Is a jelly doughnut called a “bismark,” or is everything that comes out of a soda fountain called a coke, even if it’s really 7-Up? Do you root for Da Bears?
  • The way we speak, both the phrases we use and the accents that inflect those phrases, come from our upbringings. And in a nation of more than 300 million people, it’s little wonder that those accents vary widely. More than a decade ago, Robert Delaney, a reference associate at Long Island University, put together this map of the 24 regions of American English:..."
  • What dialect do you speak? A map of American English

Sean Banville: Breaking News English

Scoop.its for English Language Teaching

A to Z: Links für EnglischlehrerInnen

  • Linksammlung mit alphabetische geordneten Rubriken mit Ressourcen für den Englischunterricht
  • Webmaster: Jürgen Wagner
  • A to Z: EN

ESOL courses

Nelson Mandela Resources for Educators

Neues aus "Pilar's Classroom"

Neues vom ESL SMARTblog

  • Quelle: The EFL SMArtBLOG "EFL, ESL and ESOL learning and practice activities for smart students of English"
  • Merry Christmas Mr Bean
    "Teacher's note;
    The activities in the worksheet at the bottom of this post are based on the full episode available on DVD or on youtube (it cannot be embedded here).
  • This post contains some exercises based on the embeddable youtube clips. The answers are in the worksheet.
  • DVD available here
  • Mr Bean celebrates the traditional British Christmas: the baubles, the crackers, the nativity scene, the carols, the presents, the turkey and the mistletoe... they are all here. As no British Christmas is complete without a disaster or two that makes it the typical British Christmas!"
  • watch a video and read about recent changes in British social attitudes on marriage, relationships, religion and welfare
  • practise numbers, percentages, fractions, the language of graphs and statistics
  • listen to people giving opinions
  • Weitere didaktisierte videogestützte Aktivitäten in der rechten Randleiste

OWAD: One Word a Day - a free e-mail service

  • "Monday to Friday you will be sent an important word or idiom selected from the international press. You can test yourself with a mini-quiz, read interesting facts, and learn how to use the word with colleagues or friends."
  • Sample quiz: today's word is "stash"
  • Wählen Sie a, b oder c aus. Welche Definition ist korrekt?
  • a) a wild party
  • b) a secret store
  • c) a bank robbery
  • http://owad.de/
  • Ein Hinweis von Henry Rademacher  (Universität des Saarlandes)

Französisch

A - Z: Links für FranzösischlehrerInnen

  • Linksammlung von Jürgen Wagner
  • alphabetisch geordnete Rubriken zu allen Bereichen des Französischunterrichts.
  • A to Z: FR

101 choses à faire à Paris

  • "Découvrez le meilleur de Paris avec notre guide des 101 incontournables de la capitale"
  • 101 choses à faire à Paris
  • Hinweis von Jean-Charles Blondeau

Mamzelle Chouette: tolle Chanson Playlists von Julie de Pindray

  • Link zum Youtube-Kanal von Julie Le Pindray [Wiss. Mitarbeiterin und Lehrbeauftragte an der Fachhochschule Köln] mit Playlists zu französischsprachigen Musiktiteln. Bis jetzt sind 3 Playlists verfügbar:
  • - Les classiques de la chanson française
  • - Chanson / Pop / Divers (mit moderneren Sachen)
  • - HipHop / Rap / Slam
  • "Der Vorteil gegenüber anderen Playlists ist, dass es sich ausschliesslich um Videos handelt, die in Deutschland verfügbar sind (also ohne ProxTube zu nutzen sind).
  • Bei vielen sind zudem die Lyrics und/oder Übersetzung zu sehen. Dies war ursprünglich für meine Studenten gedacht, aber ich dachte, dass andere bestimmt davon profitieren könnten."



 

Neues von FLE en ESO (le Blog de Mª José)

Les spécialités françaises

  • Les spécialités régionales françaises
  • Grafisch ansprechend aufgemachte Übersicht über regionale Spezialitäten der Regionen, Bretagne, Nord-Pas-de-Calais, Alsace, Pays de la Loire, Bourgogne, Midi-Pyrénees, Corse und Rhône-Alpes.

Fle-en-video: Activités à partir de vidéos pour stimuler l'expression orale en classe de FLE

  • Fle-en-video:
  • Activités à partir de vidéos pour stimuler l'expression orale en classe de FLE
  • "Chers collègues enseignants de Fle,
  • Sur ce blog, je partage avec vous quelques ressources et activités de j'ai créées, modifiées et utilisées en classe de Fle avec des publics de tous niveaux et toutes origines. Libre à vous de les utiliser, de les commenter et de partager vos propres activités si vous le souhaitez. Il s'agit principalement d'activités pour faire travailler la compréhension et l'expression orale à partir de vidéos issues ou non du web."
  • http://e-fle.blogspot.fr/
  • Exemple: La famille recomposée
  • "Activité sur le thème de la famille
  • Niveau avancé B2-C1
    Vidéo - Extrait du JT de France 2
    Vocabulaire avancé sur la famille, évolution de la famille en France, travail sur les accents (accent du nord de la France)
    Fiche apprenants
  • Utiliser cette compréhension orale comme introduction à un débat. (Télécharger la fiche apprenants)"
  • Jede Menge didaktisiertes Material zum Hör-Seh-Verstehen

Fais-Gaffe, site conseil pour les enfants : utilisation d’Internet avec responsabilité

  • "Poster Fais GaffeL’agence Web française Studio Vitamine a récemment mis en ligne le mini-site Fais-Gaffe.fr, une initiative mentionnant 20 conseils à suivre par les enfants pour utiliser l’internet d’une manière responsable sur la base de 2 fois 10 items regroupés sous 2 thématiques : « … Sur Internet éclate-toi… » « … Mais surtout protège-toi ».
  • Ces deux thèmes sont déclinés via deux rubriques avec un développement des conseils, des exemples et des liens sous la forme de fiches : Eclate-toi et Protège-toi. Le site Fais-Gaffe.fr propose en outre de télécharger un poster récapitulatif de ces conseils. Un glossaire des termes informatique et internet d’aujourd’hui est également proposé.
  • Ce mini-site constitue un guide utile ne stigmatisant pas sur les dangers de l’Internet ; une nouvelle ressource à partager avec les publics des EPN (espaces publics numériques). Cette initiative a bénéficié des conseils de la Brigade Départementale de Renseignements et d’Investigations Judiciaires (BDRIJ) Gendarmerie de La Rochelle (17)"
  • Fais-Gaffe, site conseil pour les enfants : utilisation d’Internet avec responsabilité
  • http://www.fais-gaffe.fr/

Petit guide interactif de Paris

Neues von "1jour1actu"

  • La fête des lumières à Lyon
  • "Chaque année, à Lyon, un évènement éblouissant anime la ville : la Fête des lumières. Et c’est ce week-end ! Ne la rate pas, si tu as la chance d’être dans la région. Et si tu ne peux pas y aller, 1jour1actu t’a préparé une sélection des plus belles illuminations des années passées."
  • L’Afrique du Sud pleure Nelson Mandela
  • "L’ancien président sud-africain âgé de 95 ans est mort hier, chez lui, à Johannesburg. Il souffrait de graves problèmes respiratoires. Sa mort provoque une grande émotion dans le monde entier car il a été un personnage historique très important dans la lutte contre le racisme. Voici l'histoire de « Madiba »."
  • École : peut mieux faire !
  • "Les élèves français de 15 ans ont obtenu la moyenne, lors d’une grande enquête PISA sur l’école, menée dans 65 pays. Des résultats qui montrent aussi une augmentation inquiétante..."
  • Afrique du sud : et maintenant ?
    "Après la mort de Nelson Mandela, jeudi dernier, tout le monde se demande comment l'Afrique du sud va évoluer. Car dans ce grand pays, jeune et dynamique, il reste encore beaucoup à faire pour que Noirs et Blancs soient vraiment égaux."

6 courts-métrages pour les cours de FLE

  • 6 courts-métrages pour les cours de FLE
    "Des courts-métrages en cours ... Travailler sur un film en classe, c’est sympa, mais on n’a pas toujours le temps de le regarder en intégralité, ce qui peut être frustrant. Alors pourquoi ne pas visionner des courts-métrages ?"
  • Pistes d'exploitation:
  • Faire regarder le film sans le son et imaginer les dialogues
  • Questionnaire de compréhension orale « classique » (questionnaire à remplir ou prise de notes)
  • La moitié de la classe commente simultanément une partie du film montrée sans le son, l’autre écoute, ceux qui ont écouté expliquent ce qu’ils ont compris puis on échange.
  • Écrire des critiques pour le film
  • Rejouer le film
  • Inventer la suite du film
  • Faire réaliser un court-métrage, comme l’a fait faire Antonio Galán à ses élèves (à voir ici )

  • Je vous recommande aussi les sélections de courts-métrages sur le blog INSUF-FLE de Jean-Michel Ducrot.

  • Un petit conseil : les courts-métrages ne restent pas forcément longtemps en ligne (question de droits d’auteurs évidemment). Pensez à les télécharger si vous comptez les utiliser en classe !
  • Source: http://tenseignes-tu.com

Amazon : bientôt la livraison par drone !

  • "Amazon met au point un système de livraison ultra rapide grâce à des drones."
  • par Vincent Destouches
  • "Jeff Bazos a créé un certain émoi, dimanche, en expliquant à l’émission 60 Minutes qu’Amazon, l’entreprise dont il est le PDG, mettait au point un système de livraison ultra rapide de colis grâce à des drones.
  • Baptisé «Prime Air», le système permettrait de livrer des paquets pesant jusqu’à 5 lb – qui représentent 86% des livraisons effectuées par Amazon – depuis les centres de distribution jusqu’au domicile des clients, et ce, en moins de 30 mn, pourvu que la distance soit inférieure à 16 km.
  • Patience, toutefois, puisque Prime Air ne sera pas mis en service avant quatre ou cinq ans, le temps d’effectuer les tests nécessaires et de recueillir les approbations de l’aviation américaine, qui devrait ouvrir l’espace aérien à l’utilisation commerciale des drones en 2015."
  • Amazon : bientôt la livraison par drone !
  • regardez le clip-vidéo accompagnant

Blog INSUF-FLE von Jean Michel Ducrot

  • Veuillez trouver ci-dessous les dernières publications du blog Insuf-FLE...
  • Bonne fin d'année à tous et Rendez-vous en 2014!
  • Jean-Michel DUCROT
  • Humour et FLE
  • "Le cours de langue et notamment de FLE permet à certains moments d'accéder à des activités plus ludiques. L'humour est une qualité particulièrement difficile à saisir, car on n'accède pas au sens aisément quand on débute l'apprentissage d'une langue étrangère. Il est pourtant important de se détendre en classe et d'utiliser des images, des blagues humoristiques, qui permettront un accès..."
  • Anne Frank en BD interactive
  • "Cette semaine, pourquoi ne pas nous replonger dans    l'Histoire avec un grand H   ... ? Et pas n'importe laquelle, puisqu'il s'agit d'un texte d'adolescente, connu de tous en littérature pour sa portée et son message ! 
  • Le journal d'Anne Frank connaît aussi une nouvelle vie grâce à cette BD interactive que je vous conseille d'utiliser en salle multimédia...."
  • Synthèse Dalf C1 : Mode d'emploi
  • "Passer le cap du DALF C1 n'est pas une sinécure, et le travail méthodologique demandé doit être largement compris et acquis avant la passation des épreuves du DALF C1. En effet, beaucoup se présentent à l'examen sans avoir une réelle connaissance de ce qui est demandé à l'oral ou à l'écrit. 
  • Outre les exemples figurant sur quelques sites, dont celui du  CIEP , il reste à..."
  • Compréhension orale : Plage ou montagne- pourquoi choisir?
  • "Une question souvent posée pour les apprenants faux-débutants : Plage ou montagne? Ils doivent se justifier et apporter des exemples en répondant à la question. Pourquoi ne pas leur proposer ensuite ce reportage d'Itele sur le lac d'Annecy, qui met en avant les joies de sa plage, longue de 6 km. 
  • Cette activité s'adresse donc à des apprenants de niveau A2 de préférence...."


7. Französischlehrertag an der Universität des Saarlandes

  • 7. Französischlehrertag an der Universität des Saarlandes
  • "hiermit möchten wir Sie herzlich zum 7. Französischlehrertag einladen,der am 22. Januar 2014 an der Universität des Saarlandes zu dem Thema "Französisch im französischsten Bundesland" stattfinden wird.
  • Neben den Ateliers werden in bewährter Manier zwei Plenarvorträge zum Rahmenthema angeboten, die wichtige Facetten sichtbar machen.
  • Anbei erhalten Sie das Einladungsschreiben sowie das genaue Programm.
    Eine Anmeldung ist bereits jetzt möglich über die FLT-Homepage unter":
    http://www.romanistik.uni-saarland.de/franzoesischlehrertag.html
  • Programm und Einladungsschreiben als PDF

Spanisch

A - Z: Links für Spanischlehrer

  • Alphabetsich gegliederte Linksammlung zu allen Bereichen des Spanischunterrichts
  • erstellt von Jürgen Wagner und Hartmut Petersen
  • A to Z: ES

Neues von ProfeDeEle

  • Querido Tommy - Tommy Torres
  • A1 - Actividad online con una canción para practicar el presente regular e irregular.
  • "Completa la letra de la canción con el presente de indicativo. ¡Atención! Mira cuál es el sujeto del verbo y si el verbo tiene un cambio vocálico u ortográficos o si es irregular. Después de completar todo mira el vídeo para comprobar tus respuestas."
  • Descarga esta ficha para imprimir la actividad
  • "B1/B2 - Presentación de la Navidad en los países de habla hispana con un crucigrama para practicar
  • Aquí tienes una presentación con imágenes y audio para aprender todo lo necesario sobre la Navidad en América Latina y España. Después de ver y escuchar la presentación, practica con el crucigrama.
  • Puedes descargar aquí la presentación sin audio,  la transcripción y la ficha del crucigrama. "
  • Visita este tablero en Pinterest sobre las Navidades para saber más.

Cursos de formación para profesores de E/LE

Les Quichotteries de Delphine

  • Wertvoller Hinweis von Etienne Kneipp auf nützlichen Blog für ELE "Les Quichotteries de Delphine"
  • "Ce blog a été créé pour les professeurs d'espagnol, nouveaux et anciens... et se veut interactif !
  • Vous y trouverez des propositions de cours, des pistes, des documents... Chacun est convié à donner son avis en laissant un commentaire.
  • N'hésitez pas non plus à partager votre travail en l'envoyant à delphinerouchy@yahoo.fr. C'est de cette façon que le blog s'enrichit au quotidien !!
  • Vous pouvez aussi retrouver des exercices interactifs, des dossiers, des vidéos et d'autres pistes de travail sur le site des quichotteries."

 

 

RTVE.es: A la carta - geeignete Quelle für aktuelles Videohörverstehen

Diese Seite wurde von Teilnehmern meiner Spanischlehrerfortbildung an der Akademie in Dillingen vorgestellt. Ein prima Einstieg für ganz aktuelle Information aus Rundfunk und Fernsehen mit Direktzugriff auf diverse Kanäle und Informationsangebote.
http://www.rtve.es/alacarta/

Los Quehaceres - YouTube-Clip

Neues von "TodoELE"

Wertvolle Ressource: spanish-resources.com/

  • Hinweis  von Freddie Jones:
  • "The resources listed are free, created by teachers, and are all graded automatically. They are sorted in a logical manner so that our website visitors can find whatever resource makes most sense to them."
  • Die Ressourcen lassen sich anordnen "by level, by channel, by skill, by topic, by grammar, by publisher, by date "
  • http://spanish-resources.com/

VeinteMundos: 10 razones para hacer un viaje lingüístico

  • 10 razones para hacer un viaje lingüístico
  • "Aprender un idioma es mucho más que conocer las reglas gramaticales, el vocabulario y la pronunciación. Estudiar una lengua implica empaparse de la cultura local, sus costumbres y compartir con la gente de ese país.
  • Se dice por ahí que la mejor manera de aprender una palabra nueva es viéndola, escuchándola, diciéndola y escribiéndola…nuestros amigos de la agencia Yalea –sección español- nos contaron sus historias y los motivos por los cuales tú debes empezar a hacer tu equipaje ¡ahora!"

Un recorrido por la vida de Nelson Mandela

 

 

Fächerübergreifend

Standardwerk fürs Studienseminar: Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht

  • Untertitel: ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule
  • Herausgegeben von Wagner, Jürgen / Heckmann, Verena
  • Verlag: Hülsbusch, W | ISBN: 978-3-86488-022-3
  • "Der Sammelband stellt Good-Practice-Beispiele von Web-2.0-basierten Anwendungen für den Sprachunterricht vor und versteht sich als ein praxisorientierter Leitfaden für den Web-2.0-Neuling, aber auch den „Power-User“.

How to Record Your Desktop to a File or Stream It Over the Internet with VLC

  • How to Record Your Desktop to a File or Stream It Over the Internet with VLC
  • "VLC is full of powerful features, including the ability to record your desktop. VLC is great for quick captures, although it doesn’t necessarily have the more advanced features of a dedicated screencasting application.
  • We’ve already covered transcoding (saving media to a file) with VLC and streaming with VLC. To record your desktop to a file or stream it, perform the normal transcoding or streaming process with your desktop as the capture device."

Bitte um Mitwirkung an wissenschaftlicher Umfrage zu Lernvideos im Französisch und Spanischunterricht



Moodle

Moodle and web 2.0

  • Topical information about “
  • The use of ITC in the foreign language classroom” via "Scoop.it"
  • curated by Jürgen Wagner
  • Zusammenstellung von weiteren Scoop.its about Moodle

90% Time saving with Moodle 2.5 Drag and Drop

  • By Ben Wagner
  • "As everyone gets busy again in September, I wanted to highlight a new feature of Moodle that is really changing how we work with courses. One of the most common complaints I hear is that it takes a very long time to create courses in the first place. Although this can be true, I’ve always argued that you can save a lot of time in the long run.
  • Moodle 2.5 has changed this as now you can upload files using Drag and Drop. You need to be using a modern browser for this (Latest versions of Google Chrome or Mozilla Firefox should work, as should Internet Explorer 10). I’ve recorded two videos, which you can view below, to show the old and new processes.
  • Old Process – 40 seconds per file
  • New Process – 4 seconds per file
  • As the videos show, the new Drag and Drop functionality accounts for a 90% saving time on creating basic courses. For example, in the past, if you had needed to upload 50 files to a course, this would have taken you over half an hour. Using drag and drop it will now take about 3 minutes!"

Moodle 2.6: Quoi de neuf?

  • "Petite démonstration de quelques nouveautés de Moodle 2.6 pour les francophones"
  • Moodle 2.6: Quoi de neuf?
  • "Moodle-Fairy" Mary Cooch ist Autorin dieses Video-Tutorials
  • What is new in Moodle 2.6: Teacher Edition. Video demonstration of new features. Blog post coming soon. 
  • "MoodleMan" Julian Ridden's anglophones Gegenstück :-)

Video: @Moodlerooms explains the Advanced Forums

Online-Fortbildungen

Webinar mit Tilly Harrison: "What's so different about WebQuests?"

  • Tilly Harrison's Präsentation als PDF
  • Our guest of honour, the "Father of Webquests", Bernie Dodge from the San Diego State University in California congratulated Tilly Harrison in a closing statement:
  • "I just wanted to chime in and say what a great job you [Tilly Harrison] did and as you point out – you know – a lot of people talking about webquests really don’t know what they’re talking about, but you’re not one of them."

Schriftliche Hausarbeit zum Thema WebQuest: Thema: „Industrial Revolution“

Mahara Workshop von Sigi Jakob-Kühn am Bildungszentrum Wirtschaft Weinfelden

Aufzeichnung des Webinars mit Thomas Strasser "Evernote in der Schule - Wissensmanagement 2.0"

E4.124-0234: ¿Cómo te puede ayudar ProfeDeEle.es en tus clases? con Daniel Hernández Ruiz

  • E4.124-0234: ¿Cómo te puede ayudar ProfeDeEle.es en tus clases?
  • ¿Qué es ProfeDeEle.es?
  • Algo más que simples actividades online.
  • Propuestas didácticas
  • Pinterest Página en Facebook:
  • Practicamos Español
  • 16. 12. 2013 – 19:00h – 20:30h
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/profedeele/
  • Infoblatt (Pilar Munuera wird die Rolle der Anfitriona übernehmen, anders als im Infoblatt ausgewiesen)
  • Am 22. 11. 2013 veranstaltete Daniel Hernández aus Anlass des Geburtstag seines überaus erfolgreichen Blogs ein bemerkenswertes Google-Hangout, bei dem die Teilnehmer über einen Twitter Hashtag Fragen stellen und mitdiskutieren konnten. Seine ganze sympathische und dynamische "Mannschaft" war dabei.
  • Die Aufzeichnung kann im Blog eingesehen werden und auf YouTube:
  • Conoce ProfeDeELE #ELE22N
  • "El viernes 22 de noviembre de 2013 a las 20:00h (España peninsular) se realizará un hangout en directo con motivo de su aniversario de ProfeDeEle.es, para explicar el proyecto, sus utilidades y anunciar las novedades.
  • Este evento contará con la participación de Daniel Hernández, creador de ProfeDeEle.es y profesor de español en Turín (Italia), Lucía Martínez, profesora de español en París (Francia), Mar Galindo, profesora de Lingüística en la Universidad de Alicante, María Méndez, profesora de ELE en el centro de Linguas de la Universidade Vigo y Tatiana Gunko, profesora de español en Ucrania."

E4.123-0134 - Livening classroom activities with Triptico - Webinar mit Tilly Harrison

  • Referentin: Tilly Harrison
    Datum: 13. 01. 2014 - 20:00 bis 20:30h
  • an extremely useful application for livening classroom activities
  • a suite of different tools that work best with an Interactive Whiteboard but can be used without
  • organise groups, time different activities, create fun interactive quizzes and focus on vocabulary with these great-looking apps
  • no particular expertise needed, the basic software is free and downloads easily to any platform.

Webinar: A3.122-2434: Kooperative Lernformen im Französischunterricht

  • Referentin: Heike Kolacki
  • Datum: 16. 01. 2014 - 19:00h - 20:30h
  • Die Fortbildung stellt die Grundlagen des kooperativen Lernens vor und präsentiert vielfältige Methoden, die sofort in die konkrete Arbeit im Unterricht integriert werden können:
  • der Dreischritt „Denken – Austauschen – Vorstellen als Grundprinzip des kooperativen Lernens
  • Förderung der individuellen und gemeinsamen Wissenskonstruktion
  • Vorstellung von Methoden des kooperativen Lernens zur Erhöhung der Schüleraktivität
  • Aufzeigen von Einsatzmöglichkeiten für alle Fertigkeitsstufen
  • Zugangslink: webconf.vc.dfn.de/kolacki/
  • In Zusammenarbeit mit Cornelsen
  • Wählen Sie die Option „als Gast eintreten“ Geben Sie Ihren vollständigen !!! Namen in die Maske ein.
    Anmeldung: Mail an JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Verranstaltungsnummer: A3.122-2434
  • Infozettel

A3.124-1334: Vorankündigung: Webinario "Recursos de la web para el aula de E/LE"

  • 27. 01. 2014 19:00h – 20:30h
  • Nubescuela 2014: Recursos de la web para el aula de E/LE
  • Por Iñaki Pérez (Quenerapú): Academia Iria Flavia
    Santiago de Compostela (España)
  • Objetivos:
    - Ganar confianza e independencia en el uso de ordenadores, tabletas o smartphones - Usar una red social cerrada como complemento al aula de E/LE
    - Usar el humor y la creatividad para hacer clases más amenas y atractivas
    - Usar la web para trabajar en equipo y aplicarlo en clase
    - Aprender a editar vídeo y subtítulos para la clase
    - Conocer decenas de recursos e ideas útiles para las clases disponibles gratuitamente en la web
    - Crear y mantener activos círculos sociales a través de Internet con profesores de E/LE de todo el mundo.
  • Enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/recursos/
  • Información adicional sobre los cursos de la Academia Iria Flavia
  • Anmeldung: Mail an JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Handzettel/Merkzettel: Einladung zur Veranstaltung

E-Learning EN

Russell Stannard's Teacher Training Videos

  • Create learning activities around youTube videos"This is becoming a very popular resource. You can take any youTube video and create quizzes, discussions, further reading and summaries around it and then easily share on the internet.  So great for setting up work for your students to do or why not get them to create a learning resource around a video they like. My training videos take you through everything you need to know and will get you up and working with this FREE resource."
  • Dvolver-Animation and dialogue tool
  • "I haven't used this site for ages but I recently used it in a training workshop I ran in Norwich and I realised what fun it can be for the start of a lesson or for a bit of homework.
  • It allows you to create fun animations/stories and then add the dialogue to them. Once you have done this you can share your animations easy. Not suitable for kids but good fun."
  • Tool for finding and sharing presentations
  • "I use tools like Slideshare and Scibd all the time. You can upload and share your presentations on these sites and it makes is easy to distribute and share your presentations if you are giving a talk or a workshop.
  • However they are also a great source of content because many lecturers, trainers and Phd/MA students use them to share their work.
  • So this is a great resource to show your students and you can find some really useful content on here My videos take you right through this superb resource and also show you some features that people don't often realise. Really worth watching."
  •  Livebinders
  • "Livebinders is currently the most popular tool on my site and I have had a number of teachers get back to me to say how good it is. It allows you to simply create electronic binders which students can work on collaboratively or individually.
  • It is great for group work, projects, e-Portfolios and even for teachers who want to have their own website. Watch these videos and you will be using it in 10 minutes. I have begun to introduce it into my training now too."
  • Amazing resource of Flash Cards
  • "This very quick video ( which you can make full screen if it is not big enough) quickly takes you through this excellent resource. I have used it  many many times. All the content is free and very professional."

 

 

Free Technology for Teachers - Richard M. Byrne's Blog

Scoop.it: Android-Apps [c/o Jürgen Wagner]

Educator's Essential iPad Toolkit

Which Adapter Do I Need to Mirror My iPad?

  • Which Adapter Do I Need to Mirror My iPad?
  • "You can use an adapter and a cable to mirror exactly what's on your iPad's display onto a projector or television screen. When picking out an adapter, you need to know if your device has a Lightning or 30-pin Dock connector. New iPads and iPad minis have a Lightning connector. iPad 2 has a Dock connector.
  • You also need to know if your projector has HDMI or VGA input. Use this flowchart to help you choose from among the four possible adapters."
  • Numbered Wallpapers
  • "A great management tip for school or class sets of iPads, tablets, and iPods is to number each device. Setting the lock screen wallpaper to an image with each device's number will make it easy to identify devices. Just press the home or power button and the lock screen instantly lights up and displays the number.
  • I've made some new numbered wallpapers and I'd like to share them with you. They are high resolution so they will look great on Retina and other high resolution screens. Each set goes up to 100, and you are certainly free to use these as wallpaper on your school or organization's devices.
  • If you would rather make your own set of wallpapers, scroll down for a template and advice for making your own sets."

Locking the iPad screen

Note-Taking with iPads

  • Note-Taking with iPads
  • "When students learn to hand-write their notes, they focus on content and organization within a single medium -- paper.
  • They can write in outline form, create concept maps, or use their own personalized system to support their acquisition of knowledge.
  • But what about the students who struggle to write or prefer to type? For them, paper becomes an inhibitor.
  • With iPads, the potential exists to leverage these same visual, auditory and kinesthetic processes with multiple media in order to help students make even deeper connections. "

Getting Staff On Board With iPad Deployment

  • Getting Staff On Board With iPad Deployment
  • "It’s funny really that the question that often gets asked last, is ‘how do you think the staff will react to this?’ The questions that trump this are usually things like ‘how much will it cost?’ and ‘how do we stop the kids from breaking them?’
  • And yet, the question of buy-in from your staff is without doubt the most important part of what you’re attempting to do. If you can engage them, show them how what you’re doing will have a positive change on the way teaching and learning happens in their classroom, show them that it doesn’t have to be lots of extra work and show them that technology in the classroom is not just fireworks and gimmickry, then you will successfully integrate technology into your school."

Edit Student Work on iPads

  • Edit Student Work on iPads
  • "My students publish a variety of work on their iPads and use different apps throughout the writing process. When it comes to typing up their final product we often use PaperPort Notes.
  • Before they send their work to print, I use the highlighter and marker tool to show them where edits and revisions need to be made. I write over their work, and send them back to their seats to make changes.
  • The best part is that I can erase my notes once edits are made without losing any of the text on their page!"

‘Miss, what’s my password?’ 14 Web 2.0 tools without student logins

  •  ‘Miss, what’s my password?’ 14 Web 2.0 tools without student logins
  • "I spend lots of time trialling new web 2.0 tools with my students, for all different learning purposes.
  • My grade and I often have a conversation that goes something like this:
  • Me: I have placed the link to —— on our blog for you to open and use.
  • Students: Miss, it needs a login and password.
  • Or
  • Me: If you’ve finished your writing/numeracy activity, you can log onto ...
  • Students: But I can’t remember my password to ...
  • As a result of my occasional frustration with web 2.0 tools that require the creation/ability to remember usernames and passwords, I’ve decided to start building a list of websites which can be used in the classroom without these.
  • It is not that I am against usernames/passwords – they can often be extremely useful for tracking student progress, online safety etc, but here are some links that do not require these for teacher and student use."

A Powerful Set Of Classroom iPad Rules For Teachers

  • posted Ian Jukes via Edudemic
  • “Are you using iPads in your classroom? If so, Jeff Dunn from Edudemic has a list of excellent guidelines for you to follow for getting the most out of the experiences you and your students will have with these powerful tools for learning and instruction.”
  • "If you’re rolling out iPads in the classroom, you need to lay down the law. As a connected educator, you need to come up with a set of guidelines, classroom iPad rules, as well as a way to manage all your new devices.
  • Please please please don’t just hand out iPads like they’re candy and expect everything to go wonderfully with zero planning.
    You’re doomed to fail. Probably not as badly as the classrooms dealing with the first Amplify tablet, but you’ll still run into some real problems.
  • Would you run a classroom without any rules? What about your home? It’d be like Thunderdome.
  • Instead, start thinking about the rules you want to have in place prior to iPad (and any other device) launch. I came across this wonderful little list on Pinterest and thought it’d be a great way to getting you to start thinking about the rules you need to have in place prior to launching a BYOD, 1:1, or a single iPad classroom."
  • A Powerful Set Of Classroom iPad Rules For Teachers

Viel versprechene iPad App: Flipgrid™

  • Flipgrid™ is simple.
  • "Teachers create grids of short discussion-style questions that students respond to through recorded videos. Flipgrid boosts community and social presence in face-to-face, hybrid, and online classrooms.
  • Give your students a voice.
  • Flipgrid is now iPad friendly
  • The 100,000+ video responses that have been recorded, viewed, liked, and shared in Flipgrid are now available on the iPad. Your Flipgrid communities can record their thoughts in the app and instantly view their videos in the broswer (and vice versa, of course).
  • Create grids and add questions
  • You can create up to five* grids with a Flipgrid account. Grids can be classes, sections, groups of students, research groups, faculty groups, or any collection of users interested in a common strand of questions. Each grid can hold an unlimited number of questions, and each question can hold an unlimited number of responses.
  • Questions are short, text-based prompts (think Twitter™) that can include basic formatting (e.g., bold, italic) and links to websites or documents.
  • Download from AppleStore (Free)

Keynote for iOS Tutorial: The Interface Explained

  • Keynote for iOS Tutorial: The Interface Explained
  • "In this Keynote for iOS Tutorial (iPhone and iPad) you will learn how Keynote's interface is laid out and what each button in Keynote does.
  • Keynote for iOS Tutorial Overview:
    - The Presentation Manager and Presentation Editor
    - How to create folders in Keynote
    - How to duplicate and delete Keynote Presentations
    - How to create, import and share Keynote Presentations
    - The Slide Manager and how to create new slides
    - The Keynote Toolbar Explained (undo/redo, the format inspector, add new objects, Keynote settings, sharing and Presentation Mode)
  • You can download Keynote for iOS from the App Store

32 Interesing Ways to use Padlet in the Classroom

5 Advantages of Using the iPad in the Classroom

Introducing Tablets To Your Class

  • Introducing Tablets To Your Class
  • "Tablets can be a great way to aid instruction and learning in a classroom, but they must be used effectively with careful planning and background thought.
  • Getting to grips with tablets starts on day one with how tablets are introduced in the classroom.
  • Students must be taught not only how to operate the tablets, but also the reason the tablets are being used in the classroom and how they can help in the learning process.
  • Failing to introduce tablets to students properly can make these exciting pieces of technology become little more than expensive toys and miniature video screens instead of the amazing educational tools they have the potential to be."

My iPad Home Screen - "All the good apps fit on one screen"

  • My iPad Home Screen - "All the good apps fit on one screen"
  • "While attending the April 2013 EdTech Teacher iPad Summit, Greg Kulowiec introduced me to "All the Good Apps Fit on One Screen" during his keynote.
    Taking that idea, I've moved all of my favorite and/or most used apps to my home screen. As apps change, this site will be updated. Links to all of the apps can be found at the bottom of the page."

19 Mind-Blowing Tricks Every iPhone And iPad User Should Know

  • Wirklich sehr nützliche Hinweise für den Umgang mit dem iPad:
  • "You spend, like, half of your life on that thing. Time to figure out what it really does. ...
    Zutreffender Abschlußkommentar :-) : Now don’t you feel like you know your portable device so much better now?"
  • 19 Mind-Blowing Tricks Every iPhone And iPad User Should Know

Purely Paperless

Interesting Ways to Use Thinglink in the Classroom

  • "If you’re a Thinglink groupie like me, then be sure to check out “Interesting Ways to Use Thinglink in the Classroom” resource for additional motivation and inspiration.
  • If you’re not a fan of this “cool tool” yet, then trust me—you will be after viewing the creative ideas compiled in this updated document—one that has been converted to the new Google Presentation format.
  • Here is an example of a really neat addition to the list—a collage of famous composers complete with links to music and biographical information. I’ll be sure to share this image with one of my best friends who also double as a music teacher in my district!"
  • Interesting Ways to Use Thinglink in the Classroom
  • Thinglink: Another Cool Feature!
  • §The developers of this “cool tool” are back—this time with an awesome new feature: nubbins! Yep, not only can users create multimedia images with “hotspots”, but Thinglink now offers colored pins allowing users to differentiate information presented — a concept making this web app a must-have for every teacher toolbox!"

Why Learning Through Social Networks Is The Future

  • Why Learning Through Social Networks Is The Future
  • by Paul Moss, edmerger.com
  • Students Need Professional Learning Networks, Too
  • "Learning to create, manage and promote a professional learning network (PLN) will soon become, if it’s not already, one of the most necessary and sought after skills for a global citizen, and as such, must become a prominent feature of any school curriculum.
  • ....Curating, managing, and promoting a PLN develops critical, creative, 21st century, and an increasingly important set of socio-emotional capabilities. Integration into modern curriculums would be seamless. Of course the best way to teach is to show, not tell, so here is a list, but by no means a definitive list, of the skills that are learned: ..."
  • 34 Diverse Blended Learning Apps For iPad
  • "The following blended learning apps for iPad (most, but not all are available on Android as well) are a purposefully diverse bunch, including Whiteboard apps, mirroring apps, learning management systems, screen capture software, and video creation tools for teachers and students, all to help jumpstart your move to a blended learning–and mobile learning–classroom."

Why Teachers Matter More in a Flipped Classroom

  • Why Teachers Matter More in a Flipped Classroom
  • "I was once asked by a group of educational state representatives if the flipped classroom would allow them to hire less teachers. 
  • They surmised that in this day and age where you can find virtually anything on the Internet, and any subject taught on YouTube, what is the value of the classroom teacher? 
  • When I heard this question, I came unglued. They had missed the point of the flipped classroom. 
  • They had the misguided notion that teaching is the pouring out of information from one person (the teacher) into another (the student)."

Our Story for iPad: The Best Digital Storytelling App for Young Writers

  • Our Story for iPad: The Best Digital Storytelling App for Young Writers
  • "There are a lot of digital storytelling apps for the iPad. Each is just a little bit different from the others, but one stands out among the others, at least for me, because of its simplicity, ease of use, and ability to tell great stories.
    On top of all that, it is 100% free! I’m talking, of course, about Our Story for iPad, an app created by The Open University. In my opinion, it is the best digital storytelling app for young writers. Here’s why."

Explain Everything: The No.1 App for Every Teacher….

  • Explain Everything: The No.1 App for Every Teacher….Not all apps are created equal
  • Mit einem erklärenden Videotutorial auf Vimeo von Morris Cooke
  • "Not all apps are created equal.
  • The first version of Explain Everything was good. The second version is outstanding.
  • As an educator my life revolves around learning, organisation, workflow and school requirements. Lessons are delivered, work is assessed and data is recorded. Thankfully new technologies are providing ways of coping with the increasing demands. Explain Everything is central to my current workflow."

 

 

E-Learning FR

TICE et langues

  • Scoop.it von Jürgen Wagner zum Thema "Les TICE en classe de langue".
  • Topaktuelle News zum Einsatz der "Neuen" Medien im Französischunterricht.
  • Les Scoop.its sur les TICE - compilation de Jürgen Wagner
  • envoyez vos suggestions à JWagner@lpm.uni-sb.de

FLE, TICE

“Ressources, articles sur le FLE et les TICE ”
Curated by Sarah Dosch, Institut Français de Madrid.

E-Learning DE

P@ducation ! mobiles Lernen ! macht Schule

  • P@ducation ! mobiles Lernen ! macht Schule
  • Präsentation von Monika Heusinger bei ihrem hoch gelobten Workshop beim 2. P@d Day des LPM am KBBZ Halberg (Saarbrücken)
  • "In der Übersicht wird in einem ersten Teil kurz darüber informiert, inwiefern die Arbeit mit Tablets im schulischen Kontext aus organisatorischen sowie aus didaktisch-methodischen Gründen sinnvoll ist. In einem zweiten Teil werden Tablet-basierte Lernszenarien und Einsatzmöglichkeiten von Apps und Webtools aufgezeigt."
  • Veröffentlicht auch auf Ihrem bemerkenswerten Blog
    http://ohgpads.wordpress.com/

Airdrop – eine schulisch interessante Funktion des Dateiaustauschs (incl. Ergänzung!)

  • Airdrop – eine schulisch interessante Funktion des Dateiaustauschs (incl. Ergänzung!)
  • Autor: Andreas Hofmann:
  • "Diesen Beitrag schrieb ich vor einigen Monaten in der Hoffnung, dieses Funktion würde schulisch realisierbar sein.
  • Mittlerweile möchte ich ergänzen, dass der Dateiaustausch via Airdrop zur beliebtesten und schnellsten Möglichkeit geworden ist und unter der Klasse wie selbstverständlich genutzt wird.
  • Vermutlich ist diese Funktion auch der Grund dafür, dass ich auf alle Fälle von nun an das iPad Air empfehlen werde, da das sonst noch erhältliche iPad 2 eben diese Funktion leider nicht hat.
  • Nach und nach erweitern die Apps die Airdropanbindung und so können neben den Fotos auch bereits alle iWork Dokumente, Book Creator Dateien und Files in der Dropbox versandt werden.
  • Im Idealfall haben alle Kinder ein Kontaktfoto von sich hinterlegt bzw. ihr iPad erhält einen auf sie zurückzuführenden Namen, damit man bei Einschalten der Funktion (sie sollte meines Erachtens standardmäßig aus sein) schnell und deutlich die Gesichter/ Namen der zu versendenden Datei zuordnen kann. Klappt im Alltag wunderbar!"
  • Apple iPad Configurator Kurzanleitung
  • "Vor einiger Zeit hat Apple den iPad Configurator für den Mac herausgebracht. Eine Software zur Verwaltung mehrerer iPads an einem Computer.
  • Diese Software soll es ermöglichen mehre Geräte auf den selben Stand zu bringen und ggf. noch Einschränkungen einzubauen, wie die Einstellungs-App zu deaktivieren o.ä..
  • Da der Configurator leider nicht wie die anderen Programme von Apple so intuitiv funktioniert ergaben sich mehrere Fragen, nicht nur bei uns an der Schule, sondern auch an verschiedenen anderen Stellen.
  • Darauf hin habe ich mich hingesetzt und angefangen eine Kurzanleitung für die Ersteinrichtung des Configurators zu schreiben.
  • Vieles habe ich so aber nicht bedacht, weshalb mir Andreas, durch die Einrichtung unsere iPad-Koffer an der Waldschule, mit seiner Erfahrung noch einige Anmerkung und Tipps geben konnte.
  • Unser Gemeinschaftsergebnis könnt ihr nun hier unter den folgenden Links als PDF oder auch ePub- eBook herunterladen:"
  • PDF
  • ePub

Neues aus Uwe Klemms Blog "Eventualitätswabe"

  • Tests erstellen und bewerten mit Google Formularen
    "Die Formularfunktion von Google Drive ist ein ziemlich mächtiges, eigentlich zu wenig beachtetes Tool. Das Erstellen von z.B. von Umfragen geht flüssig von der Hand, inzwischen gibt es auch die Möglichkeit, abhängig von einzelnen Antworten auf Fragen Verzweigungen vorzunehmen.
  • Zur Verfügung stehen derzeit die Fragetypen Text, Textabsatz, Auswahl (Einzeloption auswählen), Ankreuzen (Mehrfachauswahl möglich), Listenauswahl (aus Dropdown-Liste), Skala, Raster, Datum, Uhrzeit; die überschaubar wenigen Layout-Funktionen genügen in der Regel völlig.
  • Das eigentliche Potenzial des Tools entfaltet sich aber in der Auswertung der eingegebenen Daten"  ...
  • "Erst jetzt bin ich aber dazu gekommen, etwas intensiver die Möglichkeiten zu untersuchen, mit GoogleForms unterrichtliche Tests und Leistungsüberprüfungen umzusetzen. Das ist verblüffend einfach und komfortabel…"
    Continue reading
  • "Kurzer Werbeblock: Eben ist das Themenheft “Bilder” bei Computer + Unterricht erschienen, herausgegeben von Wolf-Rüdiger Wagner und mir. Im Heft eine große Anzahl von hoffentlich lesenswerten Artikeln zum Medium Bild / Fotografie in ganz unterschiedlichen Fach- und Unterrichtszusammenhängen.
  • “Bilder” ist mein Erstling als Mitherausgeber – das war eine höchst interessante, sehr intensive Erfahrung, bei der ich sehr viel von den “alten Hasen” lernen konnte: nämlich von Wolf-Rüdiger Wagner, der auf reiche Erfahrungen bei C+U zurückgreifen kann, und von der verantwortlichen Redakteurin beim Verlag. Angesichts des Arbeitspensums und der Hilfsbereitschaft der beiden befällt den Neuling Demut ;-)"

Virtual WiFi Router: Windows-PC als Hotspot

  • von Thomas Rieske
  • "Die Freeware Virtual WiFi Router verwandelt einen PC oder Notebook mit Windows 7 und WLAN-Funktionalität in einen WiFi-Hotspot. So lässt sich das beispielsweise via DSL angebundene Internet des Rechners von anderen WLAN-fähigen Geräten nutzen. ... Virtual WiFi Router verschlüsselt die Verbindung nach dem WPA2-Standard, der strengen Sicherheitskriterien genügt."
  • Virtual WiFi Router: Windows-PC als Hotspot

E-Learning ES

Tareas 2.0: integrar las TIC en el aula de ELE

Las TIC en el aula de ELE

  • Topical information about ICT in Spanish teaching via "Scoop.it"
  • curated by Jürgen Wagner
  • Scoop.its para ELE: Weitere topaktuelle kostenlose Angebote

#twitterele: primer hangout

  • #twitterele: primer hangout
  • "Primera quedada de profesores de español como lengua extranjera en la que hablamos sobre los primeros pasos de un usuario en Twitter.
  • Asistentes: @mundaysa, @pocalise, @carmeloloya, @Dani_Varo, @acastrillejo, @iria_marino, @cometa23, @rtorres_85 y @rioshector.
  • En este enlace podéis ver el guión del hangout y los enlaces que se mencionan en el vídeo."




NO debemos usar las TIC cuando…

  • NO debemos usar las TIC cuando…
  • "Hay momentos en que los docentes nos debemos de plantear el uso de las TIC en el aula.
  • Por mucho que a algunos nos gusten con locura las nuevas tecnologías y su aplicación en el aula hemos de tener en cuenta cuando dicho uso, más que positivo, llega a ser perjudicial para nuestros alumnos.
  • Un mal uso de las TIC puede ser igual de contraproducente que un libro de texto e, incluso, ese mal uso puede llegar a provocar problemas en el aprendizaje de nuestros alumnos.
  • No debemos usar las TIC cuando…"
  • Weiterlesen

Una docena de aplicaciones para crear mapas mentales que aumentarán nuestra productividad

  • Una docena de aplicaciones para crear mapas mentales que aumentarán nuestra productividad
  • Óscar Ray: "Un mapa mental es un diagrama usado para representar las palabras, ideas, tareas y dibujos u otros conceptos ligados y dispuestos radialmente alrededor de una palabra clave o de una idea central.
  • Los mapas mentales son un método muy eficaz para extraer y memorizar información. Son una forma lógica y creativa de tomar notas y expresar ideas que consiste, literalmente, en cartografiar tus reflexiones sobre un tema.
  • Se utiliza para la generación, visualización, estructura, y clasificación taxonómica de las ideas, y como ayuda interna para el estudio, planificación, organización, resolución de problemas, toma de decisiones y escritura.
  • Un mapa mental se obtiene y desarrolla alrededor de una palabra o texto, situado en el centro, para luego derivar ideas, palabras y conceptos, es un recurso muy efectivo para evaluar la relación entre distintas variables.
  • El gran difusor de la idea del mapa mental fue Tony Buzan en 1974 con su libro “Use Your Head”.
  • Estas son algunas aplicaciones o herramientas que os ayudarán a crear vuestros mapas mentales y de esta manera aumentar vuestra productividad.
  • Os permitiran generar, gestionar y compartir vuestros mapas mentales en base a vuestras ideas.
  • En definitiva, estas herramientas os facilitarán llevar a cabo vuestros objetivos, ya sea a nivel individual o de forma colectiva."

La clase del futuro

  • La clase del futuro - María González
  • "¿Cómo será la clase de 2020? Fabricantes y expertos en educación exponen sus teorías y recomendaciones, con las nuevas tecnologías como eje central en el proceso educativo."
  • "La gran mayoría de los que nos leéis por aquí os sentiréis identificados con esta situación, ahora o en vuestros años mozos: preparar la mochila para ir a clase, cargar un montón de libros en ella y, una vez en el colegio, atender a lo que el profesor de turno exponía en la tradicional pizarra con tiza blanca.
  • Sin embargo, y como estamos viendo estos días en nuestro especial dedicado a la educación, esto ya está evolucionando y, no sólo eso, sino que también se avecinan cambios importantes para un futuro no lejano.
  • Sabemos cómo es la educación en 2013, pero ¿podemos imaginarnos cómo serán las clases en 2020? Fabricantes, personalidades y expertos en educación han opinado al respecto y sus teorías son muy interesantes. Repasamos algunas, así como dos iniciativas con propuestas innovadoras sobre ello."

Mind Mapping: 10 Estrategias para Docentes

  • Mind Mapping: 10 Estrategias para Docentes
  • "La utilización de Mapas Mentales a la hora de enseñar ha crecido significativamente en los últimos años gracias a los beneficios atribuidos a su uso a la hora de aprender y la disponibilidad de software para crear mapas mentales gratis.
  • Docentes de todo el mundo han experimentado el valor de usar Mapas Mentales para conectar con sus alumnos, desarrollar su creatividad, y, lo más importante, enseñar a aprender en vez de a memorizar contenido.
  • Como verás en el Mapa Mental a continuación, el uso de Mapas Mentales se ha sumado a otras técnicas de enseñanza de vanguardia como la Clase Invertida (Flipped Classroom) o el Pensamiento Creativo (Design Thinking)."

In eigener Sache

Liebe Abonnenten des LPM-Newsletters Moderne Fremdsprachen,