Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

91. Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

Topaktuell informiert via Twitter

  • Wer den nächsten Newsletter nicht erwarten kann, findet topaktuelle Infos auf meinem Twitter-Account oder in meinen Scoop.it-Angeboten in den einzelnen Rubriken.
    Derzeitige Bilanz auf Twitter: 1350+ "followers" :-)
  • https://twitter.com/wagjuer

Englisch

Cartoons: Geoffrey Hill's "The English Blog"

Sean Banville: Breaking News English

Daily Writing Tips

A to Z: Links für EnglischlehrerInnen

  • Linksammlung mit alphabetische geordneten Rubriken mit Ressourcen für den Englischunterricht
  • Webmaster: Jürgen Wagner
  • A to Z: EN

Love Cities and Towns

Scottish Sayings: phrases and words

  • Scottish Sayings: phrases and words
  • "I'd have to admit that many Scottish sayings, phrases and words don't sound as though they're part of the English language, but they are.
  • To be more accurate, they're 'Scottish English' - which is spoken all over Scotland, with a wide range of dialects and variations depending on what city, or area, the speaker is from."

Ireland 101's map of Ireland and Irish things

Fast food ordering and vocabulary English lesson

  • "What will I learn from the English lesson on fast foods?
  • the first part of the  lesson you will learn some of the vocabulary needed to order fast from a burger bar or for a home delivery. The second part shows examples of how to use in a sentence and the last parts gives a brief explanation of the vocabulary used in the picture."
  • Fast food ordering and vocabulary English lesson

Food Preparation, Recipes, Cooking

Martyn Pig: A Book Review

  • Martyn Pig: A Book Review
  • Autor Georg Schlamp
  • "In dieser Unterrichtseinheit bearbeiten die Schülerinnen und Schüler den modernen Jugendroman "Martyn Pig" im englischen Original. Die sieben Unterrichtsmodule sind unabhängig voneinander einsetzbar und vereinen verschiedene Methoden und Sozialformen.
  • Ausgehend von den klassischen Voraussetzungen der Literaturarbeit wie Charaktere, Sprache, Personenkonstellationen und Erzählperspektive werden im literaturtheoretischen Teil dieses Unterrichtsprojekts unter anderem auch Stilmittel behandelt.
  • Des Weiteren unternehmen die Lernenden einen Ausflug in die Philosophie, setzen in kreativer Arbeit Prosa in Drama um und vergleichen in einer Online-Einheit den Roman mit einer klassischen Sherlock Holmes-Geschichte. Als Ergänzung bietet sich hierzu auch eine Verfilmung an. Den Abschluss bildet die Überprüfung des erworbenen Wissens im Rahmen eines Quiz."

5 Great Edu Podcasts for you to check out in 2014

  • 5 Great Edu Podcasts for you to check out in 2014
  • by @jeffbradbury
  • "Are you looking to outsource your professional development in 2014? Are you tired of searching and searching through thousands of blogs and reading through countless paragraphs sharing the hows and whys of educational technology?  Who has time to do this.  Have you tried listening to podcasts for your professional development?
  • Podcasts are first and foremost FREE.  They are ON DEMAND content and can answer dozens, if not hundreds of dozens of questions that you may have about educational technology, professional pedagogy and more.  Did you know there are more than 700,000 podcasts on iTunes … RIGHT NOW?"

Publishing 3.0 - A new model for independent educational publishing

  • Nik Peachey: "My New Years resolution this year was to start work on a series of ebooks for iPads, e-readers and other digital devices. This has been my ambition since I published my first book Web 2.0 Tools for Teachers back in 2009, but I’ve never felt that the time, the technology or the market was at the right place.
  • Significant changes over the last couple of years though have led me to believe that now is the time to look at a new model of ELT publishing, at least for the realm of teacher development books."
  • Publishing 3.0 - A new model for independent educational publishing

Scoop.its for ELT

Französisch

Call for papers - Appel à communication für Colloque Cyberlangues 2014 in Rennes eröffnet

  • Appel à communication
  • Colloque Cyber-Langues 2014
  • Titre : "Mobilité et numérique : l’éducation 2.0 ?".
  • Langue à l’honneur : le Français Langue Étrangère (FLE)
  • Calendrier : du lundi 25 au mercredi 27 août 2014.
  • Lieu : Lycée Joliot Curie, 144 Boulevard de Vitré, 35700 Rennes (académie de Rennes)
  • Structure à l’initiative du projet :
  • "L’association Cyber-Langues regroupe des enseignants utilisant les technologies de l’information et de la communication pour l’enseignement et l’apprentissage des langues."
  • Proposition de communication
  • "Il est demandé à chaque intervenant de remettre obligatoirement au bureau de l’association, pour évaluation, une présentation de sa communication. Ci-dessous, vous trouverez un formulaire en ligne à compléter, sur lequel notamment vous indiquerez le titre de la présentation (55 caractères, espaces compris maximum), et résumerez celle-ci en 250 mots minimum. Les présentations incomplètes ne seront pas examinées.
  • Votre proposition devra nous parvenir impérativement avant le 5 mars 2014, date de clôture de l’appel à communication. Un accusé de réception vous parviendra par courrier électronique et vous serez avisé de la décision du bureau au mois d’avril."

Das Projekt „Un autre monde / Eine andere Welt“ von Christophe Jaeglin und Stephanie Wössner wird prämiert

  • Nominierungen d-elina School
  • Die Preisverleihung [durch die Bitcom] für die Kategorie School findet am 28. März im Rahmen der didacta in Stuttgart statt.
  • "Beim Projekt „Un autre monde / Eine andere Welt“ handelt es sich um einen virtuellen Austausch, in dem sich Schüler aus Deutschland und Frankreich neue Identitäten der jeweils anderen Nationalität erfunden haben (incl. Bild, Rollenkarte, mündlicher Selbstvorstellung) und als diese Personen mit Hilfe von Web 2.0-Tools in einem fiktiven europäischen Jugenddorf interagiert.
  • Das Projekt ist prinzipiell übertragbar auf andere Sprachen und Lerngruppen, und es ist angedacht, es langsam auszubauen, um das europäische Dorf mit Leben zu füllen.
  • Es handelt sich hier um ein Gemeinschaftsprojekt zwischen dem Albeck Gymnasium Sulz und dem Collège Frédéric Hartmann in Munster, Frankreich."

Siehe dazu:

  • Am 07. 04. 2014 wird Christophe Jaeglin zusammen mit Stephanie Wössner das gemeinsame vom OFAJ preisgekrönte grenzüberschreitende Projekt "Un autre monde" in französicher Sprache im Rahmen eines LPM-Webinars vorstellen.
  • Anmeldungen: Mail an JWagner@lpm.uni-sb.de

Bonjour de France

A - Z: Links für FranzösischlehrerInnen

  • Linksammlung von Jürgen Wagner
  • alphabetisch geordnete Rubriken zu allen Bereichen des Französischunterrichts.
  • A to Z: FR

Le féminin des noms et des adjectifs

  • Le féminin des noms et des adjectifs
    "Accorder les noms et les adjectifs au féminin n’est pas toujours chose facile. On doute souvent sur la bonne terminaison à écrire. Pire, certains mots changent complétement d’un genre à l’autre.
  • Voici, pour vous aider, un tableau qui reprend 13 règles essentielles pour ne plus vous tromper, ainsi qu’une liste de quelques cas particuliers à mémoriser.
  • 13 règles à retenir pour ne plus vous tromper"

Neues von Insuf_FLE [Jean-Michel Ducrot]

  • Des livres pour enfants qu'on télécharge!
  • "Télécharger des livres pour enfants en totale légalité, rien de mieux pour des séances pédagogiques avec les petits! Si vous travaillez en classes primaires et que vous manquez de matériel, pourquoi ne pas visiter ce site qui vous offre de nombreuses possibilités de livres à télécharger."
  • Filles, jeunes-filles, jeunes femmes et femmes : la moitié de nos apprenants!
  • "Lorsqu'on enseigne dans nos sociétés encore très patriarcales, accordant encore bien trop peu d'importance au rôle crucial des femmes qu'elles devraient avoir dans les plus hautes fonctions, au niveau sociétal, économique, politique ... Il est de indispensable de se rappeler que l'éducation, et notamment l'éducation en langue étrangère doit insister très tôt sur le rôle majeur des femmes ..."
  • Jeu concours : Vacances idéales - destinations Langues Marseille
  • "Parlez-nous de vos vacances idéales et … faites-nous rêver" !
  • "Voilà ce que propose le centre  Destination Langues de Marseille
  • Pour participer : envoyez un texte + une photo à :  jeu@destinationlangues.com
  • Les 2 meilleur(e)s, sélectionné(e)s par nos étudiants, gagneront comme 1er prix un cours de français intensif de 2 semaines à l’Institut Destination Langues ... "
  • Calligraphions...
  • "L'écriture est essentielle pour bien des apprentissages. L'art de la calligraphie est un art à part entière et ce mois de janvier pourrait donner envie à vos apprenants de formuler leurs vœux sur une carte manuscrite, en français.
  • Regardez ce reportage de  France 24, rubrique Arts de vivre . Il met en lumière deux artistes-artisans, travaillant l'art de la Calligraphie."
  • Petit guide interactif de Paris - Culture-FLE
  • "Il n'est pas toujours évident de proposer du matériel à nos apprenants, susceptible de les intéresser quand ils travaillent en autonomie. Pourquoi ne pas leur proposer lorsque vous abordez les régions ce petit guide interactif fort intéressant.
  • La culture passe aussi par de jolies réalisations sur Internet. "

 

http://insuf-fle.hautetfort.com/

Neues von InteractiFLE

Fiches "Chanson"

1 jour 1 actu: Des outils pour mieux comprendre l'info

  • Jeux olympiques d’hiver : quelle histoire !
  • "Cocorico ! Les premiers Jeux olympiques d’hiver ont eu lieu en France, à Chamonix, en 1924. Pour la première fois, cette année, ils se déroulent en Russie, à Sotchi. Voici quelques infos sur ce grand rendez-vous suivi par 3 milliards de téléspectateurs."
  • Une clinique pour les phoques
  • "Chaque hiver, de jeunes phoques gris viennent s’échouer sur les côtes de Bretagne. Épuisés, blessés, ces mammifères marins sont recueillis à la clinique des phoques d’Océanopolis à Brest où ils reprennent des forces."

Unterrichtseinheiten Französisch auf lehrer-online.de

  • Unterrichtseinheiten Französisch
  • "Thematisch geordnete Unterrichtseinheiten für das Fach Französisch finden Sie in diesem Bereich. Die Unterrichtsentwürfe verdeutlichen zum Beispiel, wie im Französisch-Unterricht die Kommunikation mit Muttersprachlern per E-Mail und in Foren stattfinden kann.
  • Die Möglichkeit, via E-Mail und Forum mit anderen Menschen zu kommunizieren, birgt auch für den Französisch-Unterricht große Vorteile. So ist es möglich, "erst zu denken und dann zu schreiben" und sich dennoch nahezu synchron auszutauschen. Die Arbeit mit digitalen Kommunikationsmitteln ist jedoch nur ein Beispiel für modernen Französisch-Unterricht. Weitere Unterrichtsideen finden Sie in der folgenden Übersicht."

Comment utiliser Facebook en classe de FLE ?

  • "Initialement créé pour ras­sem­bler les lycéens et étudiants des pays anglo­phones, Facebook, le réseau social le plus uti­lisé par les élèves est aujourd'hui très peu exploité par le per­son­nel ensei­gnant.
  • Comment uti­li­ser cet outil de manière inno­vante et sécu­ri­sée en classe ?
  • Utiliser Facebook en cours ? La plu­part des ensei­gnants n'y songent même pas. Ils pensent ne pas avoir une maî­trise de l'outil suf­fi­sante de l'outil ou craignent de "perdre le contrôle".
  • Pourtant, les fonc­tion­na­li­tés de Facebook se prêtent par­ti­cu­liè­re­ment à un usage péda­go­gique et les élèves sont friands de ce genre d'expérience en classe.
  • Ce guide vous pro­pose des res­sources et des pistes pour exploi­ter de manière sécu­ri­sée le poten­tiel éduca­tif du réseau social le plus uti­lisé par les étudiants."
  • Source: FRANCOFOLIES de Abel Carballiño
  • "Le blog des mordus de France, de français, de francophonie... Para los locos por Francia, el francés, la francophonie..."

La musique sur Fransk sprog

Classe de français par Julie Dubé: sujets argumentatifs

  • "Tout peut être sujet à débat : la sécurité dans les sports est-elle bien assurée? Ainsi, devrait-on interdire toute mise en échec au hockey? Devrait-on exiger le port du casque à vélo? Du côté de la santé, devrait-on interdire la vente de malbouffe? Peut-on réellement resserer la loi jusqu’à interdire de fumer dans les automobiles et dans les résidences privées? En environnement, le citoyen québécois fait-il suffisamment d’effort? À qui revient la responsabilité de nettoyer les écosystèmes?
  • Ce sont autant de questions que l’on peut débattre. Voici d’autres sujets qui peuvent retenir votre attention. Vous aurez d’abord à formuler une question portant à la controverse comme les exemples donnés pour certains sujets. Vous aurez tout simplement ensuite à fouiner pour trouver de l’information afin de compléter votre travail…"
  • Classe de français par Julie Dubé: sujets argumentatifs

Des jeux pour le FLE

  • Des jeux pour le FLE
  • "Des jeux de société détournés pour un usage pédagogique en classe de FLE, le tout expliqué en vidéo. Bienvenue sur Des jeux pour le FLE, la première Web-série pour les professeurs de français langue étrangère !"

Légendes de France

  • Légendes de France
    Cliquez sur une région pour en découvrir les légendes
  • Légendes de Bourgogne
  • Légendes de Bretagne
  • Légendes du Centre
  • Légendes de Champagne-Ardenne
  • Légendes de Franche-Comté
  • Légendes d'Île-de-France
  • Légendes Languedoc-Roussillon
  • Légendes du Limousin
  • Légendes de Lorraine
  • Légendes des Midi-Pyrénées
  • Légendes du Nord-Pas-de-Calais
  • Légendes de Normandie
  • Légendes du Pays de la Loire
  • Légendes de Picardie
  • Légendes du Poitou-Charentes
  • Légendes de la région PACA
  • La région Rhône-Alpes
  • z. B.:
  • Légendes de Bretagne

 

 

Tous les dictionnaires utiles au même endroit

  • Un annuaire de dictionnaires bien choisis, accessibles sur la même page.
    "Le site les-dictionnaires.com mérite de figurer parmi vos signets. En effet, vous accéderez grâce à ce portail à tous les dictionnaires pratiques dont vous aurez besoin.
  • Le site propose 19 catégories de dictionnaires. Des dictionnaires de langue frnaçaise bien sûr, mais aussi des dictionnaires pour enfants, de sciences et techniques, de gastronomie, humoristiques... Dans cette dernière catégorie, on trouvera par exemple le dicomoche, qui recense "tout ce qui est nécesssaire pour écrire et causer moche". Dans la catégorie "dictionnaires de langue française et langues de France", on découvrira notamment un dictionnaire du patois savoyard, mais aussi un dictionnaire de faux amis, ces mots dont on confond volontiers la définition avec celle d'un mot proche (exemple : acomodation / accomodement). "
  • Tous les dictionnaires utiles au même endroit
  • http://www.les-dictionnaires.com/

Neues von "Les Zexperts" - Blog pédago

Neues von "Le français et vous"

Neues von "T'enseignes-tu?"

Spanisch

A - Z: Links für Spanischlehrer

Jornadas Hispánicas 2014 in Bremen: Universität Bremen, 27.– 29. März 2014

  • Jornadas Hispánicas 2014 in Bremen
    Thema: Spanischunterricht weiterentwickeln – Perspektiven eröffnen
  • Der Deutsche Spanischlehrerverband lädt alle Lehrkräfte an Schulen, Hochschulen und anderen Bildungseinrichtungen herzlich zur Teilnahme an den Jornadas Hispánicas 2014 mit dem Thema „Spanischunterricht weiterentwickeln – Perspektiven eröffnen“ ein.
  • Die Jornadas 2014 sollen sich insbesondere der Weiterentwicklung des Faches widmen, einen Überblick über diese neuen Entwicklungen und die sich stets verändernde Unterrichtslandschaft liefern und dabei Anregungen und Impulse geben, um neue Perspektiven zu eröffnen. Zur Teilnahme laden wir neben den DSV-Mitgliedern alle Spanischlehrkräfte (institutionsunabhängig) ein.
  • Die Vorträge werden den folgenden thematischen Sektionen zugeordnet:
  •     Interkulturelles Lernen
  •     Fertigkeiten
  •     Digitale Medien
  •     Berufsbildende Schulen
  •     Film und Literatur
  •     Heterogenität, Binnendifferenzierung, Inklusion
  •     Lehrwerke
  •     Testen, Evaluieren, Fördern
  •     VHS, Erw.Bildung, Sprachschulen
  •     Freie Sektion

 

 

Jornada didáctica de Potsdam: interculturalidad y lengua extranjera

  • El próximo 13 de mayo se celebrará la
  • Jornada didáctica de Potsdam: interculturalidad y lengua extranjera
  • organizada por la Cátedra de Didáctica de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Potsdam
  • Programa
  • Inscribirse: enviar un correo-e a barquero@uni-potsdam.de indicando nombre, apellidos y centro de trabajo
  • Philosophische Fakultät - Professur für Fremdsprachendidaktik - Didaktik der spanischen Sprache - Am Neuen Palais 10

La guía definitiva para ver películas de dominio público en Internet

  • Por Juan Diego Polo en Cine, Populares
  • "Muchos son los sitios web que ofrecen la posibilidad de ver películas en la web, aunque la gran mayoría no tiene la licencia necesaria para hacerlo, con lo que son retirados al cabo de poco tiempo.
  • Con las películas de dominio público no ocurre eso, clásicos del cine que están dispersos en varios portales especializados, miles de títulos que pueden divulgarse sin miedo de estar infringiendo ninguna ley.
  • Aquí os dejo una serie de sitios, recopilados en openculture, que nos permiten tener acceso a varios largometrajes, documentales y demás obras del séptimo arte. Muchos de estos vídeos son de dominio público, otros se distribuyen de forma gratuita, otros tienen licencias particulares… pero todos ellos puedes verse sin tener que pagar nada."
  • La guía definitiva para ver películas de dominio público en Internet

Neues von VeinteMundos

  • La fiesta de Independencia de México
  • LAS FALLAS - La Gran Fiesta Callejera
  • https://www.facebook.com/veintemundos
  • VeinteMundos bietet jetzt an: ein exklusives ebook mit 24 Artikeln
    - das ganze VeinteMundos-Jahr 2011 in einem!
  • http://www.veintemundos.com/de/ebook/
  • Am 12. Juni 2014 wird Iris Palacios das beliebte spanischsprachige Magazin in einem LPM-Webinario und damit verbundene didaktische Perspektiven vorstellen.
  • A3.124-1434: VeinteMundos, incluyendo a Latinoamérica en el aula ELE
  • Iris Palacios
  • 12. 06. 2014 - 19:00h - 20:30h
  • Zugangslink: webconf.vc.dfn.de/veintemundos/
  • - una revista gratuita para aprender español
    - artículos leídos en acento latino y acento español
    - aspectos culturales de los países de hispanohablantes
    - los valores de la lengua y las costumbres fuera de España
    - la traducción de palabras claves y vídeos complementarios
    - un recurso esencial para el método comunicativo
  • Anmeldungen schon jetzt per Mail an JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Los 20 Mundos: die 20 spanischsprachigen Länder übersichtlich auf einer Karte
  • Interessante Artikel aus der spanischsprachigen Welt – alle zwei Wochen neu.
  • Gratis abonnierbar, jeder Artikel beinhaltet die Rubriken Audio, Vocabulario, Expresiones, Gramática und Comprensión
  • Die Teilnehmer am Webinar können das ebook von WeinteMundos für 5 Euro statt 10 erwerben.

WebQuest-Material: "México: arte, música y cultura" - auf lehrer-online.de

  • WebQuest-Material: "México: arte, música y cultura"
  • Autorin: Petra Lipsmeier
  • "Mit dem WebQuest "México: arte, música y cultura" lernen Schülerinnen und Schüler im Unterricht oder als Selbstlern-Sequenz Aspekte der mexikanischen Kultur anhand ausgewählter Beispiele (Frida Kahlo, el día de los muertos, mariachis) kennen. Am Ende sollen sie die Informationen strukturiert präsentieren.
  • Der WebQuest lädt Schülerinnen und Schüler auf eine Reise nach Mexiko ein, um sich mit den kulturellen Begebenheiten des Landes auseinanderzusetzen. Die Auseinandersetzung erfolgt exemplarisch und zum Teil binnendifferenziert anhand verschiedener Internetseiten.
  • Dabei werden verschiedene Zugänge berücksichtigt: von klassischer Textarbeit über Bildanalysen und virtuelle Besuche bis hin zu Videos. Während des WebQuest sind Aufgaben aus verschiedenen Anforderungsbereichen zu bewältigen, die zum Teil für die ergebnissichernde PowerPoint-Präsentation genutzt werden."
  • Unterrichtsmaterial "La generación ni-ni"
  • Autorin Petra Lipsmeier
  • "Die Finanzkrise hat - nicht nur - in Spanien zu Jugendarbeitslosigkeit und Perspektivlosigkeit geführt. Unter der Bezeichnung "Movimiento 15-M" protestiert die "generación ni-ni", die "weder arbeitet noch studiert", gegen die vermeintlich undemokratische Übermacht des Finanzmarktes.
  • Dieses Unterrichtsmaterial beleuchtet das aktuelle Thema.
  • Unterrichtsmaterial "generación ni-ni": Schmuckbild: Demonstration in Spanien
  • Die Unterrichtssequenz mit dem thematischen Schwerpunkt "¿Los jóvenes no hacen nada?" ist im Rahmen des in vielen Bundesländern verpflichtenden Zentralabiturthemas "jóvenes" anzusiedeln und bietet einen Blick auf aktuelle Sichtweisen und gesellschaftliche Phänomene in Spanien seit dem 15. Mai 2011 ("Movimiento 15-M" versus "la generación ni-ni").
  • Die beiden Ansätze werden einander gegenübergestellt, um für Stereotypisierung, wie sie oftmals für andere Teilthemen ("botellón" oder "hijos eternos") vorgenommen wird, zu sensibilisieren.
  • Durch Internetrecherche und Textarbeit erhalten die Schülerinnen und Schüler Informationen über beide Teilaspekte, sodass sie abschließend ein eigenes Urteil formulieren können."

Neues von "ProfeDeELE"

Neues von TodoELE

Fächerübergreifend

Programm der DafWebCon 2014

  • Nicht nur für Lehrkräfte mit Deutsch als Fremdsprache (DaF) hat diese Webkonfernz SEHR viel zu bieten. In mehreren Online-Konferenzräumen finden ganztägig hochinteressante Vorträge statt.
  • Eine bewundernswerte Glanzleistung der Organisatorinnen und Moderatorinnen
  • Angelika Güttl-Strahlhofer, Heike Philp und Nadja Blust freuen sich schon darauf, Sie bei der Konferenz (wieder) zu treffen und bitten Sie, auch Ihre Kolleg/inn/en und ihre Studierenden über die Veranstaltung zu informieren.

TELLconsult is coordinating summercourses for professionals in Language and Vocational Education

  • "In collaboration with the Universities of Antwerp, Nice and Catalunya (OU), the Further Education institute Norwich City College and the Kildare and Wicklow Education & Training Board, TELLconsult is coordinating summercourses for professionals in Language and Vocational Education based on results of the EU projects the afore mentioned organisations were involved in.
  • For more background info on the Erasmus for all programme and on the arrangements for course grants and other terms for course provision click here.
  • For updates on grant arrangements and calls for other EU initiatives also see the pages published by The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA)"
  • http://www.koenraad.info/content/current-courses
  • Course #1: 'Using Interactive Whiteboards in Vocational Education'(Valencia, week 28, 2014).
  • Course #2: 'Preparing to be a trainer/coach to promote the effective use of Interactive Whiteboards in Vocational Education'(Valencia, week 28, 2014).
  • Course #3: 'Modern Language Methodologies & Technologies to promote Intercultural Communication & Telecollaboration'(Valencia, week 29, 2014).
  • Course #4: 'Using Interactive Whiteboards in Language Education’(Valencia, week 29, 2014).
  • Ton Koenraad wird diese Summer Courses und die Newerbungsformalitäten in einem LPM-Webinar vorstellen. - Siehe Rubrik "Online-Fortbildungen"

 

 

Einige Vorträge von school@Learntec in Karlsruhe [4. - 6. Februar 2014]

Wordle im Unterricht: Ein Plakat aus Wörtern

Standardwerk für Ihre Seminarbibliothek: Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht

  • Untertitel: ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule
  • Herausgegeben von Wagner, Jürgen / Heckmann, Verena
  • Verlag: Hülsbusch, W | ISBN: 978-3-86488-022-3
  • "Der Sammelband stellt Good-Practice-Beispiele von Web-2.0-basierten Anwendungen für den Sprachunterricht vor und versteht sich als ein praxisorientierter Leitfaden für den Web-2.0-Neuling, aber auch den „Power-User“.

Moodle

Moodle and web 2.0

Using Meta courses in Moodle 2

  • Using Meta courses in Moodle 2
    "Meta courses aren't a new feature in Moodle, they've been around since the Moodle 1.9 days. Since then there have been a lot of changes in how they work, and the more modern setup can be very useful in a workplace environment.
  • Meta courses have become excellent for managing information for teams or groups or staff. You may want a course where everyone taking one of a group of courses can meet and gather - building a community of learners in the process.
  • You can also have courses for individual teams and then a meta course bringing everyone in a division together."

50+ Moodle tutorials by @Learninghouse

  • LearningHouse is an organization that specializes in creating and bringing college programs online. Generally they do so using Moodle as the LMS. Thankfully they’ve shared their 50+ Moodle tutorials via Youtube for the curious Moodler to watch and learn from.
  • 50+ Moodle tutorials by @Learninghouse

Poodle: A portable Moodle solution

  • "Educators in larger seminaries and institutions of higher learning frequently create online courses using Moodle (open-source CMS).
  • Moodle works well on the web, but what about isolated educators without access to an Internet connection? Should they be excluded from online education and resources?
    With Poodle, they’re not!"
  • Article

Moodle Tutorials auf YouTube

Moodle Single Activity Format

  • Moodle Single Activity Format
  • By Tracey Gentle
  • "How many times have you just wanted to add one activity or resource to Moodle for your students to use for homework or as a support aid?  But the thought of creating a new course and then adding the activity or resource seems long winded so you don’t bother. 
  • Well in Moodle 2.6 this can be done quickly and efficiently using the Single Activity Format.  No deleting sections because you do not need them and your students do not have to click into a course to see a solitary activity that they then have to click on to access.  
  • Your students will see the name of the activity and click on it to start work."
  • Detecting and clearing out unused accounts
  • By Johnathan Hutchinson
  • "Learning institutions have a large number of user accounts to keep track of on their Moodles. Depending on how you generate your accounts, you may find that over time you end up with a large number of accounts that aren’t being used – students and parents who have had accounts generated for them, but have never logged in.
  • Moodle makes it quite easy to clear these accounts out, through bulk user actions."

Top 5 Moodle Plugins to Increase Productivity

  • Top 5 Moodle Plugins to Increase Productivity
  • by LambdaSolutionsInc - 59 minutes
  • A recording of a Jan 23, 2014 webinar with Moodle Partner Lambda Solutions. Covers best practices in evaluating, as well as the Top 5 Plugins for Productivity:
  • - Attendance
  • - Real-Time Quiz
  • - Face-to-Face Training
  • - Certificates
  • - Configurable Reports

Online-Fortbildungen

Wichtige Neuerung betreffend der Aufzeichnungen der Online-Fortbildungen

  • Da der Plattenplatz auf meinem Adobe Connect Konto ausgeschöpft ist, müssen Aufzeichnungen früherer Webinare gelöscht werden, um Platz für weitere Online-Fortbildungen "freizuschaufeln".
  • In Zukunft werden die neuen Aufzeichnungen nur noch für begrenzte Zeit online verfügbar sein.
  • Da die Sicherungen nur innerhalb Adobe Connect "laufen", können Sie leider nicht an anderer Stelle bereitgestellt werden.
  • Ich bitte um Verständnis.

 

 

Aufzeichnung der Online-Fortbildung mit Nik Peachey "Using Online Video"

Aufzeichnung des Webinars " Meilleurs sites Web 2.0 pour professeurs de langues"

  • Am 07. 04. 2014 wird Christophe Jaeglin zusammen mit Stephanie Wössner das gemeinsame vom OFAJ preisgekrönte grenzüberschreitende Projekt "Un autre monde" in französicher Sprache im Rahmen eines LPM-Webinars vorstellen.
  • Anmeldungen: Mail an JWagner@lpm.uni-sb.de

Materialien zum Webinario zu den "Redes sociales" mit Pilar Munuera

Aufzeichnung des webinars Live zusammen an Inhalten arbeiten - Google Drive im Unterrichtsalltag

E4.123-0634: 21st century ICT tools to engage your language students

  • Referentin: Marie-Hélène Fasquel
  • Leitung: Jürgen Wagner
  • - Hands-on workshop.
    - Introduction to different free web 2.0 tools to engage your
    students and to a selection of tools to help students collaborate and
    publish their work online.
    - Web 2.0 tools to promote the speaking, writing, listening and
    reading skills.
    - Short introduction to a free professional development course for
    teachers of English or other languages as a second language
  • 17. 02. 2014 - 19:00h - 20:30h
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/web20tools/
  • Info: http://v.gd/MHF21

Webinar with Ton Koenraad "Approaches and materials for Interactive Whiteboard professional development in 3 EU projects"

  • Presenter: A.L.M. (Ton) Koenraad, (MA, Utrecht)
  • TELLConsult
    Current EU Projects:
  • CAMELOT (Machinima in Language Education)
  • EuroVersity  (Using 3D virtual worlds in education)
  • Tabula Alba (Interactive Whiteboards in Education)
  • http://www.koenraad.info/
  • Date: 27. 02. 2014 - 19:00h - 20:30h
    - In this webinar we present the outcomes of 3 EU projects addressing teacher competences development related to Intractive Whiteboard (IWB)-supported teaching and learning.
    - Two of these projects (iTILT and SmartVET) had a specific target group, language and vocational professionals respectively.
    - In the third project, CPDlab, part of the iTEC project 'Designing the Future Classroom' run by the European Schoolnet, a generic course was developed and piloted targeted at teachers across school desciplines and educational sectors.
    - Having been involved in all of them we conclude by describing a number of EU fundable summercourses we are coordinating, based on the best practices and training materials the afore mentioned project produced.
  • Access link: https://webconf.vc.dfn.de/euprojects/
  • Select the option „enter as a guest“
  • Enter your full name !!! into the textbox
  • You don’t need any login data !!!
  • Register by writing an email to JWagner@lpm.uni-sb.de
  • If yours is a first time registration, please send along the name of your school, university or other institution for our database.
  • Certificates of attendance can be obtained upon demand.
  • Host: Jürgen Wagner
  • Infosheet

A2.112-1934: Jugendliteratur im Netz

  • Referent: Stephan Waba
  • Datum: 18.03.2014 - 19:00h bis 20:30h
  • "Jugendliche bewegen sich heutzutage selbstverständlich im Internet, kommunizieren miteinander, tauschen sich aus, schließen Freundschaften, stellen sich dar. Warum sollten wir LeseerzieherInnen dann nicht einmal den Versuch starten, eine Klassenlektüre (Jugendbuch) mit Hilfe von aktuellen Angeboten aus dem Internet zu besprechen und kreativ weiterzubearbeiten? Diese eLecture stellt praktische Beispiele anhand des Jugendbuches „Die Wolke” von Gudrun Pausewang vor und gibt Gelegenheit zum Austausch von Erfahrungen."
  • Zugangslink: https://webconf.vc.dfn.de/jugendliteratur/
    (als Gast eintreten)

Englisch – Up to date: Auffrischungskurs Englisch Didaktik für Fachkonferenzleiter/innen

Recording of Nik Peachey's IATEFL Webinar: Creating a tech friendly environment in schools

E-Learning EN

Nik Peachey's Digital Classrooms Project

Digital Classrooms - Online Video: Nik Peachey's Iniegogo Fundraising Project

  • Digital Classrooms - Online Video
  • A digital resource book to help teachers exploit online video technology in learning.
  • Share this campaign
  • About the ebook
  • "The book will be the first in a series of low cost interactive e-books that teachers will be able to download in different formats and take round with them on iPads, e-readers or as PDF and ePub on their computer. These will be a books that will always be available for just-in-time learning support and for new teaching ideas.
  • The first book will deal with how to create and exploit web-based video both inside and outside the classroom."

Free Technology for Teachers - Richard M. Byrne's Blog

Neues von "Edudemic"

Evernote for Beginners: The Basics of the Most Popular Notebook App

  • by Hannah Richards
  • "Evernote’s perhaps the most well-known digital notebook app ever made. It’s nearly synonymous with digital notes. And yet, being a notebook app doesn’t even begin to explain its popularity.
  • If it was only an app where you could type in notes, the most organized among us would be using it to write the details of their lives and works, but that’d be it.
  • The rest of us unorganized people would still be unorganized, and still wouldn’t be taking notes. The magic of Evernote is that it’s an app where you can add everything—from typed-in notes to scanned documents to photos of a restaurant menu—in one unorganized mess, and it can still make sense of the madness and let you find anything you’ve ever added in seconds. And it does all that from any of your devices, for free, so you’ll truly never forget anything.
  • That’s the power of Evernote.
  • In this tutorial, I’ll show you the basics of how to use Evernote, introduce you to the Web Clipper and its wonders, and help you master the search functions that’ll let you find anything in your Evernote, no matter how unorganized you are."
  • Article

Foldr: Access Your Windows Files on iPad or Through a Browser

  • Foldr: Access Your Windows Files on iPad or Through a Browser
  • "Foldr is your school’s own locally hosted Dropbox that makes accessing and saving student work on iPads really simple.
    How do you save student work from your iPads to a central location, and how do you access work already created on your desktop computer on your iPad?
    If you're using iPads in school you've likely come across this problem.  In fact, this is one of the most searched for topics on ClassThink. How do you easily get work on and off your iPad?"

Digital Storytelling and Stories with the iPad

  • Digital Storytelling and Stories with the iPad
  • "Digital storytelling is an art form conveying a message. It uses images and voice narration to convey emotion with the message, and to ignite empathy from the audience. It incorporates storyboarding and writing a script. It is created with digital tools and published on the Internet.
  • I often think of digital storytelling as something done in first person because it creates that personal connection. Whereas, I think of a digital story as an anecdote or story typed or narrated in third person."

Neues von "Educational Technology and Mobile Learning"

Apple TV vs Interactive Whiteboards in the Classroom

  • Apple TV vs Interactive Whiteboards in the Classroom
  • "There have been several posts on the web discussing what makes the most sense to purchase for the classroom, an Apple TV setup or an Interactive Whiteboard.
  • While it’s great to say one is better than the other,  I would like to show you the differences between the two setups and break each setup down into categories to see which outperforms the other."
  • Getting Started with Apple Configurator – Video Webinar
  • "If you haven’t been tuning in, I co-host the Tech Educator Podcast on Sunday evenings at 6PM Central time. The topic of the show last week was Apple Configurator and how great a tool it is for preparing a distribution of iPads.
  • I am currently working on a handbook, so to speak, that will detail all the great functions and facets of Apple Configurator – but until that is released, here is the video from my presentation on the ‘Getting Started’ steps on this great piece of FREE software!"

BeamAir 2.0 – turns iPhone or iPad into a powerful presentation tool

  • "Finally, the new BeamAir has arrived in the App Store. From the first version, we shifted focus a bit more towards presentations as there are plenty of photo sharing Apps anyway, but presentations are still a topic that has not been addressed too much. Still, we think the approach of BeamAir is somewhat unique also for sharing of images, but also really great for doing presentations.
  • Our vision is to make BeamAir the mobile presentation device for the mobile age, enabling users to quickly share documents, slides or images with anyone, anywhere. So basically, we aim to turn the iPhone or iPad (Android version might come at some point in the future as well) into a mobile projector.
  • Using BeamAir is straightforward and can be explained in two sentences: Start a the app session, select an image or a presentation and tell all viewers to enter the session ID displayed by BeamAir at http://www.beamair.com (or just go to http://www.beamair.com/sessionid). As you flick through the images or slides in the app, viewers see exactly the images and slides that your select – live and in real time."
  • Article
  • Download im iTunes Store ($4.99 - designed for both iPhone and iPad)

3 Ways Teachers Can Use iPads in the Classroom Infographic

  • iPad Graphic Organizer - First, Next, Then, Last
  • "This is an iWork Pages graphic organizer for students to write an informative paper about how to do something using the FIrst, Next, Then, Last format. Students download and open the graphic organizer on their iPad and enter their information."
  • iPad Graphic Organizer - Story Summary
  • "This is an iWork Pages graphic organizer for students to summarize a story, recount details from the text discussing the character, setting, theme, problem, and solution. Students download and open the graphic organizer on their iPad and enter their information."

Neues zu Haiku Deck [vorgestellt von Apps Gone Free]

Scoop.it: Android-Apps [c/o Jürgen Wagner]

E-Learning FR

TICE et langues

  • Scoop.it von Jürgen Wagner zum Thema "Les TICE en classe de langue".
  • Topaktuelle News zum Einsatz der "Neuen" Medien im Französischunterricht.
  • Les Scoop.its sur les TICE - compilation de Jürgen Wagner
  • envoyez vos suggestions à JWagner@lpm.uni-sb.de

Les licenses Creative Commons sur une carte carte mentale

  • "Ce matin, j'ai le plaisir de partager avec vous une carte mentale sur les licenses Creative Commons. Ce post m'a été inspiré par la lecture d'un post sur le blog de COREIGHT."
  • Sur le site vous pouvez télécharger la map sous format natif ou format jpg
  • Article
  • Source: http://pbernardon.blogspot.fr

FLE, TICE

“Ressources, articles sur le FLE et les TICE ”
Curated by Sarah Dosch, Institut Français de Madrid.

Nouveautés du Portail Langues [Académie de Versailles]

  • Site coup de coeur : Padlet (anciennement Wallwisher)
  • "Il s’agit d’un « mur » en ligne avec la possibilité de créer des petits messages rédigés, sous forme de « Post-It »."
  • padlet.com
  • Site coup de coeur : Quizlet
  • "permet de créer des activités ludiques pour faire acquérir du lexique.
  • Quizlet est un site (dont l’inscription est gratuite) qui permet de créer des listes de vocabulaire associées à des séries d’activités ludiques permettant l’apprentissage et la mémorisation du lexique.
  • Il est possible de lire, d’entendre les mots (dictés par un locuteur natif), de faire des jeux pour faciliter l’apprentissage et enfin de faire des tests pour en vérifier l’acquisition. Les différentes présentations visuelles (sous formes de fiches, de listings, de glossaires) et sonores des mots permettent de prendre en compte la diversité des élèves."
  • www.quizlet.com

E-Learning ES

Las TIC en el aula de ELE

  • Topical information about ICT in Spanish teaching via "Scoop.it"
  • curated by Jürgen Wagner
  • Scoop.its para ELE: Weitere topaktuelle kostenlose Angebote

Firefox para Android, un navegador con muchas posibilidades

  • Firefox para Android, un navegador con muchas posibilidades
  • "Además del navegador que tradicionalmente hemos encontrado en Android y, por supuesto, Google Chrome, existen otros muchos navegadores disponibles en el ecosistema Android. Dentro de todas las opciones disponibles, una muy buena opción es Firefox para Android, la apuesta de la fundación Mozilla.
  • Firefox para Android es un navegador muy versátil en el que podemos instalar complementos, usar el modo de navegación privada, sincronizar nuestros marcadores y contraseñas con los de nuestra instalación de Firefox en el escritorio y acceder rápidamente a la información gracias a su "modo lectura" y la home con las páginas que más solemos visitar."

Neues auf Slideshare

  • Del aula digital tradicional al aula digital invertida
  • by Catedra Digital - 11 diapositivas
  • "Las aulas digitales de la Universidad están en este momento en construcción, son aula tradicionales, donde la relación del profesor con el estudiante es vertical. Aspiramos a transitar de esta organización al aula digital invertida."

In eigener Sache

Liebe Abonnenten des LPM-Newsletters Moderne Fremdsprachen,