Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

120. Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

Topaktuell informiert via Twitter

  • Wer den nächsten Newsletter nicht erwarten kann, findet topaktuelle Infos auf meinem Twitter-Account oder in meinen Scoop.it-Angeboten in den einzelnen Rubriken.
    Derzeitige Bilanz auf Twitter: 2295+ "followers" :-)
  • https://twitter.com/wagjuer

Englisch

Cartoons: Geoffrey Hill's "The English Blog"

Sean Banville: Breaking News English

Daily Writing Tips

EFL Links - 1

EFL Links - 2

A to Z: Links für EnglischlehrerInnen

  • Linksammlung mit alphabetische geordneten Rubriken mit Ressourcen für den Englischunterricht
  • Webmaster: Jürgen Wagner
  • A to Z: EN

Scoop.its for ELT

Französisch

Appel à contribution: Hommage à @mjosfle

  • Le 20 novembre María José a choqué le monde du FLE par son tweet:
    "J'arrête de publier sur mon blog TICs en FLE "
  • http://ticsenfle.blogspot.com
  • Le blog-FLE de Mª José avait alimenté pendant de longues années cette infolettre et avait la cote auprès de nombreux enseignants du FLE.
  • Elle continuera quand-même à nous "servir" puisqu'elle continuera à utiliser Twitter.
  • Pilar Munuera et moi-même avons décidé de lui consacrer une conférence en ligne et cherchons des professeur(e)s qui y interviendraient pendant 10 à 15 minutes chacun en démontrant comment ils / elles ont pu bénéficier des ressources trouvées dans ce blog "phare".
  • Veuillez nous contacter par mail mpmunuera*at*gmail.com ou JWagner*at*lpm.uni-sb.de pour nous proposer vos contributions.
  • On aurait préféré faire intervenir Mª José elle-même, mais elle est bien trop modeste.
  • Veuillez diffuser ce lien au sein de vos collègues et communautés ! Merci !

 

 

Liens FLE - 1

Liens FLE - 2

Liens FLE - 3

A - Z: Links für FranzösischlehrerInnen

  • Linksammlung von Jürgen Wagner
  • alphabetisch geordnete Rubriken zu allen Bereichen des Französischunterrichts.
  • A to Z: FR

"T'enseignes-tu le FLE ?"

Spanisch

A - Z: Links für Spanischlehrer

Enlaces ELE

"ProfeDeELE"

TodoELE

Fächerübergreifend

Standardwerk für Ihre Seminarbibliothek: Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht

  • Untertitel: ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule
  • Herausgegeben von Wagner, Jürgen / Heckmann, Verena
  • Verlag: Hülsbusch, W | ISBN: 978-3-86488-022-3
  • "Der Sammelband stellt Good-Practice-Beispiele von Web-2.0-basierten Anwendungen für den Sprachunterricht vor und versteht sich als ein praxisorientierter Leitfaden für den Web-2.0-Neuling, aber auch den „Power-User“.
  • Buchtipps und Rezensionen

Moodle

Mixed Bag of Moodle Links

Moodle and web 2.0

Online-Fortbildungen

Online Fortbildungsangebote unseres Partners IQSH in Kiel

  • Das Institut für Qualitätsentwicklung an Schulen in Schleswig-Holstein (IQSH) in Kiel arbeitet seit Jahren erfolgreich mit dem LPM zusammen in Sachen Webinare.

 

 

 

Synthèse du webinaire : L'utilisation d'applications pour la compétence orale

  • E4.121-0156: L'utilisation d'applications pour la compétence orale
  • Sandrine PAC-KENNY
  • Host: Isabelle DUFRÊNE
  • 19.11.2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • - L'utilisation de l'appli Voice Recorder Pro
  • - Des applis pour travailler la prononciation
  • - Jeux de dés pour des activités orales
  • - Les QR codes pour des activités orales et l'évaluation
  • - L'appli Tellagami
  • - Fabriquer un dessin animé tout simplement tout en travaillant l'oral.
  • La synthèse du webinaire

Follow-up materials: Moodle-related webinar: From Newbie to Near-Pro: Making the most of Moodle’s tools in a listening course

  • Invitation to a FREE Moodle-related webinar :
  • From Newbie to Near-Pro: Making the most of Moodle’s tools in a listening course
  • Moving from simple courses that churn out PDFs to media-rich moodle courses that capture students’ interest
  • Taking the leap from being the manager of a document storage platform to running a course with a clear progression and a mix of activities
  • Integrating lesser-used activities like choices and quizzes
  • Embedding various kinds of files and media in your moodle course
  • Making extensive use of conditional activities and activity completion tools to track student progress and to control the pace of your course
  • Using conditional availability to create a hybrid attendance/online course
  • Monday November 23rd 2015 – 19:00h – 20:30h CET
  • Presenter: Dr. HENRY RADEMACHER
  • Host: MARY COOCH, "MoodleFairy"
  • Dr. HENRY RADEMACHER is a Senior Lecturer in the English Department at Saarland University.
  • He is the designated “moodle man” for his department, and is slowly but surely learning how to make most of his courses paperless [at least in theory …:-)].
  • Follow-up materials

Nachbereitende Materialien zum Webinar: Flipped Classroom – ein Erfahrungsbericht vom Unterrichten mit Erklärvideos

  • Flipped Classroom – ein Erfahrungsbericht vom Unterrichten mit Erklärvideos
  • Einsatzszenarien von Erklärvideos (inclass-flip, half-flipped, flipped)
  • Erfahrungen aus 2,5 Jahren Unterricht mit Erklärvideos
  • Digitales Klassenzimmer, OER, Digitale Bildung: Flipped Classroom als innovatives Konzept
  • Lehrervortrag vs. Entdeckendes Lernen? Das kommt in ein Video!
  • Didaktische Begründung des Konzepts
  • Mit YouTube eigene Erklärvideos reflektieren
  • Kontrollverlust und Öffnung des Unterrichts? Wie ich trotzdem erfahre, ob meine Schüler lernen
  • (Unwissenschaftliche) Auswertung der Ergebnisse von 2,5 Jahre Flipped Classroom: es funktioniert
  • Vernetzung unter „Flippern“: Twitter, ICMChatde, http://www.umgedrehterunterricht.de
  • Do 26. 11. 2015 – 19:00h – 20:30h CET
  • Referent: SEBASTIAN SCHMIDT
  • Moderator: CHRISTIAN SPANNAGEL
  • SEBASTIAN SCHMIDT: (@FlippedMathe) ist seit 2009 Realschullehrer in Bayern für die Fächer Mathematik, katholische Religionslehre und IT. Er erstellt seit 2012 Videos
  • für seinen Unterricht und setzt sie im Fach Mathematik ganzheitlich mit Flipped Classroom ein.
  • Seine Erfahrungen hat er auf seiner Homepage www.flippedmathe.de zusammengefasst. Einen seiner Vorträge hat er auch bei YouTube ins Netz gestellt.
  • Nachbereitende Materialien

Synthèse du webinaire : Enseigner la littérature autrement avec les TICE

  • Enseigner la littérature autrement avec les TICE
  • Intervenante: MARIE-HÉLÈNE FASQUEL-ERHART
  • Auteurs invités: Eric Price, Nathalie Bagadey, Sophie G. Winner et Cyane
  • Modération: STEPHANIE WÖSSNER & CHRISTOPHE JAEGLIN
  • 30. 11. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • Ce webinaire comprend :
  • Le compte-rendu d’un projet collaboratif avec un auteur américain,
  • De divers projets d’écriture d’invention,
  • Le partage de sites utiles pour l’étude de la littérature,
  • Des ressources pour la classe inversée.
  • Synthèse du webinaire

Foolow-up materials relating to the globinar "Empower students and give them a voice"- with Amelie Silvert

  • Présentatrice: AMÉLIE SILVERT
  • Modératrices: ISABELLE DUFRÊNE et CHRISTELLE MICHELET
  • Empower students and give them a voice
  • Tips and ideas on how to rethink listening activities in class.
  • Use our voice as a teaching tool for better efficiency.
  • Broadcast a radio at school: an account of multiple and successful tries at live radio sessions in class.
  • Give Skype a place of choice in our teaching and meet outstanding people
  • Publish an interactive booklet that showcases the students' work
  • 03.12.2015 19:00h - 20:30h CET
  • Follow-up materials

Materiales relacionados al webinario "La clase invertida: trayendo la práctica al aula" - con Rita Zeinstejer

  • E4.124-0156: La Clase Invertida: trayendo la práctica al aula
  • Ponente: RITA ZEINSTEJER
  • Anfitrion: FERNANDO PLANS
  • 07. 12. 2015 | 19:00h - 20:30h CET
  • El modelo de “Clase Invertida” (Flipped Classroom) lleva el aprendizaje fuera de las paredes del aula. Consideraciones:
  • - libera el tiempo de clase para proyectos, la reflexión sobre el propio aprendizaje, el asesoramiento entre los alumnos
  • - los estudiantes dirigen los debates y las prácticas con la guía del docente
  • - los estudiantes realizan una búsqueda activa de las soluciones a los problemas que plantea el docente
  • - El modelo favorece el aprendizaje colaborativo entre el alumnado y una competencia sana y productiva
  • RITA ZEINSTEJER abordará el tema de este modelo iniciado en el mundo anglosajón, compartiendo:
  • - objetivos
  • - características
  • - programas y herramientas de la web que promueven la integración de este modelo en el aprendizaje del idioma extranjero
  • Materiales post-paratorios

E4.505-0456: Utiliser l'iPad dans ma classe de langues, quelles activités ?

E4.124-0356: La gamificación o el uso de las mecánicas y dinámicas de los juegos en entornos no lúdicos

  • Jueves, 17 de diciembre 2015 | 19:00h – 20:30h CET
  • Ponente: Javier Espinosa Gallardo | IES Antonio de Nebrija
    Anfitriona: Marisa Blanco Gómez | Universidad Rey Juan Carlos
  • Enlace de acceso: https://webconf.vc.dfn.de/juegos/
  • Introduzca  sin falta !!! su nombre y apellido !!!, por favor
  • No necesita ni nombre de inicio de sesión ni contraseña
  • Otros webinarios del LPM: v.gd/webinars
  • Para registrarse envíe usted un correo electrónico a JWagner@lpm.uni-sb.de
  • Nuestro instituto tiene la obligación de registrar la dirección de la institución respectiva donde ejerce su cargo (colegio, universidad, instituto).
  • Javier Espinosa Gallardo:
  • Ingeniero forestal, ambientólogo, profesor friki y gamificador
  • docente en el IES Antonio de Nebrija
  • reto: #hackeatuclaustro mediante la gamificación
  • sueño: "reduvolucionar" la educación de los alumnos y profesores y transformar los centros escolares en verdaderas comunidades de cultura y conocimiento
  • buscador incansable del Santo Grial de la educación, que ayude a los alumnos del siglo XXI a querer ir al aula a aprender pero sobre todo a divertirse aprendiendo

 

 

 

E4.505-0556: Free webinar with Sandrine Pac-Kenny: Using apps for better oral proficiency

  • Recording app Voice Recorder Pro and its uses
  • Apps for working on pronunciation
  • Dice for promoting speaking activities
  • QR codes for creativity in speaking activities and exam
  • preparation
  • Tellagami - Easy cartoon production
  • 18. 01. 2016 – 19:00h -20:30h CET
  • HOST: N. N.
  • SANDRINE PAC-KENNY is a French teacher in a secondary school in Wexford, Ireland since 1999. Her interest are in languages, education and how ICT can help unite both.

E4.111-1445: Vocabulary tools in a digital world

  • E4.111-1445: Vocabulary tools in a digital world
  • The centrality and importance of vocabulary and how we can take some of the work out of it for learners
  • Digital tools to recycle and reinforce vocabulary and to flip the classroom
  • Using Quizlet outside class to help learners remember vocab taught
  • Making Quizlet work better with chunks of language and collocations
  • Using Educanon to pre-teach vocabulary in authentic videos and flip the classroom
  • Using FluentU as a way of motivating learners to acquire more vocabulary outside class.
  • Jo Gakonga / Host: Tilly Harrison
  • 21. 01. 2016 | 19:00h - 20:30h CET (wird verlegt, aber Anmeldung schon möglich).
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/vocabtools/
  • Info: http://v.gd/vocabtools



E-Learning EN

Free Technology for Teachers - Richard M. Byrne's Blog

Russell Stannard: Teacher Training Videos

Educational Technology and Mobile Learning

EdTech Links - 1

EdTech Links - 2

EdTech Links - 3

EdTech Links - 4

Scoop.it: Android-Apps [c/o Jürgen Wagner] (Kopie 1)

http://www.scoop.it/t/android-apps-for-language-teachers

E-Learning FR

Liens TICE - 1

Liens TICE - 2

Liens TICE - 3

TICE et langues

  • Scoop.it von Jürgen Wagner zum Thema "Les TICE en classe de langue".
  • Topaktuelle News zum Einsatz der "Neuen" Medien im Französischunterricht.
  • Les Scoop.its sur les TICE - compilation de Jürgen Wagner
  • envoyez vos suggestions à JWagner@lpm.uni-sb.de

FLE, TICE

“Ressources, articles sur le FLE et les TICE ”
Curated by Sarah Dosch, Institut Français de Madrid.

E-Learning DE

Links zu E-Learning, mobile learning und social media - 1

Links zu E-Learning, mobile learnning und social media - 2

E-Learning ES

Enlaces TIC - 2

Enlaces TIC - 2

Las TIC en el aula de ELE

  • Topical information about ICT in Spanish teaching via "Scoop.it"
  • curated by Jürgen Wagner
  • Scoop.its para ELE: Weitere topaktuelle kostenlose Angebote

In eigener Sache

Liebe Abonnenten des LPM-Newsletters Moderne Fremdsprachen,