Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

123. Newsletter Fremdsprachen des Landesinstituts für Pädagogik und Medien (Saarbrücken)

Topaktuell informiert via Twitter

  • Wer den nächsten Newsletter nicht erwarten kann, findet topaktuelle Infos auf meinem Twitter-Account oder in meinen Scoop.it-Angeboten in den einzelnen Rubriken.
    Derzeitige Bilanz auf Twitter: ca. 2800 "followers" :-)
  • https://twitter.com/wagjuer

URGENT! #iMoot16 - Call for proposals closes Thursday 12th May 2016

  • #imoot16 Online Moodle Conference
  • iMoot is the largest, fully online Moodle e-learning conference
    Submit a presentation - Call for proposals closes Thursday 12th May 2016
  • http://2016.imoot.org/
  • #iMoot16 - 5am 26th May 2016 to 5am 29th May 2016 AWST (UTC+8) - over 100 presentations, non stop!
  • The #imoot16 needs YOUR support, as many US American presenters are unlikely to attend due to Memorial Day.
  • Among other high class speakers you'll have an opportunity to meet Stephan Rinke there, one of the popular presenter of numerous LPM-webinars :-)
  • If you would like to present at this year's iMoot, or view the list of approved presentations, you have come to the right place.
    **More will appear once we have approved them**
  • The high quality of the presentations that we have at the iMoot is what keeps both presenters and attendees coming back year after year. If you are new to presenting at an iMoot - don't worry, you'll get help and guidance from the team to make sure everything runs smoothly.
  • To submit a presentation proposal please select the 'Add Entry' tab below. We'll do the rest, and get back to you to confirm whether it has been accepted.
  • Sessions for the iMoot are to be a maximum of 45 minutes long including question time."
  • List of presentations

HEUTE ABEND: Ein praxiserprobter iPad-Workflow für das Klassenzimmer

Englisch

Cartoons: Geoffrey Hill's "The English Blog"

Sean Banville: Breaking News English

Daily Writing Tips

EFL Links - 1

EFL Links - 2

Susan Hillyard's new book: "English Through Drama"

A to Z: Links für EnglischlehrerInnen

  • Linksammlung mit alphabetische geordneten Rubriken mit Ressourcen für den Englischunterricht
  • Webmaster: Jürgen Wagner
  • A to Z: EN

Scoop.its for ELT

Französisch

Liens FLE - 1

Liens FLE - 2

A - Z: Links für FranzösischlehrerInnen

  • Linksammlung von Jürgen Wagner
  • alphabetisch geordnete Rubriken zu allen Bereichen des Französischunterrichts.
  • A to Z: FR

"Les Zexperts" - Blog pédago

"T'enseignes-tu?"

  • Inscrivez-vous dés maintenant au webinaire avec quelques membres de l'équipe de T'enseignes-tu le FLE ?

Spanisch

A - Z: Links für Spanischlehrer

Enlaces ELE

Enlaces ELE - 2

"ProfeDeELE"

TodoELE

Fächerübergreifend

Standardwerk für Ihre Seminarbibliothek: Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht

  • Untertitel: ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule
  • Herausgegeben von Wagner, Jürgen / Heckmann, Verena
  • Verlag: Hülsbusch, W | ISBN: 978-3-86488-022-3
  • "Der Sammelband stellt Good-Practice-Beispiele von Web-2.0-basierten Anwendungen für den Sprachunterricht vor und versteht sich als ein praxisorientierter Leitfaden für den Web-2.0-Neuling, aber auch den „Power-User“.
  • Buchtipps und Rezensionen

Moodle

Mixed bag of Moodle links

Moodle and web 2.0

Online-Fortbildungen

Online-Fortbildungsangebote unseres Partners IQSH in Kiel



Materiales relacionados al webinario sobre la gramática afectiva

Nachbereitende Materialien zum Webinar "Das iPad in Lehrerhand" mit Jan Hambsch

  • Dateiverwaltung
  • Ersetzen von Tafel/OHP
  • das iPad als Whiteboard
  • das iPad als Präsentationstool
  • Mindmapping/Brainstorming
  • [Feedback mit BYOD-Schülergeräten)]
  • 14. 04. 2016 | 19:00h – 20:30h CET
  • Laut Serverprotokoll lag die Höchstanzahl der gleichzeitigen Benutzer bei 173. Das ist neuer Rekord !!! Glüchwunsch Jan !!!

Nachbereitende Materialien zum Webinar von Stephan Rinke "In Bild sagt mehr als 1000 Worte"

  • Ein Bild sagt mehr als tausend Worte
  • Wie man mit Bildern zum Superhelden in online Lernwelten wird
  • Zielgruppe: Moodler und Nutzer anderer Lernplattformen
  • Thema: Verwendung von Bildern in online Lernwelten
  • Problem: viele Moodle-Kursräume sind zu wenig visuell und zu textbasiert
  • Sinnvoller Einsatz von Bildern in einer Lernplattform
  • Leichtere Bedienbarkeit von Moodle durch Bilder
  • Quellen für Bilder, die man kostenlos in Moodle-Kursräumen verwenden kann
  • Anwendbarkeit der Strategien auch in anderen Lernumgebungen
  • Stephan RINKE:  Fachbereichsleiter Sprachen, VHS Essen
  • Moderator: Prof. Dr. Thomas Strasser, PH Wien
  • 18. 04. 2016 – 19:00h – 20:30h CET

Synthèse du webinaire "Créer des capsules vidéo en LVE"

  • Créer des capsules vidéo en LVE
  • Mélanie Auriel / modératrices Catherine Ousselin et Isabelle Dufrêne
  • 21. 04. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • * différents types de capsules et intérêt pédagogique
  • * matériel nécessaire (d’un simple smartphone au kit vidéo complet)
  • * 5 règles techniques à respecter pour un son et une image de qualité
  • * 10 règles à suivre pour une présentation attractive
  • * des exemples de capsules profs pour des vidéos explicatives (iMovie avec incrustation / Explain Everything / Videoscribe….) – du storyboard à la réalisation technique
  • * des exemples de capsules élèves : THEY HAVE FUN, LEARN & EDUCATE THEIR PEERS !
  • (création de capsules grammaticales, de vidéoguides, de tutoriels d’apps…. avec  Adobe Voice / Morfo / Photospeak / I can animate / Book Creator….).
  • Synthèse sous forme de PDF
  • Lien vers l’enrégistrement :
  • Présentation sous forme de fichier PDF

Nachbereitende Materialien zum Webinar "Das iPd als mobiles Filmstudio im Unterricht"

  • Videos und Fotos aufnehmen mit der Kamera-App
  • Videoschnitt mit iMovie
  • Sicherung der Videoproduktion im Klassenraum
  • Vorstellung einer Unterrichtssequenz "Ein Verkaufsgespräch führen"

Synthèse du Webinaire sur le site Eduscol et les ressources offertes par l'Éducation nationale

  • 02. 05. 2016
  • Alexandra Guez
  • Enseigner les Langues Vivantes avec le numérique: les ressourcesproposées par l'Éducation Nationale
  • modératrice: Laure Savourat
  • La Direction du numérique pour l’éducation (DNE), qu’est-ce que c’est ?
    •  Où trouver des ressources numériques à utiliser en cours de langues ?
    - Le portail Eduthèque : la rubrique Cultures et langues
    •  Où trouver des outils numériques pour la classe ?
    - La lettre TIC’Edu
    - Le portail national éduscol LV
    •  Où trouver des scénarios pédagogiques ?
    - Les EDU’bases
    - Les TraAMs

E4.124-0556: La pronunciación en el aula de ELE desde nuevas perspectivas: despejando mitos y adquiriendo destrezas

  • La pronunciación, ¿nace o se hace? Falsos mitos sobre la pronunciación en el aula.
  • Reflexión previa sobre conceptos relativos a la fonética en el aula:
      metodologías, teorías, efectos y competencias.
  • ¿Cómo puede ayudar el conocimiento fonético a planificar mis clases?
  • No tengo conocimientos fonéticos, ¿cómo me formo?
  • Técnicas de enseñanza: corto y largo plazo. Fórmulas analógicas y digitales.
  • Aaron Pérez / Anfitriona: María Méndez Santos
  • 19.05.2016 19:00h - 20:30h CET
  • Introduzca  sin falta !!! su nombre y apellido !!!, por favor
  • No necesita ni nombre de inicio de sesión ni contraseña

E4.123-0256: More than just another introduction to Teaching English as a Foreign language

  • objective: to bridge the gap between theoretical approaches to foreign language teaching and the needs of students, teacher trainees, TEFL lecturers, and those teaching at the classroom level
  • reflections on major issues and current trends in language learning and teaching
  • the balance of reflection and practice in each chapter
  • the possibility of a flexible use of this book in inductive or deductive teaching approaches
  • ready-to-use materials: thought-provoking cartoons, key concepts, recommended reading, study questions, and rewarding examples of classroom activities for beginners, intermediate, and advanced students.
  • additional material provided online: e. g. PowerPoint-Presentations for teaching TEFL and pdf-files for learners
  • other only resources: the complete bibliography, additional examples, and a German-English glossary compiled by C. Juchem-Grundmann
  • 23. 05. 2016 | 19:00h - 20:30h CET
  • Presenter: Dr. Nancy Grimm / University of Jena
    Host: Uwe Klemm

E4.505-0756: How to put a BYOD-concept [Bring Your Own Device] into practice

  • E4.505-0756:  How to put a BYOD-concept [Bring Your Own Device] into practice
  • Dieter Umlauf
  • 30. 05. 2016 | 19:00h - 20:30h
  • access link: https://webconf.vc.dfn.de/owndevice/
  • Info: http://v.gd/owndevice
  • The introduction of a BYOD-policy (Bring Your Own Device)  as a widespread conideration  within many schools and institutions,  as almost everybody has a mobile device, nowadays
  • The necessity to figure out what legal and technical preconditions have to be fulfilled.
  • This seminar aims at making you familiar with the pros and cons in general, but with setup, technical specifications and concrete ways of implementing a BOYD environment in particular.
  • Participants will specially be informed about the basic network routines that will have to be set up to guarantee a successful launch
  • Register here [you can even register for several webinars in ONE go :-)]



E-Learning EN

Free Technology for Teachers - Richard M. Byrne's Blog

Russell Stannard's Teacher Training Videos

EdTech Links - 1

EdTech Links - 2

EdTech Links - 3

Scoop.it: Android-Apps [c/o Jürgen Wagner]

E-Learning FR

Liens TICE - 1

Liens TICE - 2

TICE et langues

  • Scoop.it von Jürgen Wagner zum Thema "Les TICE en classe de langue".
  • Topaktuelle News zum Einsatz der "Neuen" Medien im Französischunterricht.
  • Les Scoop.its sur les TICE - compilation de Jürgen Wagner
  • envoyez vos suggestions à JWagner@lpm.uni-sb.de

FLE, TICE

“Ressources, articles sur le FLE et les TICE ”
Curated by Sarah Dosch, Institut Français de Madrid.

E-Learning DE

Links zum E-Learning. Mobile Learning und Social Media

E-Learning ES

Enlaces TIC - 1

Enlaces TIC - 2

Las TIC en el aula de ELE

  • Topical information about ICT in Spanish teaching via "Scoop.it"
  • curated by Jürgen Wagner
  • Scoop.its para ELE: Weitere topaktuelle kostenlose Angebote

In eigener Sache

Liebe Abonnenten des LPM-Newsletters Moderne Fremdsprachen,